Hedelmöityshoidot - Terveys ja hyvä olo

SaM

Mitä mieltä olet tästä viime aikoina julkisuutta saaneesta aiheesta? Pitäisikö hedelmöityshoidot lailla sallia myös lesboille ja yksinäisille naisille?

Itse en haluaisi sallia niitä kummallekaan ryhmälle. Itse olen yksinhuoltajaäidin kasvattama, isä ei koskaan asunut kodissamme. Isättömyys on vaikuttanut minuun ikävällä tavalla hyvin paljon, ja se heijastuu käytökseeni vieläkin. Mielestäni lapselle parhain kasvuympäristö on kahden vanhemman perhe, joista toinen on nainen ja toinen mies. Perustan tämän väitteen vielä mieheni huomioon opettajan työssään: kaikilla häiriintyneillä lapsilla on yksi yhteinen tekijä: yksinhuoltajaäiti.

Mielestäni lapsella on enemmän oikeus isään, kuin naisella/naisilla lapseen.

Sivut

Kommentit (48)

sopuli

Höpö höpö sanon minä. Lapsella täytyy olla oikeus rakastaviin aikuisiin ympärillään. On aivan sama, onko tämä ihminen äiti, isä, kaksi äitiä vai kaksi isää! On vaan tärkeää, että lähipiirissä on myös toista sukupuolta olevia läheisiä ja välittäviä ihmisiä tukemassa lasta ja hänen kasvuaan.

Kumpi on parempi: samaa sukupuolta olevat lasta rakastavat vanhemmat vai esim. juopot ja väkivaltaiset vanhemmat, jotka eivät huolehdi lapsesta? Epäilenpä, että ensimmäinen vaihtoehto.

Minusta kenelläkään meistä "normaaleista" heteroista ei ole oikeutta mennä sanomaan, että TE ette saa hankkia lasta, mutta me saamme ja meidän tapamme elää on oikea. Ja... Jos puolet avioliitoista päättyy eroon, noin puolet lapsistakin (tai vähän vähemmän) tulevat yksinhuoltajaperheistä. Näillä kaikillako on ongelmia?

Lania

"Jos puolet avioliitoista päättyy eroon, noin puolet lapsistakin (tai vähän vähemmän) tulevat yksinhuoltajaperheistä. Näillä kaikillako on ongelmia?"

- kaikilla häiriintyneillä lapsella on vanhempana yksinhuoltaja
- kaikki yksinhuoltajien lapset on häiriintyneitä

Samat sanat eripäin on usein myös eri asia.

sopuli

[quote author="Dubyamoa"] Mutta tiede edistyy: Eihän aikojen alussa ollut esim. lääkkeitäkään, muttei silti kukaan pidä sairaudesta parantumista lääkkeiden avulla paheksuttavana saman syyn takia. /quote]

Jep, tää on musta hyvä pointti. Meistä niin moni olisi jo menehtynyt, mikäli lääketiede ei olisi kehittynyt. Kuka olisi huonon näkönsä vuoksi, toinen esim diabeteksen ja kolmas jonkun muun taudin vuoksi, mikä on nykyisin niin helppo voittaa. Kun ei maailma vaan ole enää samanlainen, kuin joskus ennen... Musta pitäisi tajuta, että ajat muuttuu.

Tulee suru puseroon, kun ihmiset on niin kamalan ennakkoluuloisia ja puhuu asioista, joista ei tiedä mitään. Nyyh :(

Jzzu

Hyväksyn siinä mielessä että jos hedelmöityshoitoihin yleensäkin on joillakin oikeus siihen tulisi olla oikeus kaikilla halukkailla oli sitten kyse homoista, lesboista tai yksinäisistä.

Hedelmöityshoitoja vastaan olen noin muuten (en siis hyväksy yleisesti hedelmöityshoitoja kenellekään), mutta jos siihen on yhdellä ryhmällä oikeus niin miksi kieltää muilta. :roll:

Muoks: Ja tuosta kun joku mainitsi että lasta tultaisiin perheensä erikoisen kokoonpanon vuoksi syrjimään niin sanoisin että aina on edelläkävijät saaneet lokaa niskaansa mutta ei sen pitäisi edistyksen tiellä olla.
Joskus eronneiden lapsia ja avioliiton ulkopuolella syntyneitä ns. äpäriä syrjittiin mutta tämä on jo muuttunut.

Rahel

Itseäni on mietittytänyt tuossa uudessa lakiehdotuksessa erityisesti se, että hoitojen seurauksena syntyneellä lapsella olisi 18-vuotiaana oikeus saada biologisen vanhempansa yhteystiedot. Tuo kuulostaa omituiselta, sillä eihän sperman/munasolun luovuttaja kuitenkaan ole lapsen oikea isä/äiti; siis se henkilö joka lapsen kasvattaa. Olen itse monesti harkinnut munasolujen luovuttajaksi ryhtymistä, mutta en todellakaan halua 18 vuoden päästä oveni taakse nuorta aikuista, jolla on minun geenini!

Muuten hyväksyn kyllä hedelmöityshoidot myös yksinäisille naisille ja lesbopareille. Mielestäni lapsi saa ns. "miehen mallin" myös muualtakin kuin isältään, tärkeämpää on että lapsen ympärillä on rakastavia aikuisia.

Laura

Mielstäni kaikilla on oikeus hedelmöityshoitoihin. Sitä vaan mietin, että homopareilla ei ole mahdollisuutta saada lasta, ainakaan lain mukaan. Koska kohdun vuokraus ei ole laillista ja adoptio tuskin on mahdollista homopareille. Mielestäni miehillä on samanlainen oikeus lapsiin, kun naisillakin

Lania

Rahelin kirjotukseen viitaten.

Toi asia on hankala, mutta mun mielestä se pitäis kuitenkin kattoo lapsen kannalta. Varmasti haluaisin tietää mistä mun ulkonäkö on tullu, millasesta suvusta tulee geenit, mistä biologisesti oon tullu. Just luin lehdestä yhestä miehestä joka oli keinohedelmöitetty/adoptoitu (en muista tarkkaan, eri asioita mutta tässä asiassa pointti sama), ja oli sydäntäsärkevää lukee kuinka se oli etsinyt isäänsä saatuaan hänestä käsiinsä valokuvan, joka oli kuin peilikuva.

Pitäis vaan tehdä (lapselle) selväks että biologinen vanhempi ei oo mitenkään vastuussa elatuksesta, kasvatuksesta, tapaamisvelvollisuudesta, rakkaudesta, ei mistään. Mutta aivan pimennossa olis kamalaa olla.

Rahel
Lania
Rahelin kirjotukseen viitaten.

Toi asia on hankala, mutta mun mielestä se pitäis kuitenkin kattoo lapsen kannalta. Varmasti haluaisin tietää mistä mun ulkonäkö on tullu, millasesta suvusta tulee geenit, mistä biologisesti oon tullu. Just luin lehdestä yhestä miehestä joka oli keinohedelmöitetty/adoptoitu (en muista tarkkaan, eri asioita mutta tässä asiassa pointti sama), ja oli sydäntäsärkevää lukee kuinka se oli etsinyt isäänsä saatuaan hänestä käsiinsä valokuvan, joka oli kuin peilikuva.

Pitäis vaan tehdä (lapselle) selväks että biologinen vanhempi ei oo mitenkään vastuussa elatuksesta, kasvatuksesta, tapaamisvelvollisuudesta, rakkaudesta, ei mistään. Mutta aivan pimennossa olis kamalaa olla.

Onhan tuo noinkin. Mietin vaan, että tuollainen pykälä taatusti vähentää sukusolulahjoittajien määrää. Ja käsittääkseni varsinkin munasoluluovuttajista on pulaa...

Miffy

Tää asia tosiaan on ihan törkeen vaikee, ja -harvinaista kyllä - mulla ei ole antaa selkeää mielipidettäni tähän keskusteluun. En oo ehtiny tutustua näihin asioihin tarpeeksi, jotta voisin oikein sanoa juuta tai jaata. Mutta mitä mieltä olette, pitäisikö yhteiskunnan kustantaa nämä hoidot? Ja onko tässä eroja sillä, onko hoidon vastaanottaja lesbo vai hetero?

PinkPanther
SaM
Mitä mieltä olet tästä viime aikoina julkisuutta saaneesta aiheesta? Pitäisikö hedelmöityshoidot lailla sallia myös lesboille ja yksinäisille naisille?

Itse en haluaisi sallia niitä kummallekaan ryhmälle. Itse olen yksinhuoltajaäidin kasvattama, isä ei koskaan asunut kodissamme. Isättömyys on vaikuttanut minuun ikävällä tavalla hyvin paljon, ja se heijastuu käytökseeni vieläkin. Mielestäni lapselle parhain kasvuympäristö on kahden vanhemman perhe, joista toinen on nainen ja toinen mies. Perustan tämän väitteen vielä mieheni huomioon opettajan työssään: kaikilla häiriintyneillä lapsilla on yksi yhteinen tekijä: yksinhuoltajaäiti.

Mielestäni lapsella on enemmän oikeus isään, kuin naisella/naisilla lapseen.

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että millä lailla isättömyys on sinuun vaikuttanut, ja siis käyttäytymiseesi? Onko se esim vaikuttanut suhtautumiseesi miehiin tms.? Ei ole pakko vastata, jos tuntuu liian helkilökohtaiselta. Voit tietty laittaa privanakin, jos et julkistaa halua vastaustasi.

sopuli

Mutta toisaalta, jos sitä isää ei ikinä ole ollutkaan, vaan ainoastaan äiti, äiti ja mummi, äiti ja kummit tai kaksi äitiä tms muut tärkeät henkilöt lapselle, niin ei isää sillä tavalla kaipaakaan. Nykyisin on niin paljon erilaisia perheitä ja asenteet muuttuvat kokoajan suotuisammiksi, ihanaa :)

SaM

Kyllä minunkin mielestä lesbopari on varmasti parempi vaihtoehto kuin juopot ja väkivaltaiset mies&nainen vanhempina. Kieltäisin vanhemmuuden siis myös esim. alkoholiongelmaisilta, jos siihen voitaisiin lailla vaikuttaa.

Minulla siis oli isätön lapsuus, vanhempani erosivat kun olin ihan pieni, eikä isä paljoa yhteyttä pitänyt. En minä häntä elämääni kaivannut, enkä hänen perään ikävöinyt, mutta isättömyys aiheutti pitkälle nuoruuteeni aivan valtavaa aikuisen miehen kaipuuta. Kaipasin siis välittämistä ja huolenpitoa nimenomaan mieheltä, mikä sitten ajoi päättömiin ihastuksiin ja epätoivoiseen seurusteluun. Ei minusta siis häiriintynyttä tullut, mutta mietin joskus, olisiko tullut erilainen, jos olisin kasvanut kahden vanhemman perheessä.

Eli ei minunkaan mielestä kaikkien yksinhuoltajien lapsista häiriintyneitä tule, mutta edelleen väitän että niissä "piireissä" se on yleisempää, kuin ns. normaaliperheissä. Ja tätä perustelen edelleen mieheni opettajankokemuksella, vaikkei otos olekaan kovin suuri, niin niillä kaikilla oikeasti häiriintyneillä, on vain yksi vanhempi. Tässä kohtaa en usko sattumaan.

Mielestäni syntymättömien lastenkin etuja tulisi varjella siten, ettei vanhemmuuden mahdollisuutta väkisin tyrkytettäisi niille, joilla onnistumisen mahdollisuudet ovat vain niin paljon huonommat. (Tyrkyttää on huono sana, mutta jotenkin tällainen kuva hedelmöityshoidoista minulla on: jos ette mitenkään muuten lasta saa, niin näin vielä voisitte yrittää)

Tästä aiheutuu kyllä sitten se hankaluus, että kun mielestäni miesnaispari ei kuitenkaan automaattisesti ole se parhain vaihtoehto, niin miten heidän joukostaan ne sopivimmat sitten seulotaan..

taki

Vastustan hedelmöityshoitoja, koska se ei ole luonnollista. Maailmassa on ihan tarpeeksi ihmisiä.

Jos ei voi äklötyssyistä toisen ihmisen kanssa lapsia hankkia, niin on se nyt jo kumma, grow up!

Jos taas on kyse seksuaaliterveydellisistä syistä, niin silloin ei tän ihmisen ole tarkoituskaan saada lapsia! Puolet suomalaisista pareista, jotka haluaa tulla raskaaks käyttää jotain hedelmöityshoitoja, miksi? Miksei voi hyväksyä, että meitä ei enää tarvita miljoonia tällä pallolla!

Ja p.s. mun mielestä homopareilla, pitäis olla samat adoptoimisoikeudet kuin heteroilla.

Jzzu
taki
Vastustan hedelmöityshoitoja, koska se ei ole luonnollista. Maailmassa on ihan tarpeeksi ihmisiä.

Jos ei voi äklötyssyistä toisen ihmisen kanssa lapsia hankkia, niin on se nyt jo kumma, grow up!

Jos taas on kyse seksuaaliterveydellisistä syistä, niin silloin ei tän ihmisen ole tarkoituskaan saada lapsia! Puolet suomalaisista pareista, jotka haluaa tulla raskaaks käyttää jotain hedelmöityshoitoja, miksi? Miksei voi hyväksyä, että meitä ei enää tarvita miljoonia tällä pallolla!

Ja p.s. mun mielestä homopareilla, pitäis olla samat adoptoimisoikeudet kuin heteroilla.

Samaa mieltä olet kuin minäkin.
Mutta jos edelmöityshoitoihin on heteroilla oikeus niin silloin pitäisi muillakin olla.
Mutta minä jos saisin päättää niin kellään ei tuota oikeutta olisi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat