Keliakia - Terveys ja hyvä olo

figaro

Entä ihokeliakia? Onko kenelläkään kokemusta itsellä tai tutuilla?

Sivut

Kommentit (25)

taki

Mulla on keliakia, myös faijalla ja molemmilla sisaruksilla, jotka on tutkittu ja paljastunu vasta mun jälkeen. Itselläni on ollut varmaan kymmenisen vuotta, mutta se tajuttiin tutkia vasta pari vuotta sitten. Olin pienenä alipainoinen ja aneeminen, kun ei tietenkään mikään ravintoaine tarttunu elimistöön.

En voi sanoa sen rajoittavan hirveästi elämää. Tietysti pitää aina tarkastaa mitä kaikkea ruuassa on ennenkuin sitä syö, mutta tähän olen jo tottunut, koska olen kasvissyöjä.

Mutta kun menee ulkomaille, niin se onkin sitten vähän hankalampaa.. Jos ei osaa kunnolla kieltä niin voi mennä pelkän salaatin mutusteluksi koko viikko :evil:

Maaruli sanoi, ettei voi syödä pizzaa, hampparia, eikä mitään hyvää, niin kyllä vaan voi. Pizzaa saa esim. Rossosta ja hampurilaisia Hesestä. Useimmissa kahviloissa on eri leivosvaihtoehtoja.. Itse teen kyllä mieluummin esim. pizzan ja leivät ite, koska oon niin paras :P

figaro

Heeeh.. Leivoin juuri tänään gluteenittomista jauhoista pullaa ja sämpylöitä. Täytyy sanoa, että minkähän laskuopin mukaan oli reseptit tehty, kun mukamas 12-13 dl jauhoja olisi riittänyt ½ litran taikinaan jauhoja. Semmosta velliä oli vielä noiden jälkeen, jotta huh huh! Mies teki sämpylätaikinan ohjeiden mukaan niin meikäläinen sai vaivata leipoessa toisen mokoman jauhoja määrällisesti sekaan :evil: Ja tuppaa näköjään olemana jauhot aikasen tarttuvaa sorttia - tai siis taikina, jossa on käytetty gluteenitonta jauhoseosta.. Ja huomasinpa senkin, että normaalit pikkupullat meni ja halkesi uunissa :shock: En jummarra! Kiekurapullat ok ja sämpylät kans :roll:

Maku on sitten eri juttu :P Njam!

marimma
figaro
Sairastaako kukaan tai onko joku tutuista keliakikko? Mitä kaikkea tulee ottaa ruokavaliossa huomioon? Mitä keliakia yleensäkin tuo mukanaan. Kertokaas kokemuksia.

Äitillä "oli". Tai siis hänelle määrättiin gluteeniton ruokavalio muutamaksi vuodeksi koska käsiin tuli ihottumaa ja mitähän kaikkea. Ei keksitty mistä muusta se voisi johtua, joten sitten gluteeniton oli ratkaisu siihen, mukamas.

Nykyään on sitten jättänyt tuon ruokavalion jo kauas taakse kun itse keksi että silloisella työpaikallaan ollut bensiini sen aiheutti ihottuman. Kun oli kuivat kädet jne niin tottahan toki ne ottaa helposti itseensä. siitäkin selvittiin vain käyttämällä hanskoja bensakanistereita kannettaessa :)

mitä kaikkea tulee ottaa huomioon? hmm. Monet ei vieläkään muista kysyä vierailtaan kutsuissa tai muissa että ilmoittakaa niistä ruoka-aine allergioista. Kummipojan ristiäisiin mentiin miekkosen kanssa, ja miekkosen äiti kun on keliaakikko niin häntä ei sitten oltu muistettu ollenkaan tuolla, kävi sitten hakemassa kotoaan gluteenittomia keksejä ja mutusti niitä. Vitsit minusta tuntu pahalta, vaikken ollut kuin vieras, enkä edes juhlan järjestäjä.

Itse haluaisin oppia leipomaan gluteenittomia pullia ja keksejä jne, että kun joku joskus ilmoittaa olevansa keliaakikko osaisin tehdä hänellekin mutusteltavaa, ettei aina tarvitsisi sortua kaupan antimiin. Ne kun on yleensä tehty tosi kuiviks ja mauttomiks..

Ajattelinkin että josko tässä äitille soittais jossain välissä ja kyselis että jos olis aikaa minua vähän opettaa :roll:

maaruli

Totta, onhan niitä gluteenittomiakin vaihtoehtoja, mut ei noo niin hyviä ja yleensä tosi kuivia... Mutta siis hyvinhän sitä keliaakikkokin pystyy nykyään elämään "normaalia" elämää.

figaro

Sairastaako kukaan tai onko joku tutuista keliakikko? Mitä kaikkea tulee ottaa ruokavaliossa huomioon? Mitä keliakia yleensäkin tuo mukanaan. Kertokaas kokemuksia.

Itselläni ei ole keliakiaa, mutta mitä ilmeisimmin tekisi hyvää välttää viljatuotteita ja käyttää ainakin osittain gluteenittomia jauhoja ym. Syy tähän vatsan ja suolen toiminta :(

taizu

Ja mikä "hauskinta" keliakiassa voidaan noudattaa luontaisesti gluteenitonta tai gluteenitonta ruokavaliota. ottakaa siis sekin selville jos jollekin vieraallenne joudutte kokkailemaan...

Eli gluteeniton ruokavalio on se iisimpi, silloin periaatteessa käy kaikki gluteenittomat tuotteet eli sellaisetkin viljat, joista on keinotekoisesti tuo gluteeni poistettu.

luontaisesti gluteenittomalla tulee olla tosiaan sellaisia aineita käytössä joissa ei ole koskaan ollut tuota gluteenia.

Olen joka hitsin kerta jäänyt miltei nollille tenteissä, joissa on keliakiasta kyselty...

Maruchka

Lääkärianto mulle lähetteen sekä laktoosi-intorelanssin että keliakian tutkimukseen, koska kuulema joskus nekin lievemmässä muodossa voivat aiheuttaa vastaavia oireita kuin mulla. Mutta tiedä sitten. Olen kyllä sen verran huomannut, että vatsa ei kestä oikein vaaleaa leipää tai maitoa pahemmin, mutta kyllä nämä oksentelut ja muut pahoinvoinnit ovat aivan eriluokkaa. Onko joku keliaakikko kärsinyt rasvaisen/mausteisen ruuan ja alkoholin aiheuttamista pahoinvoinneista?

figaro

Minulla ei todettu keliakiaa vaan se ärtynyt paksusuoli. Toisaalta myös vatsalaukun tulehdus sai voimaan pahoin ja närästys oli aivan mahdoton.

Maruchka

Mulla on ilmeisesti just vatsahaavaa ja vatsakalvon tulehdusta, ainakin välillä. Mutta siihen ei vaan auta minkäänlaiset lääkkeet, ei kaikkein vahvimmatkaan happolääkkeet, että parannus täytyisi kyllä löytyä jostain muualta.

Maruchka

Ei ole tähän mennessä ainakaan auttanut, vaikka olen vahdannut syömisiä ja käyttänyt Gefiluksen-tuotteita paljonkin. Onko keliaakikon ruokavalio täysin viljaton siis? Vai onko jotkut viljat sallittuja, ei ole itsellä mitään tietoa aiheesta oikein?

Maruchka

Juu, mulla myös tuossa samassa lähetteessä laktoosi. Ei vain kauheasti tekisi mieli mennä niihin kokeisiin :? Ja on mulla vielä viikon kuuri lääkkeitäkin, mutta eipä edellisestäkään viikosta ollut apua.

Muoks. Lueskelin tuolta noita oireita eikä ne oikein vastanneet omiani. Itselläni ei ole kuin tuota pahoinvointia. Lisäksi keliaakikko pystyy käyttämään alkoholituotteita, mikä on minulle kaikkein pahin oireiden laukaisija.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat