Kilpirauhaset - Terveys ja hyvä olo

laorah

voiko tähän kilpparin oireisiin liittyä tärinää ja näköhäiriöitä..? :shock:

Sivut

Kommentit (209)

figaro

Pyydä Laura tarkemmat perustelut tuolle sydän-asialle. Pakkohan niiden on pystyä muutakin sanomaan :shock:

EDIT. 1.1.2006

Ja minä en sairasta kilpirauhasten vajaatoimintaa. Olen ylipainoinen ja kaikki johtuu ihan vain epäterveellisistä elämäntavoista ja sitä rataa.

Jeesustelen nyt joka kohtaan tätä olotilaani. Voitteko uskoa, että ottaa aivoon?!?!

figaro

Onko kenelläkään ollut joko kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa? Miten "pahana" tämä sairaus on ollut ja millä sitä on hoidettu vai onko hoidettu ollenkaan?

Itselläni on joka toinen kerta ollut testeissä vajaatoimintaa (sain tällä viikolla uusimmat tulokset ja taas vajaalla..) eli olen tämän johdosta hieman miettinyt, josko tämä jojo-ilmiö painon osalta johtuu myös osittain tuon rauhasen toimintaviasta :( Ja olen jostain lukenut, että kilpirauhanen voi olla osasyy kehon muissa osissa uusiviin tulehduksiin..

Kertokaa omia tai kenties tuttavien/läheisienne kokemuksia..

Miffy

Heipä hei täällä esittäytyy yksi vajaatoimintainen! Kysy mitä vaan, mä vastailen (nyt en jaksa pitkää tarinaa kirjoittaa, koska tulin juuri Tavastialta ;) )

Mutta tuosta painosta: been there. +20 kiloa reilussa vuodessa ennen lääkitystä :(

Laura

Kannattaa käydä www.kilpirauhas.info sivuilla. Siellä on hyödyllistä tietoa.
Mulla on kilppariarvot itselläni päin sitä itteensä, mutta hoitoa en saa, koska ei ole tarpeeksi pielessä.

Tämä on asia josta voisin paasata vaikka aamuun, mutta kannattaa tuolla sivulla käydä tutustumassa. Siellä on paljon hyödyllistä tietoa sairaudesta

Miffy

Laura, vaadi ne tyroksiinit! MUlle on tässä käynyt tässä tuuri, eli olen saanut YTHS:ltä ymmärtäväisen ja viisaan erikoislääkärin, joka hoitaa tätä mun sairautta. Se ei tuijota pelkkiin arvoihin, vaan katsoo kokonaisuutta.

Niin Figaro, mulla arvot ei menneet koskaan todella huonoiksi, mutta aika huonoiksi kuitenkin (en nyt muista tarkkoja lukuja, mutta voin nekin jostain kaivaa:) ). Tauti todettiin itseasiassa vahingossa, olin jostain muusta syystä verikokeessa, ja sitten tuli ilmi tää kilpirauhasjuttu. Mutta, ihanaa että selvisi, ksoka se selvitti monta asiaa, tässä muutama: yli vuoden jatkunut hillitön väsymys, järkyttävä lihominen ja vaikeus laihduttaa (joka muuten on vielkin, vaikka on jo lääkityskin, ja tää on kuulemma ihan normaalia :/), todella kuiva iho, varsinkin käsissä ihan korppu, masennus, ahdistus (joita kyllä on muutenkin), hikoilu ja lämpöily (jotka yleensä kuuluu liikatoiminnan oireisiin, mutta tämä on yksilöllistä), ääni tuntui olevan aina poissa, siis käheänä hiukan, törkeen runsaat kuukautiset, turvotus varsinkin jaloissa ja sormissa, ja sit oli (ja on ikävä kyllä vieläkin) keskittymishäiriötä, siis sellaista ikäänkuin vaikeutta ymmärtää, ajatuksen hitautta (ja tätäkin vielä nytkin, mutta vähentyy!!:) ). Jooh, tässä nyt jotakin, mutta ei ihan kauhean kiva juttu :( :(

figaro

Kuullostaa tutulta :( Aika ajoin parempana ja taas mennään.. Hittolainen. Voisikohan todellakin tuo masentuneisuus johtua tuosta arvojen heittelemisestä :roll: Menkat on runsaat - n. 7 pvää ja kuin seula :evil:
Tuon lihomisen kanssa.. Itsellä parhaimmillaan tullut 3kk ja 10kg - isälläni 3kk ja 20kg :x

Nyt nimittäin tämä tyttö ottaa lekuria niskasta kiinni ja ravistelee... [img]http://i13.photobucket.com/albums/a252/pinatale/ae_whip.gif[/img]

Ja kertokaa ihmeessä lisää! En ihan tuosta noin vain osaa kysellä :oops:

Tyroksiinit.. Lääkkeet siis? Miten helposti irtosi? Ja mikä sitten on suuri heitto nuissa arvoissa? Eikö normaali ole kuitenkin tuo 0,5 - 5..

Miffy

Mulla on ollut niin, että lääkitysken aloittamisen jälkeen (syksy 2004) arvot ovat ollet tasaisessa laskussa (kontrolli parin kk välein), mutta kerran ne olivat huonontuneet. Että minulla tuota arvojen heittelyä ei ole esiintynyt juurikaan. Mutta kohat taas kokeeseen ja katsotaan miten käy.

Niin, eli siis kilpirauhasen vajaatoimintaa hoidetaan tyroksiinilla, joka on luonnollinen ihmisen hormoni. Se on sellainen hormoni, jota siis uupuu kun on vajaalla. Eli siis tyroksiinin syöminen on siis eräänlaista korvaushoitoa, käsittääkseni. Sitä siis tosiaan sitten syyään, aamulla pilleri/pilelrit ja hyvä pitäis tulla :D Itelläni on nyt annostus 1,5 tabua päivässä, ja ne ovat 0,1 mg tabletteja.

Niin nuo viitearvot. Niihin ei TODELLAKAAN kannata tuijottaa, koska ne (kuten niin moni muukin asia) ovat HYVIN henkilökohtaisia. Eli siis jos jollain on tuo TSH vaikkapa 2, ja hän voi hyvin, voi toisella taas silloinkin olla vajaatoiminna oirehdintaa. Lisäksi kannattaa ehdottomasti vaatia (valitettavasti kaikki lääkärit eivät älyä itse aina....) pyytää myös, että testataan TSH:n lisäksi T4V, koska luotettavaa tietoa taudista ei saa kuin seuraamalla näitä kumpiakin arvoja. Valitettavasti monien lääkärien mielestä lääkitystä ei kannata aloittaa, vaikka vajaatoiminnan oireet olisivat selkeät, jos arvot ovat viitearvojen sisällä :twisted: Tämä on outoa, koska tyroksiinista ei tosiaan voi olla mitään haittaa elimistölle (tosin liian iso annostus voi kääntää kilpir. toiminnan liikatoiminnan puolelle, josta toki seuraa sitten omat ongelmansa). Ainakin koelääkitys siis kannattaa yrittää hankkia! Sillä se sitten selviää, että häviävätkö oireet. Ja ikävä fakta on myös, että hoitamattomana kilpir. vajaatoiminta saattaa aiheuttaa kaikenlaista ikävää, kuten jopa diabetestä. Lääkäriin siis sillä asenteella, että tiukkana kannattaa pysyä, ja jos lääkäri ei miellytä, reippasti vaan toiselle. Itse olen hyvän löytänyt kolmen huonon ja ymmärtämättömän jälkeen. Nämä kolme olivat yleislääkäreitä, joilla ei tuntunut olevan harmainta hajua koko sairaudesta.

Niin ja vielä, kun minulal todettiin tää vajaatoiminta, TSH:ni oli muistaakseni jotain seiskan-kasin luokkaa, mutta en nyt oel varma muistanko oikein! T4V:tä en pysty musitamaan...

Laura

Moni lääkäri kattoo, että jos TSH on alle 10, niin ei tartte tehdä mitään. Monissa maissa on jo käytössä uudet rajat ja tulenee suomeenkin. Uusissa rajoissa yläraja lisi 2-2,5.

"Terveillä" käsittääkseni ei tuo arvo nouse juuri lainkaan

figaro

Minkähän ne on minulta katsoneet.. :shock: Hoh! Täytyy olla tiukkana kunhan tiistaina soittavat.. Pitää ihan printata nämä teidän selostukset ulos ja lukea ajatuksen kanssa :D

Minä ihan pihalla näistä lyhenteistä sun muista.. Minkäs rajat ne sitten on nämä 1,5-5?! :shock:

EDIT. Ja tässä välissä on sanottava kyllä jo iso kiitos kommenteista..

Laura

Käy kattomassa noita nettisivuja. Siellä on faktaa ja sairastuneiden kokemuksia. Minä olen ainakin saanut sieltä paljon uskoa omiin vaivoihini.

Kilppariongelmat helposti sivutetaan ja laitetaan mielenterveyden piikkiin.

figaro
Laura
Figaro: Mitäs ne lääkärit sanoi?

Jep, kävin tuolla foorumilla ja printtasin ulos kaikkea mahdollista. Nyt sitten olen lueskellut näitä "info-paketteja". Voin vain tässä vaiheessa sanoa, että mutu-fiiliksellä taitaa moni asia saada kilpirauhastestitulosten jälkeen selityksen.. :roll:

Lääkäri soittaa huomenna ja käydään läpi kaikki minusta otetut testit.. Hitsiläinen kun joutuu vielä odottelemaan :( Muuta en siis vielä tiedä kuin, että arvot olivat korkeammat kuin viitearvot.

Laura

Muista vaatia, vaatia ja vaatia! Mä olen yrittänyt viimeksi tänään ronkua itelleni lääkitystä, mutta kun eivät anna niin ei.

Onneks on eräässä toisessakin sairaalassa tutkimukset samasta asiasta, niin saa nähdä mitä sanoovat sieltä.

Toivottavasti oot saanu hyvän lääkärin. :)

figaro

Niin.. Olevinaan omalääkäri, jonka näen vasta ensimmäisen kerran - aina ollut joku sijainen tai korvaava lääkäri, jos ei ole aikoja ollut.. Sanovat tosin tästä kyseisestä naisesta, että on lääkärinä oikein hyvä. Tahtoo oikeasti tietää mikä potilasta vaivaa eikä heitä ketään niin kuin liukuhihnalta menemään. Toivotaan, että näin on. Jos hän ei ryhdy jatkotoimenpiteisiin niin maksan yksityisellä käynnin.

En jaksa uskoa, etteikö mitään tapahtuisi, koska oireet ovat oikeasti selkeät. Siellä foorumilla oli näitä oireita listattu - ei riitä edes se 10 oireilua.. Ja kun tiedän, että isälläni on täysin sama tilanne ollut (ja mitä ilmeisimmin on yhä, ei vain hoidata). Ensimmäisen kerran kuitenkin arvot heitelleen jo 7-8 vuotta sitten (kun ensimmäisen kerran yleensäkään testattiin) :roll:

En malta odottaa huomiseen.. Saan kaikki testitulokset :) Toivotaan, ettei muuta enää löydy..

EDIT. 19.10.

Olipa taas turha puhelu lääkäriltä. Ei oikein mitään sinänsä saanut irti - pelkkä soittoaika niin ei joutanut vastailemaan kysymyksiin. Pitää varata aika uudestaan :(

Niin.. Tämän tohtorin mielestä THS-arvot ovat normaalit. Tiedän, että ne sinänsä ovat matalat vajaatoiminnan osalta, mutta kuitenkin koholla. Nyt sitten joudun käymään verikokeissa. Ottavat nämä toiset kilpirauhasarvot.

Samalla tuli lähete vatsatähystykseen ja penissilliinikuuri. Tuon tähystyksen jälkeen pääsen uudestaan lääkärille ja sitten tutkitaan c-streptokokin osalta risatilanne.. Epäili, että jouduttaisiin operoimaan risat pois :(

Jotta tämmöstä.. Ai juu, kaikki muut kokeet puhtaita. Jotain positiivistakin :roll:

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat