Syitä väsymykseen? - Terveys ja hyvä olo

Susette

Olen tässä miettinyt, että mikä voisi olla syynä väsymykseen. Nykyään tunnen itseni väsyneeksi todella usein. Se haittaa opiskeluakin siinä mielessä, ettei illalla jaksaisi ollenkaan lukea (esim.tenttiin) kun tarvitsisi. Yritän mennä iltaisin ajoissa nukkumaan, mutta unta saa usein odottaa kauan (n. puolesta tunnista tuntiin) ja lisäksi heräilen yöllä yleensä monta kertaa. Jossain vaiheessa näin myös painjaisia ja nukuin siksi huonosti, mutta nyt niitä ei onneksi ole ollut.

Syön suht terveellisesti; kuituja (ruisleipää jne.), maitotuotteita, hedelmiä/kasviksia, perunaa jne. Lisäksi syön Multitabseja ja Omega 3 -rasvahappoja. Ainut paheeni taitaa olla suklaa; sitä syön aivan liikaa.. Pyrin harrastamaan yhdestä useampaan kertaan viikossa raskasta liikuntaa (aerobic). Viikonloppuisinkin vietän suht rauhallista elämää; en harrasta juomista, polttamista tms.

Voisiko kyseessä olla masennus tai vastaava uupumus? Toisinaan mielialani on kyllä maissa; arkielämä sinällään on aika stressaavaa välillä kaikkine koulujuttuineen.

Onko kellään muulla täällä samanlaisia kokemuksia? Tai neuvoja?

Sivut

Kommentit (48)

taizu

Kevätväsymystä. Minulla tuota samaa.

c-vitamiinia appelsiineista ja vaikka vitamiinipillereinä. Nyt valoisina hetkinä sitä keho kummastuu kaikesta kirkkaudesta ja yrittää vielä talviunille.

Kyllä se tästä Susette!

Laura P

Syitä väsymykseen voi todellakin olla vaikka mitä! Yksi mahdollinen voi olla Taizun ehdottama masennus, toinen voi olla raudan puute. Vaikka ruokavaliosi vaikuttikin aika terveelliseltä, voi olla, että et saa sitä riittävästi. Kannattaa ehkä käydä mittauttamassa hemoglobiini. Muutenkin, jos väsymys todella haittaa jokapäiväistä elämää, on veriarvojen mittauttaminen todella järkevää, jo vain ihan siksikin, että vakavammat sairaudet voidaan poissulkea.

SunLion

masennus, pimee vuodenaika, stressi...

sairauksista vaikkapa miffynkin mainitsema kilpirauhasen vajis (itellä ainakin radikaali vaikutus) ja voihan tuo väsymys muiden oireiden kanssa vihjailla vaikka syövästä, mutta tuota nyt ei kannata ottaa hirveen tosissaan!! Pidä vaan mielessä se, jos alkaa muita omituisia oireita olemaan.

kannattaa googlata..tai kattoo vaikka mtv3 poliklinikasta.

Susette

No tuskin syöpää sentään..ei ainakaan itselläni tullut mieleen. Mua on kyllä väsyttänyt joskus ennenkin, esim. yläaste- ja lukioikäisenä, että ei tämä nyt ihan täysin kummastuttavaa ole, hieman ikävää tosin. Että siksi olisi mukava elellä pirteenä.

Zuzannah

mä oon kans ollu tosi väsyny, mutta nyt kun on valosampaa niin heti on parempi olo. no ehkä korkeet sokeriarvot on vaikuttanu kans, mutta kumminki. kun valitin lääkärille väsymystä se lähetti verikokeisiin ja tutkittiin kilpirauhasarvot ja ne oli ihan normaalit. vitamiineja vaan ja raitista ulkoilmaa, niin kyllä se siitä. toivottavasti.

Lizzie

Mulla sama ongelma, oon tosi usein väsynyt, vaikka nukkuisin tarpeeksi ja söisin monipuolisesti. Hemoglob. oli muksuna aina alhaalla, mutta ennen joulua kävin otattaas pienen verenkuvan ja mulla on kaikki mallikkaasti veressä, paitsi leukosyytit oli koholla.

En keksi mitään syytä miksi olisin väsynyt, kaveri sanoi että jos käy kävelees vaikka 30min päivässä niin hapen myötä piristyis. Voishan sitä kokeilla.. Uskon, että kroppa reagoi ainaiseen stressiin tällä. Nyt kesälomaa kohti, pian saa levätä!

taizu

Kuinka moni nappaa vitamiinitabletin nassuun aamupalan kanssa? Ajattelin, josko vitamiinipaukku auttaisi ainakin alkukeväästä, kunnes keho viimein herää.

Uskon siis, että tämä on sitä perus kevätväsymystä, joten älkääpä huoliko tätä, varsinkin, jos on aikaisemmin ollut vallan pirteä tapaus. Sitten pitää alkaa huolehtimaan, jos se väsy haittaa todella elämää ja kaikki tuntuu todellakin raskaalta.

Googletin: http://www.terveydenhoitouutiset.fi/atv/7.htm Kevätväsymys

sisältää näköjään vähän mainoksia..

Susette

Tuo päivittäinen lenkkeily voisi piristää. Ennen se kuului tapoihini, mutta nyt kun muutin kaupunkiin ja vielä keskustaan asumaan, se on jäänyt. Pitäisi päästä päiväsaikaan liikkeelle ja etsiä jokin sopiva ympäristö..

Miffy

Sen kun lähdet puikkelehtimaan! :) Mun suursuosikkilenkkipaikkoja Helsingissä on kallio ja Kruununhaka. Mahtavavan kauniita ympäristöjä :) Tai sitten (niin olitko sä Susette kans Stadista...?) Töölönlahti. Siitä tulee hyvä lenkki kun sen kiertää :)

puppe

Joo, mulla ainaki kova stressi haittaa nukukmista tosi paljon, ja koska yöunet jaa vähäseks, alkaa väsyttää... ja sit myös jos liikkuu illalla raskaasti, ei meinaa tulla unta ja taa sväsyttää. Tulee semmosii noidankehiä, mistä on vaikee löytää iha perimmäistä syytä.. :?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat