Atkins tm vähähiilihydraattinen ruokavalio - Terveys ja hyvä olo

Muinaiskarppi

LauraP:n kysymys on jo itsessään virheellinen. LDL ei ole mikään aine jota esiintyy rasvassa ja jota maksan pitäisi käsitellä. Se on lipoproteiinityyppi, joita elimistö tuottaa tiettyihin tarkoituksiinsa, kuten myös HDL. LDL ei ole myöskään yhtenäinen, vaan siitä esiintyy eri partikkelimuotoja, osa haitallisia, osallistuu verisuonen tukkeutumiseen, osa harmittomia. LDL-partikkelimuodon tutkiminen on hyvin kallista, siksi sen lukuarvoa ei kannata kauhesi tuijottaa. Sen ennustoearvo sydäntautiin on hyvin heikko. Partikkelimuoto kuitenkin korreloi triglyarvon kanssa, alahainen trigly yleensä kertoo hyvästä, harmittomasta LDL-partikkelimuodosta. Toinen perään katsottava on HDL:n ja LDL:n keskinäinen suhde, tai Total/HDL.

Sen sijaan korkea glukoosi- tai fruktoosikuormitus kylläkin rasittaa maksaa, pelkästään runsaalla karkinsyönnillä voi hankkia rasvamaksan siinä kuin alkoholillakin.

Sivut

Kommentit (345)

Peikko

Eihän tuo dieetti terveellinen ole, mutta vähän muunneltuna toimii. Jos syö vähän hiilareita ja enemmän proteiinia ja normaalisti rasvaa niin takuulla läskit lähtee, eikä takasi kovin helposti tule. Totta kai ne silloin tulee jos jatkaa tämän jälkeen hiilaripainotteista ruokaa.

Lania

Jimmy ihan tosi, noilla toistuvilla "ei h*elvetti", "ei j*malauta", " :lol: :lol: :lol: ", "onneks tuolla on fiksujakin ihmisiä" jnejne kommenteilla ei paljo saa arvoo omalle mielipiteelleen :?

(Ja kyllä, pakko tyrkkiä lusikkani tännekin, vaikkei asiaan varsinaisesti liitykään. Niinhän muutkin.)

Muinaiskarppi

SuperSize:

Jo 4 g transrasvaa päivässä kaksinkertaistaa sydäntautiriskin, ja Mäkkärin ranskalaisannoksessa sitä on muistaakseni 8 g. Myöskin hampurilaissämpylässä sitä taitaa olla pari grammaa. Donitsit ja nuggetit lienevät hyviä lähteitä myöskin.

USA:ssa transrasvan mainitseminen tuli tämän vuoden alusta pakolliseksi, Tanskassa se on käytännössä kielletty.

Terveydestään kiinnostuneet ruokavaliosta riippumatta, välttäkää kaikkia teollisia friteerattuja tuotteita sekä kasvirasvajäätelöä!

Jimmy KImmel

Miksi sinua naurattaa perunan pannaan julistaminen?

Niin... "Tappajadieetithän" tuhoavat terveyden ja ovat nimensä mukaisesti hengenvaarallisia. Kolesteroliarvot nousevat pilviin ja kuitujakaan ei saa tarpeeksi, ummetushan siitä seuraa. Vitamiinit ja arvokkaat hivenaineet puuttuvat ruokavaliosta täysin. Atkinssonilla ja vastaavilla hömppäkuureilla ei muuta syödä, kuin munia sekä pekonia ja ruokajuomana toimii kerma suoraan purkista ryystettynä. Päivässä ei saa syödä kuin 10 grammaa hiilihydraatteja sisältäviä kasviksia eli ei yhtä suullistakaan! Ruokavalio on yksipuoleinen ja hyvällä onnella hukatut kilot tulevat välittömästi kuurin lopetettua takaisin. Virallisterveellinen linja, painonvartijat etunenässä, on ainoa oikea tapa harjoittaa terveellistä painonpudotusta! Ja se Atkinssikin kuoli ylipainoon ainakin 150 kiloisena...

Eli naurattaako sinua perunan pannaan julistaminen ja eikö järki riitä käsittämään "muotidieettejä"?

Laura P
Muinaiskarppi
LauraP:n kysymys on jo itsessään virheellinen. LDL ei ole mikään aine jota esiintyy rasvassa ja jota maksan pitäisi käsitellä. Se on lipoproteiinityyppi, joita elimistö tuottaa tiettyihin tarkoituksiinsa, kuten myös HDL. LDL ei ole myöskään yhtenäinen, vaan siitä esiintyy eri partikkelimuotoja, osa haitallisia, osallistuu verisuonen tukkeutumiseen, osa harmittomia. LDL-partikkelimuodon tutkiminen on hyvin kallista, siksi sen lukuarvoa ei kannata kauhesi tuijottaa. Sen ennustoearvo sydäntautiin on hyvin heikko. Partikkelimuoto kuitenkin korreloi triglyarvon kanssa, alahainen trigly yleensä kertoo hyvästä, harmittomasta LDL-partikkelimuodosta. Toinen perään katsottava on HDL:n ja LDL:n keskinäinen suhde, tai Total/HDL.

Taisin muotoilla kysymykseni vähän heikosti. Kokeilen uudestaan, mutta korjaa siitä vaiheessa, kun menee metsään! Siis: maksa tuottaa lipoproteiinejä, ml LDLää (arkikielessä ns. ”huono kolesteroli”). Maksa säätelee LDLn määrää veressä, ja väite, johon kaipasin komeenttiasi, oli se, että jos ihminen saa liikaa rasvaa ravinnostaan, maksa ei kykene käsittelemään kaikkea LDLää. En löytänyt tästä puhetta linkittämästäsi keskustelusta. Eli onko tätä mielestäsi täyttä potaskaa, ja jos on, niin miksi? (Myös HDL/LDL suhde toki on merkityksellinen, sillä HDL kuljettaa ylimääräistä kolesterolia takasin maksaan)

(Ihan OT lisähuomiona, on muuten aika hurjaa, minkälainen määrä erilaista tietoa nykyään ihmisen on sujuvasti hallittava!)

Muinaiskarppi
Sen sijaan korkea glukoosi- tai fruktoosikuormitus kylläkin rasittaa maksaa, pelkästään runsaalla karkinsyönnillä voi hankkia rasvamaksan siinä kuin alkoholillakin.

Ihan vissiin, mutta ylenmääräinen karkinsyönti myös kuulunee sarjamme worst case scenarios, joten eihän oteta sitä vertailukohdaksi. Sama tietenkin koskee myös Super Size Me –"dokumenttia".

Sen, mitä olen karppaus.info/forumia lukemut (en kaikkea tietenkään), aika iso osa pro-karppaus argumenteista tuntuu keskittyvän juuri huonoimman mahdollisen vaihtoehdon kumoamiseen: ”ei eläinrasvaa” tuntuu tarkoittavan siellä ”neljäsosateelusikallinen margariinia”, hiilihydraatit ranskanleipää, karppamattomuus einesten vetämistä jne. Mutta entä ns. kohtuus kaikessa ruokavalio, joka sisältää ns. ”hyviä” hiilihydraatteja, proteiineja, ja eläinrasvaa rajatust; ja kaikki edellämainut mahdollisimman vähän prosessoituna? Miksi karppiruokavalio on niin paljon parempi? Itse olen yhä taipuvanen uskomaan, että länsimaiden läskistymisen syy on liika rasva yhdessä huonojen hiilarien kanssa, useimmat herkuthan sisältävät runsaasti näitä molempia. Minkä perusteella on syytä uskoa, että kyse tosiaan olisi vain hiilareista?

figaro

Minäkin heitän saman kysymyksen kuin Jimmy... Monesti nämä "tappajadieetit" julistetaan epäterveellisiksi vain sen vuoksi, että ollaan totuttu määrätynlaiseen linjaukseen siitä, mikä on terveellistä ja mikä ei. Kaikki uusihan pelottaa - tottakai! Mutta kannattaisi ensin hieman perehtyä faktoihin ennen kuin julistaa mitään ;)

Jeii

Jonkin dokkarin näin, missä täysillä atkinssia totettava nainen kävi säännöllisesti lääkärillä mittauttamassa eri arvojaan, esim. kolesteroliaan. Voitte arvata kuinka paljon ne nousivat!

Väittäisin, että kukaan ei voi väittää että atkins olisi puhtaasti toteutettuna terveellinen. Näin saattoi olla kyllä ennen Atkinsia, kun metsätyöt tehtiin käsin ja kouluun hiihdettiin :D

Uskon kyllä tuloksiin mutta itse pyrkisin niihin mieluummin jättämällä kohtuudella hiilarit pois.

Vanilja

Se hyvä puoli Atkinssissa on, että se painottaa puhdasta ja vähänjalostettua ruokaa. Siihen se sit jääkin. Mä uskon siihen perinteiseen ruokavalioon eli paljon heldelmiä ja kasviksia ja vähän sokeria/rasvaa. Sitäpaitsi Atkins olis muutenki hankala toteutettava kun tykkään leivonnaisista yli kaiken (pannukakuista en luovu ikinä!! :lol: ) enkä syö paljo yhtään lihaa.

Tohon vähänjalostettuun ruokaan liittyy se, että Tampereelle on perustettu joku alakarpaattien (hauska sana) kahvila, missä smoothieissa ei oo mitään keinotekosia esanssilitkuja vaan luonnollisilla tavoilla saatu maku juomaan. Muuten siis niihin laitetaan kaikkee keinotekosta. Näin eräästä artikkelista olen ymmärtänyt.

Peikko
Jimmy KImmel
Peikko
Eihän tuo dieetti terveellinen ole

Et huomannut sanoa, että mikä siitä tekee epäterveellisen... Puhdas järkikö? :wink:

No sekin :D Ihminen tarvitsee muutakin kuin proteiinia ja rasvoja. Niin kuin sanoittekin jo että kolesterooli arvot nousee. En ole niin tutustunut tuohon atkinssiin, tiedän vain mitä ruokavaliota se noudattaa. Mitäs mieltä Jimmy on Zone -dieetistä?

Laura P
Jimmy KImmel
Eli naurattaako sinua perunan pannaan julistaminen ja eikö järki riitä käsittämään "muotidieettejä"?

Oletan, että Jimmy-kulta osoitti myös minulle tämän kysymyksensä, sillä mainitsin asiasta toisessa ketjussa, joten kai sitä on pakko kommentoida.

Jos mietin syitä siihen, miksi olen joskus lihonut, listalla ylös nousevat liika herkuttelu ja liian vähäinen liikunta. En usko, että extrakilojeni alkuperä olisi se, että olisin syönyt liikaa perunaa. Tämän vuoksi minua naurattaa sellainen laihduttaminen, jossa demonisoidaan peruna.

Käsitänkö "muotidieettejä"? Ihan hyvin. Olen jopa karppaamalla pudottanut joskus muutamia kiloja. Ja toimii jopa ihan uskomattoman hyvin! Mutta ennemmin tartun siihen, mikä näkemykseni mukaan todella on ongelman juuri.

Eikö järki riitä? Tämän tason kysymyksiin en aio täällä vastata, kukin saa puolestani tehdä omat päätelmänsä järkeni riittävyydestä.

Jimmy KImmel
Peikko
No sekin :D Ihminen tarvitsee muutakin kuin proteiinia ja rasvoja. Niin kuin sanoittekin jo että kolesterooli arvot nousee. En ole niin tutustunut tuohon atkinssiin, tiedän vain mitä ruokavaliota se noudattaa. Mitäs mieltä Jimmy on Zone -dieetistä?

Eikös Zonekin ole jollakin tavalla tekemisissä "hiilihydraattitietoisten" ruokavalioiden kanssa? Ainakin olen ymmärtänyt niin. Sen kummemmin en siihen ole perehtynyt vaikka kirjastossa olen jopa joskus jotakin zone opusta pitänyt.

Noissa hiilihydraattitietoisissa ruokavalioissa syödään muutakin kuin proteiinia ja rasvaa. Karppienkin sivuilla aiheuttaa jopa hieman pahennusta, jos ei syö puolta kiloa kasviksia päivässä. Siis 500 grammaa kasviksia ei ole sama asia kuin 500 grammaa hiilihydraattia, selvennökseksi. Myöskin tuo kolesterolien nousu on ikävä stereotypia. Monella karppaajalla tosin nousee, mutta useammalla laskee. Tilapäinen kolesterolien nousu ei ole painon pudotessa mitenkään tavatonta. Enään ei myöskään tuijoteta sokeasti pelkästään kokonaiskolesteroliin vaan on alettu kiinnittämään huomiota triglyihin, sekä hyvän- ja huonon kolesterolin suhteeseen, jotka ovat ne todelliset mittarit sydäntautialttiutta kartoitettaessa.

Itsekkin olen muutaman Atkinssonidokkarin katsonut. Tohtorin kirjan lukeneena ja hivenen asiaan tutustuneena voin sanoa, että nuo kyseiset dokumentit eivät ole olleet hyvää journalismia... Olen itseasiassa yllättynyt, että niinkin päin h*lvettiä voi dokumentteja tehdä. :lol: Siis aivan tolkuttomia asiavirheitä.

Lizzie

Kukin tyylillään, pääasia että paino putoaa- ja pysyy siellä.

Totta on, että nykyherkuista suurin osa on juuri pelkkiä hiilareita, ja niiden osuus on monella liian suuri ruokavaliossa.

Esim. minä noilla parjaamillasi Painonvartijoilla laihdutan, ja uskoisin että suurin vähennys, jota olen ruokavaliooni tehnyt, on turhien hiilareiden karsiminen. Ai niin mutta sitähän se kouluterkkarikin jo sanoi: turhat sokerit/hiilarit (eli karkit, limsat ja pullat pois) niin paino putoaa. Tosi vallankumouksellista? :D

Pääasia että kalorivähennys tulee jostain, ja ruokavalio olisi tasapainoinen sisältäen proteiinia ja hiilareita hyvässä suhteessa, kasviksia, hedelmiä, hyviä rasvoja ja maitotuotteita. Jos karppaajat syövät 500g kasviksia päivässä, sehän on sama mitä kaikille aina suositellaan syötäväksi.

En usko että karppaus on mikään Taivaan lahja kaikille lihaville, mutta
siinä on hyvää se että hyviä rasvoja ei enää kammoksuta niin paljoa, ja
joillekin se sopii kaikkein parhaaksi laihdutustavaksi. Hyvä että on siis vaihtoehtoja.

Peikko

Kyllä se on. Zone noudattaa myös vähä hiilarista ruokavaliota, mutta atkinssissa hiilarithan on kokonaan kiellettyjä. Zonesta on tullut kolme kirjaa ja niissä on oikeassa suhteessa ruokaympyrä/ pyrämiidi. Ne sisältävät myös jotain reseptejäkin. Eihän perunoita ja pastaa ole pakko syödä kun ei niissä ole sellaista ravintoainetta joka olisi niin tärkeä elimistölle. Pastakihan on vaan jauhomössöä! Minä olen sitä mieltä, että pelkällä ruokavaliolla pystyy laihtumaan ja läskit lähtee. Eikä ne tule helpolla takaisin. Kaverini on yksi hyvä esimerkki tästä. Eli hän syö normaalia ruokaa, leipää, pastaa, riisiä, puuroja, perunaa jne. Käyttää hyvin vähän rasvaa ja liikkuu joka päivä. Hänen ei ole helppoa laihtua juuri tämän takia. Jos hän muuttaisi ruokatottumuksia hän laihtuisi. Toinen kaverini taas noudattaa vähä hiilarista ruokavaliota, eli ei syö perunoita, pastaa ja riisi läheskään joka päivä. Leipääkin hän syö varmaan kerran kuussa. Hän on hoikistunut todella paljon vaikka lihava ei olekaan ollut. Lihasta on tullut vaan enemmän lisää ja läskistä ei tietookaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat