ärtynyt suoli? - Terveys ja hyvä olo

muimai

minulle todettiin joku aika sitten. onko muilla? minkälaisen ruokavalion olette kokeneet hyväksi? alkaa olla jo melkoisen turhautunut olo, kun mitä tahansa suuhunsa pistää, niin kohta on maha kipeänä :?

Sivut

Kommentit (19)

minä

Kaverilla todettiin ja äidillä ollu koko ikänsä ongelmia mahan ja suoliston kanssa. Eli pitäis jättää kaikki valkonen vehnäjauho ainakin pois kuten vaalee leipä, pastat, valkoset riisit jne... Syödä siis terveellisemmin! Enemmän kuitupitoista ja täysjyvällistä ruokaa. Ei huono vaihtoehto itse kullekin -sellaisillekin joilla ei oo välttämättä ongelmia suoliston kanssa. Vaikuttaa meinaa positiivisesti myös ulkonäköön ja ihoon!

Taksikuskitar

Sama vika, olen huomannut, että kun kuvotus ja vatsakipu alkaa, niin apu löytyy hapankorpusta ja tummasta leivästä sekä kuitupitoisista muroista. Noi murot kuulostaa ehkä omituiselta, mutta itellä helpottaa...

Lucine

Itelläni on myös, ei oo lääkäri kylläkään todennu vaan oon ite huomannut. Mulla on outoa se että välillä tietystä ruoasta voi tulla ongelmia mutta sitten seuraava kerta ei oo mitään. Tiettyjä ruokia mä en voi syödä ns. tyhjään vatsaan, esim. kesällä huomasin että toi Wilhelm-grillimakkara sekottaa mun vatsan ihan täydellisesti. Pitää olla leipää tai salaattia tai jotain alla ekaks. Stressi myös tuntuu pahentavan mun vainoja. Apua on mulla ollut Twiningsin Blackcurrant, ginseng & Vanilla-teestä, tai niin oon ollu huomaavinani ainakin. =)
Liian rasvaista ja mausteista ruokaa pitää ( valitettavasti ) välttää.

EDIT Mitä ihmeen vainoja?Vaivoistahan siis oli puhe. :D

figaro
muimai
minulle todettiin joku aika sitten. onko muilla? minkälaisen ruokavalion olette kokeneet hyväksi? alkaa olla jo melkoisen turhautunut olo, kun mitä tahansa suuhunsa pistää, niin kohta on maha kipeänä :?

Itselläni vatsalaukuntulehdus ollut 2 kertaa (viimeisin keväällä -05). Suoli ärtyy nykyisin sipulista, kahvista, mausteisista ruoista.. Kaikesta mistä tähän asti olen pitänyt.

Olen käynyt lääkärissä asian tiimoilta pariin otteeseen. Nyt on otettu kaikki testit ja viimeiset tulokset tulevat ensi viikolla. Ja tällä hetkellä odotan tähystyslähetteitä ilomielellä - tahdon todella tietää mikä mättää :(

Niin.. Mikä auttaa.. Käytännössä vaaleat viljat pois ruokavaliosta. Kahvia ja alkoholia en suosittele. Tupakointi myös ärsyttää. (Vatsa ja suoli ovat yhteydessä toisiinsa..) Ja yksi hyvä tuote vatsalle ja suolelle ovat maitohappobakteerit, joita saa huokealla sekä reseptivapaana apteekista. Tähän lisäksi esim. gefilus-tuotteet :)

Ja suolistoa rauhoittava tuote on myös ViSiblin, joka tasapainottaa ulosteen koostumusta. Oikein hyvä.

Ja ihan perusruokatarpeista, syö kaurapuuroa ja sen kanssa vaikka näitä Valion valmiita mustikkakeittoja tai esim. karviais-boysenmarjakeittoa..

Kuidut ja maitohappobakteerit ensiapuun. Mikäli ei rauhoitu niin sitten suosittelen lääkäriin menemistä.. Ja pyydä hiivatesti sekä helikobakteeri ainakin :roll:

muimai

Olen käynyt lääkärissä vuosi sitten, tähystys ym.testit.
maidon yliherkkyttä on, joten pyrin käyttämään laktoosittomia tuotteita.
valion mustikkasoppa on hyvä ja pikakauraa käytän.
toiset sanoo, että ei ruista->ilmaa.
toiset sanoo,ettei vaaleita viljoja.
toiset sanoo;syö paljon kuituja
ja toiset taas, että kuidut vaan nopeuttaa ruuan läpituloa vetelänä.
Lääkäri vain sanoi, että säännölliset ruoka-ajat,
ei roskaruokaa eikä hiilihappopitoisia juomia.
välillä on maha parempana ja sitten taas pahempana.
tuntuu,ettei uskalla mihinkään oikein lähteä
jos maha taas pistää hanttiin.
todella inhottava vaiva :x

Kata

Mulla on kanssa todettu tuo ärtynyt suoli. Onneks se on helpottunut viime aikoina. Toisinaan kyllä huonompia kausia ja toisinaan hyviä. Ja olen huomannut, että jännittävät tilanteetkin saavat mahan oireilemaan. Mulla tossa ärtyneessä suolessa ongelma just mahaan kerääntyvä ilma ja kova kurina. Mut just tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen auttaa kuten mausteisten ruokien. Mutta kummallista on se, että välillä joku tietty ruoka-aine saa vaivat tulemaan, mutta sitten taas välillä ei.

muimai

Kävin uudelleen lääkärissä,
sain lääkkeen nimeltä Librax?
Onko kenellekään tuttu?
Viime viikko oli todella hyvä,
vain muutaman kerran vatsa kipeä ja löysällä.
Olen huomannut,
että joskus voi syödä mitä vain
ja sitten joskus ei kärsi mitään,
että alkaa kurina ja menee löysälle :?

Elma

Myös mulla on todettu tämä ihana ongelma... Mutta loppujen lopuksi: mieluummin ärtynyt suoli kuin Crohnin tauti tai keliakia.
En ole ottanut mitään lääkkeitä vaivaan, mutta ruokavaliolla yritän pitää vaivat kurissa.

Stressillä on kohdallani todella merkittävä yhteys vatsavaivoihin.

*h*

Sama ongelma löytyy. Ennen kuin todettiin, ravasin kaikenlaisissa mahdollisissa tutkimuksissa (lähennä äityliinin huolestuneisuuden takia, kun menin ajoittain toimintakyvyttömäksi mahakipujen takia). No, sit lääkäri loppujen lopuks ilmoitti: stressimaha, lakatkaa huolehtimasta.
Miulla maha ajoittain kestää vaikka mitä, ajoittain ei mitään. Isot ruoka-annokset olen jättänyt tyystin pois, jos maha menee liian täyteen, alkaa oireilla. Myös kaali, porkkana, lanttu ym. raakana liian suurena määränä kerralla (joka on siis melko pieni määrä) alkaa poltella. Tuore ruisleipä, kun maha o pahana, ja liiat kasvikset. Eikä roskaruoka tule kysymykseenkään, ei mikään liian raska. Pakko ollut totutella terveellisiin elämäntapoihin.
Liikunta auttaa suolen toimintaan. On vaiheita kun maha on löysä ja vaiheita kun on ihan jumissa; silloin auttaa kahvi, pistää liikettä. Juoda pitää reilusti. Mitäpä muuta... Kinkkinen koko elämän pituinen vaiva. Mutta se hyvä puoli siinä on, että huomaan nykyään helposti, milloin elämä alkaa karata käsistä: maha kyllä ilmoittaa :)
Tsemppiä kaikille mahavaivaisille!!
T: Laktoosi-intoleranssi-stressimahainen, joka reagoi pienempäänkin tilanteseen mahallaan :wink:

Wammy

[quote author="*h*"]Sama ongelma löytyy. Ennen kuin todettiin, ravasin kaikenlaisissa mahdollisissa tutkimuksissa (lähennä äityliinin huolestuneisuuden takia, kun menin ajoittain toimintakyvyttömäksi mahakipujen takia). No, sit lääkäri loppujen lopuks ilmoitti: stressimaha, lakatkaa huolehtimasta.

*huoka* mulla sama vaiva, pienikin stressi laukasee hirveet mahavaivat..Tai siis suolistovaivat, siellähän ne 95% mahavaivojen syystä on (sanoi tohtorisetä).. lisänä mulla on kyllä allergiat, niinkin tavallinen kun soija, (jota oikeesti on joka paikassa! :( ) Tosi hankala toi stressimaha mun ammatissa, mutta sen kanssa oppii elämään, kunon pakko :? Rasvaisia ruokia ja hiilihappoja mun suolistoni ei suurina määrinä sulata, yksikin grillimakkara saa suoliston ulvomaan, joten kuitua ja kasviksia ja paljon salaattia ja suolistoa helliviä tuotteita on syötävä. Ravintolassa ei ole kyllä tullut syömässä käytyä lähemmäs 10 vuoteen, välillä nolottaa niin hirveesti pyytää ilman maitotuotteita, ilman soijaa.. :oops: Sen takia monet juhlatkin oon väliin jättänyt, jotenkin nolottaa olla vaivaksi, parempi jättää väliin :?

figaro

Tänään minulla oli vatsatähystys. Mitään akuuttia ei löytynyt. Kolmen viikon päästä saan tietää koepalatulokset. Lääkäri tosin totesi, että hän uskoo minulla olevan ärtynyt paksusuoli eli ruokavalio menee konkreettisesti uusiksi. Onneksi ei pahempaa.. ja nyt on tyräkin poissuljettu (sitä pelkäsin).

bile_hile

Minulla on myös samainen vaiva! Kävin keliakiatesteissä ja lakktoosi-intorelanssitesteissä ja se intorelanssihan se oli syy. Mutta, ei siltikään maha aina toimi ja siskollani on myös ihan samanlainen, sekasi oleva maha.

Mistä se johtuu että joskus voi syödä pitkään esim. makroonia ja sit tulee kausi että se tulee samantien ulos ja maha ihan hullun kipeä?
Välillä olen ajatellut että onkohan minulla sittenkin keliakia kun äidilläni on, mutta kun makaroonia kerran voi aina välillä syödä isojakin annoksia ja kaikkea vehnäjauhoista..
Noi "kaudet" on todella ärsyttäviä kun tuntuu että ne sattuu aina johonkin kyläilemisviikonloppuun ja aina miettii että tuleekohan tästä ruoasta maha sekasi jne..

Olen täysin kypsyny tähän mahaan! :evil:

marru

Heh heh!
Itsellänikin alkoi hirveä stressimaha oireilla kun menin uuteen työpaikkaan!

Lääkäri määräsi aluksi Nexiumia, sillähän se vähän helpotti.
Mutta sitätkään ei saanut kauaa syödä. Sitten lopulta päädyttiin tähystykseen. Suljettiin pois keliakia ja helikkobakteerit. Vatsa näytti hyvältä. siis ihan vaan stressimaha.

Aina löytyy ruokavaliosta parantamista! Kevyempään ja helpommin sulavaan ruokaan olen siirtynyt.

Luin tosi hyvän kirja jota voin suositella teille.

Paula Heinonen
Vihdoinkin hyvä olo! suolisto kuntoon ruokavalion avulla.

Ps. Kirja muuten julistaa pannaan tollaiset lääkkeet. Ei se niillä parane, ne vaan peittää oireet ja saattaa pahentaa pitkällä aikavälillä. Pitää oppia ymmärtämään, miten suolisto toimii. Ja karsia ruokavaliosta ne mitkä ärsyttää vatsaa.

Kertokaa ihmeesä onko ollut muusta apua kuin ruokavaliosta?
(Ja srtressaamisen vähnetämisestä)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat