terveellinen lihotus!! - Terveys ja hyvä olo

eveliina

kertookaapa jotain hyviä vinkkejä, miten saisi lihotettua mahdollisimman terveellisesti!? eli ei mitään roskaruokapaikkoja ja karkkiia joka ilta :D mutta keino, jolla voisi lihottaa itseänsä mahdollisimman terveellisesti?

Kommentit (12)

taizu

Iik, mikä kysymys. Minä tunnun paisuvan ilman sen kummoisempia herkkujakin.

Pitääkö sinun jonkin syyn takia laihduttaa vai miksi tämä kysymys?

Suosittelisin tässä ravintoasiassa kääntymään asiantuntijoiden puoleen.

Lania
Dubyamoa
Syöt normaalia kotiruokaa mutta vaan enemmän kuin normaalisti?

Eiköhän se toi oo. Jos tarkotus on lihottaa, niin järkevämpää varmaan syödä enemmän ku normaalisti, kun vähentää liikkumista. Ja siis nimenomaan ihan kunnon ruokaa, jos yleensä syö ruualla yhen tai kaks perunaa niin syö sitten kolme tai neljä jne. Mitään pelkkää kermakastiketta tuskin kannattaa vedellä.

Mutta ei kai sellanen joka ruualla ihan ähkyyn asti syöminen ihan terveellistä oo vaikka paino pitäiskin saada nouseen?

Joltain ravintoterapeutilta vois tosiaan saada ihan jopa jonku ruokalistankin mitä ja paljonko pitää/kannattaa syödä.

Abigail

Oletko toipumassa jostakin syömishäiriöstä vai miksi sinun pitää lihottaa itseäsi? Jos olet terve ihminen ja syöt normaalisti, ei minusta sinulla ole mitään syytä pakolla lisätä painoasi. Jotkut ovat vain luonnostaan todella hoikkia. Kannattaisi varmaan merkitä vaikka viikon ajan ylös kaikki syömisesi ja liikunnan määrä. Siitä sitten näet, mikä mahdollisesti on vialla. Jos vaikka ruuasta saamasi energian määrä on liian pieni kulutukseesi nähden.

taki

Mulla ainakin toimi se, että söin lämpimän aterian kolmesti päivässä+aamu-, väli- ja iltapalat. Ja harrastin lihaksia vahvistavaa liikuntaa.
[size=9]Soijaa vaan kaupasta niin kyllä massaa alkaa kasaantumaan tai sit jotain herapirtelöitä[/size]
Huomasin ainakin, et kun pyöräilin 16km päivässä niin johan alko ruoka maittaan, koulussakin tyypit varmaan luuli, et mul on joku bulimia, kun söin kakskertaa enemmän kuin ykskään poika.

Rahel

Joillakin tuttavamiehillä on ollut toi sama ongelma. Ei auta, vaikka mitä ja miten söis, kilot ei vaan kartu. Hitto, kun olis itelläkin noinpäin :roll: . Mutta tulee mieleen ainakin energiapitoiset välipalat ja naposteltavat. Napostele vaikka pähkinöitä pitkin päivää tavallisten aterioitten lisäks; terveellistä, mutta lihottavaa.

SunLion
Rahel
Joillakin tuttavamiehillä on ollut toi sama ongelma. Ei auta, vaikka mitä ja miten söis, kilot ei vaan kartu. Hitto, kun olis itelläkin noinpäin :roll: . Mutta tulee mieleen ainakin energiapitoiset välipalat ja naposteltavat. Napostele vaikka pähkinöitä pitkin päivää tavallisten aterioitten lisäks; terveellistä, mutta lihottavaa.
samoin :(

hitto pitää varmaan laittaa esille kuvia itestä "parhaina" aikoina että ois motivaatioo enemmän (kiinteyttävään) lihastreeniin ja lenkkeilyyn (noh, lähtisin vaikka joka päivä, jos vaan olis lenkkiseuraa joka päivälle). Tosin lenkkeilykin on vähentyny kun kilpirauhanen oireilee nivelten osalta vaihteeksi.

marru

Pähkinät ainakin on terveellisiä, mutta niissä on paljon energiaa.
Eli pähkinöitä kannattaa suosia säästelemättä, ellet halua päästä laihtumaan.

Oliiviöljy on myös terveellistä ja energia pitoista, eli sitä kannattaaa suosia esim. saalatin kastikkeissa.

Tonnikalaa voit nauttia öljyssä, eikä vedessä.
Öljyt on kuitenkin terveellisempää rasvaa kuin
nk. kovat rasvat kuten voi.

Ostele erilaisia hedelmiä karkkien sijasta.
Suosi täysmehuja eli 100% eli ei lisättyä sokeria.
karkit ja muut sokerilitkut vie sinulta vain ruokahalut, eikä kunnon ruoka maita.

Itselleni ei juuri koskaan ruoka maittanut, karkkilakon aloitettuani olen alkanut syödä ruokaa kuin hevonen.

Ongelmahan on myös siinä että kun on heikko ruokahalu, jos syö karkkeja niin se vie viimeistkin ruokahalun rippeet. Siitä taas aiheutuu että jää saamatta tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita joita saa terveellisestä ruuasta.

Muista syödä säännöllisesti!
Eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Kalorilaskurilla voit seurata paljonko saat energiaa päivittäin.
(kalorilaskuri.fi)

Tea-

Lihotuskuureissa on tärkeää muistaa se, että se pitäis osata sit jossain vaiheessa myös lopettaa. Itse olen sairastanut syömishäiriön nuorempana ja tuolloin laitettiin lihotuskuurille. Keinolla millä hyvänsä paino ylös. Mutta sitten kun oppi syömään, rakastui ruokaan. Ja sitten vain söi, söi ja söi. Nyt painoa on tullut jo liikaa ja nyt pitäis lähteä pudottelemaan ylimääräiset pois. Tässä vaiheessa se on aivan äärimmäisen hankalaa, koska ei tahdo enää samaan tilaan mitä edellisen laiharin jälkeen (syömishäiriö).

ambrosia

Oon 157 senttinen ja painan siinä 39-40 kiloa ja oon nyt lihotuskuurilla. Tiedän ton tunteen kun ventovieraatkin tulee päivittelemään ja mittailemaan sormillaan käsivarrenympärystä. Jätkät saattaa baarissa tulla heittämään "Oot niin nätti muttet oo seksikäs ku oot nii laiha". Kadulla porukka tuijottaa. Siinä jo pari syytä nostaa painoa. Ymmärrän kyllä, että lihavillekin saatetaan sanoa, mutta lihavaksi haukkuminen on enempi tabu kuin laihaksi moittiminen. Laihuutta on helpompi kommentoida kun ajatellaan, että se on enempi "kehu" kuin lihavuus,

Oon syönyt omasta mielestäni ihan hirveesti viime aikoina, mutta painoa ei vaan kerry. Mulla on tositosi pieni mahalaukku ja tuun täyteen jo kolmen lihapullan ja perunan jälkeen. Yritän venyttää sitä, mutta jatkuva pahanolontunne ja nälän katoaminen ei oo mitään hirveen mukavaa. :(

kiraffi
Rahel
Joillakin tuttavamiehillä on ollut toi sama ongelma. Ei auta, vaikka mitä ja miten söis, kilot ei vaan kartu. Hitto, kun olis itelläkin noinpäin :roll: .

Jos haluaa kuunnella tuntemattomien mummojen ja muidenkin ihmisten huomautteluita siitä, kuinka laiha olet ja vanhempiisi kohdistuvia syytöksiä ("antaakohan äitis sulle ollenkaan ruokaa?"), niin onhan tää varmaan ihan kivaa joo. En halua syyllistää ketään, mutta ihmiset ei oikeasti ymmärrä, että se voi olla ongelma, ettei vaan liho vaikka mitä yrittäisi. Niille, jotka on mulle jotain painostani huomautelleet, olen sanonut, että kerro ihmeessä keino, kuinka lihon, niin lihotan mielelläni. Eipä ole vielä mitään oikeaa keinoa kukaan keksinyt ("Syö paketti voita päivässä."). Kiusallisinta tosiaan on tuo muiden asiaton huomauttelu painosta. Lihaviahan ei saa haukkua, mutta laihoja saa... Aivan varmasti meistä tuntuu ihan samalta kuin lihavistakin, kun negatiiviseen sävyyn palautetta ruumiistaan. Toinen vähäisestä painosta aiheutuva on ongelma on se, ettei vaatteita oikein löydy. Oikean kokoisten housujen löytäminen on tuskaa. Toisaalta on ihan kivaa, että lasten osaston vaatteet menee päälle, kun ne on monesti halvempia kuin aikuisten osaston ja nykyisin lapsille myydään ihan samanlaisiakin vaatteita kuin aikuisille. Jottei jäisi epäsleväksi niin olen siis n. 162cm pitkä ja jo useamman vuoden olen painanut 45kg.

Anteeksi hermostunut avautuminen, mutta kun sattuu olemaan läheinen aihe mulle.

papuna
kiraffi

Kiusallisinta tosiaan on tuo muiden asiaton huomauttelu painosta. Lihaviahan ei saa haukkua, mutta laihoja saa... Aivan varmasti meistä tuntuu ihan samalta kuin lihavistakin, kun negatiiviseen sävyyn palautetta ruumiistaan.

Anteeksi hermostunut avautuminen, mutta kun sattuu olemaan läheinen aihe mulle.

lapsuudessa minulle todellakin huomauteltiin lihavuudesta,ja vanhempani kuulivat syytöksiä kun antavat liikaa ruokaa.kyllä nämä ongelmat on ihan molemmin puolisia.

anteeksi myös.asia on minullekkin erittäin läheinen...

---

eveliinalle: Suosittelen (myös) proteiini juomia,ja erilaisia tapoja lisätä lihasmassaa.jos jaksat liikkua enemmän,ja syödä enemmän prodea,niin massaa kertyy.se on kuitenkin huomattaasti terveempää kuin rasvan kerääminen.

koeta vaihtaa mahdollisimman monta tuotetta suurempi energisiin tuotteisiin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat