Korkeat sokeriarvot - Terveys ja hyvä olo

*Sandy*
Zuzannah
Onko kenelläkään teistä todettu diabetestä? sain tänään kuulla, että mun sokeriarvot on kohollaan (6,3 kun normaali on alle 5) :(

Kuka sinulle on sanonut että tuo 6.3 olisi korkea? Oliko se paastoarvo (=et ollut syönyt mitään pitkiin aikoihin ennen sitä)? Joillekin ihmisille tuo on aivan hyvä luku, ei vielä mitään syytä huoleen. Mutta on toki hyvä tarkkailla noita arvoja säännöllisesti. Ja kyllä, liikunnalla ja terveellisellä syömisellä voit hyvin kontrolloida sokeriarvojasi, sinun ei tarvitse välttämättä koskaan tarvitse alkaa pistää insuliiniä.

Mutta vieläkin ihmettelen, että sinulle on sanottu noiden arvojen olevan korkeita..

Sivut

Kommentit (52)

Rahel

Mun siskolla ja äidillä on molemmilla aikuisiän diabetes. Kumpikin joutuu käyttämään lääkkeitä, mutta kyllä diabetesta voi hoitaa myös ruokavaliolla ja liikunnalla. Tuo sun verensokeri ei kuulostanut vielä hälyyttävän korkealta, siskolla oli yli kahdenkymmenen, kun silllä todettiin diabetes; se tosin otettiin kyllä suoraan sairaalaan sisälle ja laitettiin piikitykselle... Ruokavaliossa kannattaa välttää nopeita hiilihydraatteja ja kovia rasvoja ja suosia sen sijaan pehmeitä rasvoja, joita saa esim. kalasta. Ravintoterapeutti antaa varmasti tarkat ohjeet.

marru

Millaisia oireita sulla on/oli?
Mulla mitattiin sokeriarvot mutta ne oli normaalit.

Ite oon kyllä huomannut että ruokavaliolla on merkitystä oloon.
Jos unohdan syödä niin tulee hirvee olo, enkä siitä selviä muutamassa tunnissa.

Reissussa mulla on oltava välipalaa mukana ja oltava tarkkana että tulee syötyä säännöllisesti.

Hedelmäsokeria käytän kotona säilöntään.
Sitä saa edullisesti kun tilaa kaupasta 25 kg säkin, (esim. citymarket)
Sillä ollaan keitelty mehut ja säilötty marjat.

Zuzannah

mä olin viime viikolla kipee, lääkäri epäili jotain virustulehdusta, ja sen jälkeen kun paranin, mulla on ollut koko ajan kova jano. koko ajan saa juoda vettä :arrow: käydä vessassa.. lisäks oon ollu tosi väsynyt koko ajan. sitten terveystarkastuksen yhteydessä otin asian puheeks ja samantien varattiin lääkäriaika ja käskettiin olla syömättä kun luultavasti otetaan samalla verikokeet.. ja niinhän siinä sitten kävikin.

nykyään mun ruokavalioni koostuu lähinnä kouluruuasta ja kotona ehkä kokkaillaan jotain, mutta joskus kun on laiska niin mennään pizzalle tai kebabille.. :roll: ne taitaa nyt jäädä vähän vähemmälle.

oon ehkä menossa yths:n ravintoterapeutin juttusille, toivottavasti siellä selivää mitä mun pitäis suuhuni pistää.

Zuzannah
Sarah
mutta on kuule paljon nuorempiakin jotka joutuvat insuliinia pistämään (kaikki lapsoset joilla on ykköstyypin diapetes).

kyllä mä sen tiedän, mun suvussakin on sellasia nuoria joilla on ykköstyypin diabetes. mutta kun se tulee omalle kohdalle, niin sitä vaan haluaa ajatella "ei vielä!".. kyllä mä olen valmis vaikka insuliinipiikitykselle, mutta yritän välttää sitä parhaan kykyni mukaan. :roll: kaikki sympatiat kuitenkin niille, jotka joutuu piikittämään itseään.

figaro
Sasuska
figaro
Minulle annetaan huomenna diapeteslääkkeet, mutta ne ovat PCO:n hoitoon.

Siis mitä??? :shock: Miten hitossa ne diabeteslääkkeet auttaa PCO:n??? Tahtoo tietää!

Insuliiniresistenssiin liittyvät. Lääkkeet annetaan sokeriaineenvaihdunnan ylläpitoon. Ilmeisesti on tutkittu, että monirakkulaiset munasarjat ovat yhteydessä sokeriaineenvaihdunnan kanssa (tätä myöten myös lihomisen).

Niitä sitä siis syödään ;)

(Ja reaktio oli täysin sama kuin itselläni :D)

Sasuska
figaro
Minulle annetaan huomenna diapeteslääkkeet, mutta ne ovat PCO:n hoitoon.

Siis mitä??? :shock: Miten hitossa ne diabeteslääkkeet auttaa PCO:n??? Tahtoo tietää!

Sarah
Zuzannah
Haluaisin vaan tietää, että onko mahdollista saada arvot tippumaan ja myös pysymään matalana, koska en haluaisi lääkitystä näin nuorena :roll:

En kommentoi diapetekseen ja sen hoitoon sen kummempaa kun en ole asiantuntija, mutta: Ihan hyvä että liikunnalla ja ruokavaliolla haluaisit pitää kurissa (itse ajattelisin samalla tavalla omalla kohdallani), mutta on kuule paljon nuorempiakin jotka joutuvat insuliinia pistämään (kaikki lapsoset joilla on ykköstyypin diapetes).

Zuzannah

Onko kenelläkään teistä todettu diabetestä? sain tänään kuulla, että mun sokeriarvot on kohollaan (6,3 kun normaali on alle 5) :( lääkitystä en saanu, mutta ruokavalion ja liikunnan avulla yritetään saada arvoja laskemaan. Haluaisin vaan tietää, että onko mahdollista saada arvot tippumaan ja myös pysymään matalana, koska en haluaisi lääkitystä näin nuorena :roll: Kokemuksia kellään, tai tunteeko joku jonkun kellä sama tilanne?

miss nurse

HYIIIII! viime raskaudessa kun se sokeriraitus tehtiin mulla meinas ykä lentää ekasta lasillisesta. Se hoitaja vaan et " juo nyt vaan se, eikä sitä sitten saa oksentaa muista se!" ja mä oon ihan että no paljon mä sille mitään voin jos george lentää... :shock:

Niin ja sit mulla oli niin kamala olo koko päivän sen jälkeen! varasin nyt töstä vapaapäivän siiheksi että saa tulla kotiin vällyjen alle vaan potemaan sitä kammottavaa oloa!

Rahel
Miffy
Mun mielestä se maistu kokikselle :lol:

Laktoosirasitustestin litku maistui samalle. :) Siitä ois pitänyt kait tulla hirvee ripuli, jos olis ollut laktoosi-intoleranssi, mut mulle tulikin vaan tosi hyvä olo. Siinä oli niin paljon energiaa, ettei nälkä vaivannut ennen kuin iltapäivällä.

miss nurse

AP:lle: aika jännä että heti epäilivät diabetestä vaikka sokeri oli vain lievästi koholla. Kyllä "normaali" vs arvo voi olla kuuden pintaan ilman että tarkoittaa heti diabetestä.

Se sokerirasitus onkin sitten niin ihana testi... :roll: Joudun itse muutaman viikon päästä kun esikoista odottaessani minulle diagnosoitiin raskausajan diabetes. Voi öklöä, meinasi viime kerrallakin tulla niin yrjö kun joutui sen litkun juomaan. Ihan kun ei olis tarpeeksi paha olo aamuisin... murr :evil:

Zuzannah
*Sandy*
Zuzannah
Onko kenelläkään teistä todettu diabetestä? sain tänään kuulla, että mun sokeriarvot on kohollaan (6,3 kun normaali on alle 5) :(

Kuka sinulle on sanonut että tuo 6.3 olisi korkea? Oliko se paastoarvo (=et ollut syönyt mitään pitkiin aikoihin ennen sitä)?

Mutta vieläkin ihmettelen, että sinulle on sanottu noiden arvojen olevan korkeita..

en ollu syöny mitään yli kahteentoista tuntiin. ja mulle sanottiin, että ne on koholla, mutta ei mitään syytä huoleen vielä. kyllä ne sen verran korkeet oli, että tartti ruveta toimenpiteisiin :( ja kun suvussa on sokeritautia enemmänkin, niin päätettiin ruveta hoitamaan asiaa.

Sasuska

Pakko muutama sana sanoa tähän keskusteluun! :)

Ihan ensinnäkin: tyypin 1 diabetes johtuu siitä, että elimistö ei tuota insuliinia. Tyypin 2 diabetes taas siitä, että elimistö ei reagoi insuliiniin (elimistö siis kuitenkin tuottaa insuliinia, vaikka ei välttämättä täysillä!) eli tulee insuliiniresistenssi.

Tästä seuraa, että lääkityksenä tyypin 2 diabeteksessa ei anneta insuliinia ollenkaan, jos sairaus pysyy kurissa ruokavaliolla ja tableteilla, koska sitä insuliinia on elimistössä! Tabletit eivät sisällä insuliinia vaan ovat esim. insuliinille herkistäviä tai insuliinin eritystä lisääviä.

Lääkitystä ei välttämättä edes tarvita, jos ruokavalio ja liikunta auttaa. En sitten tiedä, miten muut riskitekijät tähän vaikuttaa (sukurasitus ym.) eli annetaanko herkemmin lääkkeet, jos on esim. verenpainetta tai suvussa diabetesta.

Eräällä ystävälläni oli 1. vuoden opiskelijoille kuuluva terveystarkastus, johon kuului myös verikokeet. Verikokeissa todettiin, että sokerit ja kolesteroli on koholla ja sitten sitä seurailtiin. En nyt tarkalleen muista miten se meni, mutta käsittääkseni ensin oli siis tuo paastoverensokeri (12 tuntia syömättä ja juomatta), sittemmin hänelle tehtiin myös rasituskoe (sokerilitkua joku tietty määrä ja sitten mittaillaan sokeriarvoja tietyin väliajoin). Rasituskoe olikin sitten ihan normaali ja puolen vuoden kontrolli (paasto) ok. Hän kävi myös ravintoterapeutilla, mutta eipä siitä paljon apua ollut, kun nuo jo tietää entuudestaan... Ystävälläni on sukurasitusta, joten ehkä sen takia oltiin tarkempia ja tehtiin kokeita.

Syytä noihin korkeisiin arvoihin en kyllä keksi/tiedä, mutta olen ajatellut, että joskus ne vaan on sitten koholla (vaikka olisikin rasituskoe tai paasto tai jotain), eikä sille vaan voi mitään. :roll:

Jos raskausaikana kohoaa verensokeri, on aika todennäköistä, että tulee sokeritauti vanhempana, etenkin jos raskauden jälkeen lihoaa. :?

Miffy

Hm... Mä en osatähän sanoa mitään järkevää, mut ite oon miettiny aina välil et oiskohan mulla noissa arvoissa jotain vialla, kun usein janottaa ja pisuttaa niin kamalasti. Nyt tulee tosi typerä kysymys, mutta voiko runsas makeansyönti edesauttaa diabeteksen syntymistä...?

sopuli

Mä olen ymmärtänyt, ettei 1 tyypin diabetekseen auttaisi niinkään liikunta ja ruokavalio, koska eikös siinä tyypissä ole niin, ettei elimistö vaan tuota insuliinia? Eli silloin on pakko pistää. 2 tyyppiin voi sit auttaa ruokavalio ja liikunta, koska silloin elimistössä on insuliinia, mutta se ei pysty käyttää sitä tms.

En tiiä oonko sit väärässä...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat