raskaus+kehitysvammaisuus - Terveys ja hyvä olo

cosmo85

hei.
suunnitteilla on raskaus, mutta hieman arveluttaa kun veljeni on kehitysvammainen(autisti) miten tämä vaikuttaa omiin lapsiini? geenitutkimuksissa aikoinaan ei osattu varmaksi sanoa mistä veljeni autismi johtuu, joten tämän takia ei voida sanoa tarkkaan onko kyse geeneistä,ja onko se periytyvää. joten nyt haluisin ihan mielenkiinnsota vain tiedostella onko muilla ollut oma sisko/veli kehitysvammainen(ja miten?) ja onko se vaikuttanut sinun omiin lapsiin?

Kommentit (3)

sopuli

Mun veljellä on dysfasia (+autistisia piirteitä). Syytä ei myöskään tiedetä, mutta mun serkulla on sama juttu, eli se voi hyvin siis olla meijän suvussa periytyvää. Mutta sitten taas kaikki muut mun puolisisarukset, serkut ym on terveitä. Mulla ei oo lapsia, eli en pysty sanomaan vastausta sun kysymykseen. Toisaalta, kun kuitenkin tässä meidän suvussa tota näyttäs olevan, on mun lapsilla luultavasti suurempi riski sairastua, ehkä.

Musta tollasta ei kannata miettiä, koska IKINÄ ei voi tietä etukäteen tuleeko lapsesta terve vai ei. Ja toisaalta, mä ainakin haluan joka tapauksessa lapsia, joten etukäteen murehtiminen on turhaa.

kersa

Sopuli, itseasiassa voi.. Juuri luin bioteknologian kokeeseen myös sikiödiagnostiikasta. (Tosin mielestäni moinen kehitysvammaisuuksien yms. seulomiseksi, ja sen seurauksena abortin teko on moraalitonta.)

Jotkut taudit kulkevat suvussa, ja tietämättään voi olla kantaja vaikka mille taudille. Sitten tarvitaan vain 2 saman taudin kantajaa ja huonoa tuuria.. Riski on kuitenkin aina olemassa.

sopuli

Mä tarkoitin sitä, ettei voi koskaan tietää, onko lapsi terve, koska on myös sairauksia, jotka ei ole perinnöllisiä.

Mun mielestä mun veljen kohdalla tehtiin joitakin sukututkimus juttuja, mut ei selvinnyt mitään. Tosin siitä on aikaa, kun se on nyt 18v. eli voi olla, ettei sillon niin kauheen tarkkaan osattu viel tutkiakaan. En kyllä edes itse halua omaa riskiäni tietää, kun muutenkin tieto lisää tuskaa :lol:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat