Terveellinen ruokavalio (reseptejä) - Terveys ja hyvä olo

Jimmy KImmel

Monesti ovat aika huonolaatuisia nuo suurkeittiöiden tuotteet... Semmosta teollista mössöä ja einestä, jonka tehtävä on olla mahdollisimman mitään sanomatonta. Armeijassa oli tosin älyttömän hyvät ruuat, mutta siellä tuli kyllä ulkoiltua ja harrastettua kaikenlaisia ruokahalua nostavia toimintoja, joten vissiin hieman puolueellista kehua.. :lol:

Aina välillä löytyy kyllä positiivisestikkin yllättäviä ruokia teollisuuskeittiöistä, mutta yleensä se on tosiaankin semmosta "harmaata massaa".

Sivut

Kommentit (30)

Miffy

Meillä kyllä valitettavasti yliopiston ruokalassa on aika kehnoa usein tuo kasvisruoka :( Maku ei useinkaan ole paras mahdollinen ja proteiinia on liian vähän. Mutta minkäs teet, siellä on syötävä silti. Onneksi on hyvä salaattipöytä.

Unicorn

Itse olen vääntänyt vaan omia reseptejä vanhoista. Esimerkiksi tavallisesta lasagnesta saa tehtyä tonnikala/kasvis/broileri- version. Rasvaiset juustot korvataan hieman kevyemmillä ja ruokakerma myös. Uunissa on ylipäätään tosi helppo hauduttaa ruokaa ilman konstikkaita taitoja :wink:

Käytän itse paljon pakastealtaiden vihanne-s ja kasvispusseja. Esim. wokkivihanneksista saa vaikka mitä mielikuvitusta käyttämällä. Piilosokeria tulee monista lähteistä muutenkin, joten olen siirtynyt makeutusaineen käyttöön konkreettisen sokerin tilalle.

En osaa erityisesti reseptejä kertoa, mutta kokeile ja vaihda aineksia tai korvaa jotain jollain muulla. Tässä yksi linkki resepteihin... Huh, niitä olikin paljon, jos vain jaksaisi lukea :D

http://www.makupalat.fi/reseptit.htm

En tiedä oliko yhtään apua, mutta tuolta löytyy ainakin jotain resptejä. :]

Unicorn

Ja niistä herkuista... ihanista kamalista herkuista. Karkit yms. olen korvannut hedelmillä, itsetehdyllä mansikkarahkalla ja yksi mikä vie makeannälän on pieni purkki ananasta. Jos olen sortunut sipseihin tms. niin olen sit vaan valkannu niitä vähärasvaisempia vaihtoehtoja, eikä maailma kaadu :roll:

Rahel

Tästä taitaa olla keskustelua Laihdutusrinki ja Reseptejä -thereadeissa, mut mä en osaa laittaa niihin linkkiä.

Mut tässä jotain ruokavinkkejä, laitan lisää, kun mieleen tulee:

-salaattiin kannattaa laittaa myös kasviksia, jotka on ensin paistettu tilkassa öljyä (mausteeksi suolaa, mustapippuria, jotain yrttiä) ja sen jälkeen jäähdytetty. Varsinkin munakoiso sopii tosi hyvin, samoin kesäkurpitsa. Salaatista saa ruokaisampaa kun lisää siihen esim. tonnikalaa tai katkarapuja. Ja salaatti kannattaa aina maustaa tilkalla öljyä ja viinietikkaa ja lisätä ripaus merisuolaa.

-tonnikalasta ja katkaravuista saa paremman makuisia, kun sekoittaa ne kermaviiliin ja lisää mausteeksi Dijon-sinappia (tai muuta vahvaa sinappia), ripauksen sokeria ja suolaa, mustapippuria ja sitruunamehua ja esim. tilliä. Jos ei oo ihan nokonuuka tuona rasvan suhteen, niin osan kermaviilistä voi korvata ranskankermalla tai majoneesilla.

Rahel

Ja tällaista riisi-katkarapujutskaa kokeilin vasta ja oli namia:

-kuullota basmatiriisiä (n.1/2-1dl raakaa/h) ja hakattua sipulia öljyssä (öljyä saa olla suht paljon, mut onneks se on terveellistä rasvaa :) )

-lisää kaksinkertainen määrä vettä riisiin nähden ja anna kiehahtaa (voi laittaa sekaan myös kasvisliemikuution)

-anna kiehua noin kymmenen mintsaa ja lisää esim. paloiteltua munakoisoa, paprikaa tms. Lisää mausteeksi kurkumaa, chiliä, mustapippuria ja suolaa tarvittaessa. Anna kiehua vielä muutaman minuutin kunnes riisi on kypsää ja vesi imeytynyt.

-lisää pakasteherneitä ja katkarapuja (kannattaa ensin huuhtoa kuumalla vedellä) ja sekoita.

-itse lisäsin tässä vaiheessa vielä hasselpähkinärouhetta ja kardemummaa (uskokaa pois, se maistuu hyvältä :wink: ) ja ripauksen sokeria. Olis kaivannut myös rusinoita, mut mulla ei ollut.

Rixuliini

Valion sivuilla on paljon reseptejä, ja voi haulla rajata esim. vain tietyt raaka-aineet sisältäviä ruokia. Joukossa on tietenkin myös niitä yli rasvasia ja sokerisia, mutta ihan helppoja ja terveellisisäkin! :)

Lania

"Liian usein kuulee että syö vihanneksia niin hyvää tulee... Kun käytännössä tuollaiset neuvot ei ihan toimi ellei tiedä asiasta enemmänkin."

No emmätiä, ei mullakaan mitään spesiaalitietoja oo, mutta ei se oo niin hankala laittaa ruokien sekaan sipulia, paprikaa, papuja, sieniä, tomaattia jnejne kun periaatteessa mihin vaan voi laittaa mitä vaan. Jos osottautuu huonoks, ei laita toiste. Ei niistä ainakaan haittaa oo, ja sitten tulee syötyä vähemmän niitä "huonoja" juttuja ku rehuja on ruuassa jo valmiiks.

Miffy

Joo, niinhän se menee. Ja sitäpaitsi, "tavallisistakaan" resepteistävoi hyvin pienellä panostuksella muovata kevyempiä: lihan tilalle kasviksia tai soijaa (joka on lähes rasvatonta), vähemmän rasvaa, terveellisempää rasvaa... jne jnejne. Ja niin, yksinkertaisesti, pienempiä annoksia varsinaitsa ruokaa, enemmän salaattia.

Lania

Aivan. Useisiin kastikkeisiin esim "kuuluu" kerma, mutta ite en oo tainnu laittaa sitä ikinä ollenkaan. Se saattaa tehä ruuasta ehkä kauniimman näköstä, mutta aivan mainiosti menee kanakastikekin ilman sitä. Tietysti jos on koko ikänsä siihen makuun tottunu, on outoo syödä kermatonta ruokaa, mutta siinähän totuttelee pois. Parempi olla alusta asti käyttämättä mitään liikoja.

Miffy

Jooh justiisa juu.

Ja muutenkin, mieltymyksethän ovat muutettavissa juurikin totuttelemalla. Itse esim. olin joskus ihan että eiii eihän tää oo juustoa, rasvaa vaan 10 prosenttia, ei maistu miltään ja niuniuniu, mutta kappas - nykyään normaalirasvainen juusto on mun mielestä ellottavan rasvaisen makuista :)

Mä voisin aloittaa itseasiassa nyt sellaisen porkkana on karkkia -harjoittelun, että yrittäisin suunnata nannoihin ja suklaaseen kohdistuvat himoni porkkanoihin :mrgreen:

Daisy
Unicorn
Ja niistä herkuista... ihanista kamalista herkuista. Karkit yms. olen korvannut hedelmillä, itsetehdyllä mansikkarahkalla ja yksi mikä vie makeannälän on pieni purkki ananasta. Jos olen sortunut sipseihin tms. niin olen sit vaan valkannu niitä vähärasvaisempia vaihtoehtoja, eikä maailma kaadu :roll:

Vähärasvaiset sipsit on kyllä oikeesti naurettavimpia keksintöjä ikinä! Näin saadaan terveystietoinen pullamössönuoriso nauttimaan "terveellisiä" perunalastuja. Rasvahan niissä se juttu onkin mikä lihottaa, ei peruna ja hiilarit lainkaan, ei. ;) Kyllä kantsii jättää sipsit ihan kokonaan syömättä. Ylimääräistä energiaa, oli rasvaa poistettu tai ei, yhtä tyhjän kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat