Gastroskopia eli mahatähystyskokemuksia?? - Terveys ja hyvä olo

vihollinen

Onko kukaan käynyt?

Kertokaahan kokemuksia miten meni, jne jne..

Itelläni se on edessä.. tosin, vielä en tiedä milloin, mutta lääkäri on jo pistänyt lähetteen eteenpäin.. :S jännittää silti jo nyt aivan mielettömästi.. :S apua.. aluks yritin sanoa lääkärille, että en halua siihen, mutta se vaan ei heltynyt..ja sano ettei tätä mun kipua voida ikinä helpottaa, jos ei tutkita mikä sen aiheuttaa.. totta sinänsä, että mielelläni tän kivun joo luovuttaisin pois, mutta silti.. :S

Kommentit (7)

Trinity

Olen käynyt. Juurikaan ennen tähystystä ei pelottanut/jännittänyt, paitsi siinä vaiheessa kun näin sen letkun miten paksu se oli. Tosin tähystys on aika nopeasti ohi, epämiellyttävää se hieman on, ja jos on herkkä oksennusrefleksi niin saattaa olla vähän epämiellyttävämpää vielä. Kun homma oli ohi, lääkäri heitti että : "Hyvinhän se meni, etkä edes itkenyt!" Olin vaan että tuota joo, kuinkahan moni sitten itkee.. Jälkeen päin kurkku oli pari päivää kipeä, mutta sekin meni sitten ohi. Ei kuitenkaan kannata pelätä, kyllä siitä selviää eikä se ole läheskään niin kauheaa mitä voisi kuvitella! :)

Laura

Minäkin olen käynyt. Toisin kuin Trinity, minulle se kokemus oli aivan hirveä. En meinannut saada sitä letkus sitten millään nieltyä ja koko tutkimuksen ajan vatsa kouristeli ja yskitti tosi paljon. Tuntui, että se tähystys ei lopu koskaan. Juurikin kovasta yskimisestä johtuen mulla oli kurkku ja vatsa kipeitä pitkään. Toiste en mene, ellei ole ole ihan pakko. Siinä alussa saa sellasta puuduttavaa ainetta nieluun jos haluaa. Se sit auttaa tai ei.

Mutta ei kannata varmaan mennessä paljoa panikoida, koska se on niin yksilöllistä miten tuollaiset kokee

figaro

Minulle tehtiin viime vuoden marraskuussa. Käytännössä homma oli ohitse noin viidessä minuutissa. Kylkiasennossa olin koko operaation ajan.

Syljen määrä oli järjetön, joka tuossa erittyi ja muuten meni mukisematta, mutta välillä tahtomattakin tuppasi tulemaan ykä-refleksi. Ja sekin vasta siinä vaiheessa, kun näytteitä otettiin vatsalaukusta.

Kannatta kärsiä, jos omasta hyvinvoinnista on kyse.

Trinity

Sillä siitä selviää kun miettii sitä että sieltä saattaisi löytyä selitys niihin vatsakipuihin. Itse ainakin kestän vaikka miten epämiellyttävää ja kovaa kipua sen hetken, kun vuosikausia lähes päivittäisiä vatsakipuja. (tosin itselläni niihin kipuihin ei ole löytynyt syytä vieläkään joten tähystys oli käytännössä turha.) Oikea asenne tässäkin ehkäpä auttaa. :)

nakymaton_ninni

Vähän OT:ksi menee, mutta varmasti pyytämällä saa ennen toimenpidettä jotain rauhoittavaa esilääkitykseksi.
Itte oon ihan hirveä saamaan paniikkia sairaalaympäristössä, ja oon nyt 5 kertaa eri toimenpiteissä ollut ja aina ihan reilusti sanonut, että jossei he halua että mä kesken toimenpiteen lähden huutaen juoksemaan karkuun niin parempi että antaavat jotakin. :lol:

DayDream

Itselläni ei (ONNEKS) ole kokemusta, mutta pari läheistä ystävääni on käynyt kyseisen toimenpiteenläpi. Toinen kävi kun hänellä epäiltiin jotain syndänjuttua ja sano sen jälkeen, että aivan sama mitä epäilevät mutta siihen toimenpiteeseen en enää ikinä mene! Toinen kävi vatsavaivojen takia ja sano että jos pitää vielä toisen kerran tehdä, niin hän ei mene ellei saa nukutusta...

Tietenkin toi voi olla tosi yksilöllistä ja sulla voi mennä (ja toivottavasti meneekin!) tosi kivottomasti koko homma! Itse olin joutua samaan hommaan vuosi sitten ja olin jo valmis ottamaan opintolainaa enemmän että oisin päässy yksityiselle ja nukutuksessa sen tekemään :-DDD Kaverien kertomukset säikäytti sen verran :)) Kerrohan sitten miten meni!!!

Maikki85

mäkin olen käynyt läpi tuon. Uudestaan en mene ellei aivan pakko!
Olin muutenkin tosi jännittynyt kun oli lukenut kauhu keskusteluja aiheesta.
Mulla on tosi herkkä oksennusrefleksi joten kokoajan yökkäilin ja kyyneleet valui ja letku tuntu tosi pahalta, johtuen mun paniikkitilasta. Tuntui että henki ois loppunu ja ettei toimempide ois ikinä loppunu..
Olin siis pulssissa jossa oli kyllä tosi mukava naislääkäri joka yritti rauhotella. Lopussa meni vähän kivuttomammin kun sain rauhotettua itteni ja hengitettyä rauhassa jne.
Elikkä ota ihan rauhassa vaan. Hengität rauhassa ja pysy rauhallisena, silloin toimenpide on kivuttomampi! Kannattaa lääkäriltä kysyä etukäteen että oisko mahdollisuus saada rauhoittavaa.
Mutta hyvin se menee, ei se kestä kuin pari minuuttia ja muistaa pysyä tosiaan rauhassa niin selviät paremmin!

Tsemppiä!!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat