Vammaset kädet.. - Terveys ja hyvä olo

Tonde

Mulla on aina ollu huono ääreisverenkierto, eli sinänsä ei ole kummallista, et näpit on aina ihan jääkylmät. Välillä kädet puutuukin tosi rankasti. Mut nykyään mulle on alkanu tuleen sellasia jänniä "kohtauksia". Käsiä tavallaan pistelee sillai jännästi koko matkalta kyynärpäistä sormiin, niinku siellä olis jotai jäähileitä tai jotai. Ja sormet jäykistyy ja vetää koukkuun. Melko pelottavaa. Oon miettiny, et pitäiskö mennä lääkärille jos nää vaikka tippuu kohta pois tai jotai. Vai voiko tää olla jotain verenkiertohäiriöitä tai johtua siitä, et paikat on esim vaan niin jumissa? Vaikka mä en kyllä ole huomannu mitään ylimäärästä jäykkyyttä missään. Onko kellään tietoa, et voiko tää olla vakavaakin?

Sivut

Kommentit (16)

Nannerl

Mä melkein menisin tuossa tilanteessa lääkärille. Voi olla että kyse on jostain aivan viattomasta, mutta itse haluaisin varmistaa, ettei esim. hermostossa ole jotain vakavampaa.

Tonde

Heh, ei varmaan naurattais ku joku päivä kaupasta tullessa tippuis kädet kokonaan... Sitä on vaan niin huono lähtemään lääkäriin ennen, ku pää on kainalossa.

Lania

Repsahdin kans tolle otsikolle :lol:

Nivelreuman alkuoireita voi olla kipu ja (aamu)jäykkyys käsien ja ranteiden nivelissä. Sitä ennen voi olla päkiöissä kipua ja askelherkkyyttä, ton yhen nettisivun mukaan se voi kuitenki olla niin huomaamatonta ja "tavallista" ettei siihen välttämättä sinänsä kiinnitä huomioo.

( http://www.reumaliitto.fi/sairaus.htm#Nivelreuma )

Sit on rannekanavasyndrooma; "Medianushermon toiminnallistasoinen ja pinneoireilutasoinen puutuuminen, kipuilu tai motorinen lihasheikkous ovat yleisin yksittäinen hermopinneoireilu."
Oirekuvaus:
"Pääasiallisena oireiluna radiaalisvoittoisasti käden / sormien puutuminen/väsyminen yleensä ensin öisin tai esim. pidemmmissä staattisissa työrasituksissa kuten päätetyössä / hiirityöskentelyssä ( peukalo, etusormi, keskisormi, kaikki sormet tai koko käsi). Kipua ei yleensä alkuvaiheessa ole. Pidemmälle ehtineessä karpaalitunnelisyndroomassa sekä puutuminen että kivut voivat vaihdella hyvinkin laaja-alaisena sormista niskaan. Pitkälle-edenneissä pinteissä tulee motorisia lihasheikkousoireita mukaan eli thenar atrofiaa ja peukalon heikkoutta."

( http://www.fysiatria.net/Medianushermonpinnetilat.html )

"- Kyse on ranteen tasolla olevasta keskihermon pinnetilasta. Rasitus altistaa tälle pinteelle, joten esimerkiksi kokematon klapintekijä saattaa joutua sen vaivaamaksi. Rasituksen seurauksena jännekalvot turpoavat, mutta niitä ympäröivä kanava ei. Samassa kanavassa kulkeva hermo jää ahtaalle, mistä seuraa yleensä peukalon, etusormen ja keskisormen pistelyä ja puutumista.

- Vaivalle altistavat myös sokeritauti, reumasairaudet, kilpirauhasen vajaatoiminta sekä mm. värttinäluun alaosan murtuma, eli ylipäätään tilat, joihin liittyy turvotusta."

( http://www.diacor.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=312&catid... )

nakymaton_ninni

Mulla tuppaa menemään käsivarsien lihakset jumiin ja sitten tulee näitä kramppeja ja kihelmöintejä kämmeniin. Hartiat jumittaa kans joskus ja sitten menee tunto käsistä. Että ehkä minä neuvoisin ensin käymään hierojalla ja kertomaan tästä asiasta.

agentti

Mun peukalot puutuu välillä. Siis ne tuntuu tosi paksuilta ja kovilta ja ne on noin miljoona kertaa isommat kuin normaalisti! :shock: :lol: Ei oo muuten haitannut, mut tuntuu kurjalta sillon kun ne alkaa vammailemaan.

SunLion

ihan veikkaus, että kyse voi olla juurikin siitä että on olkapäät niin "jumissa", koska molemmat kädet puutuvat, vain toisen sijasta. Tai mistä mä tiedän :P mutta koita saada hartiat "aukeamaan" ja katso jatkuuko tuo. Kyllä se kannattaa selvittää. Koita ice power geeliä josset saa ketään hierojaksi :)

nakymaton_ninni
Tonde
Jiihaa, reuma tässä iässä. No ei. Täytyy alkaa venytteleen säännöllisesti ja katella, vaikuttaako se asiaan mitenkään.

Mä kans venyttelen tosi paljon, mutta hierojan mukaan mun kädet on öö... ylitaittuvat eli en saa semmoista venytystä kun ne tarttis. Mut käytän iltaisin aikaa siihen että möyhin omia lihaksiani niin ainakin nyt on puutuminen pysynyt poissa.

Daisy

Mä en itse oikein arvostanut tuota otsikkovalintaa. Aika loukkaava joitakin ihmisiä kohtaan... Oon ehkä tosikko tai jotain, mutta tuli vähän huono fiilis tosta.

Tonde

Mä olen itse työskennelly kehitysvammasten kanssa kaks kesää ja musta tuntuu, Daisy, et sunkaltaset "tosikot" on ainuita, jotka tosta loukkaantuu. Ei millään pahalla.

PinkPanther

No iski minullekin tässä käsiin joku outo juttu.. ne tärisee, enkä tiedä yhtään miksi. On hankala pitää tietokoneen hiirtä kun käsi vaan tutisee ja klikkailu on vaikeaa... ja toinen käsi tutisee muuten vaan... Onkohan tää liika koneen käyttö aiheuttanu tän..?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat