Tervakeuhkot puhtaiksi - Terveys ja hyvä olo

figaro

Olen tässä miettinyt vakaasti tupakoinnin lopettamista näin 14 vuoden keuhkojen tervaamisen jälkeen.. Pari kertaa olen yrittänyt jättää pahimman tavoistani, mutta tulokset ovat näkyvissä tänään - yhä palaa :(

Onko joukossamme sellaisia, jotka ovat saaneet tämän pinttyneen tavan pois itsestään? Mikä sai pysymään päätöksessä? Miten prosessi eteni? Kertokaa kaikki! :twisted:

Itse ajattelin fyysisen riippuvuuden poistamiseksi kokeilla nikotiinilaastareita.. Se on sitten tämä päänsisäinen tarve eri asia... :roll:

Sivut

Kommentit (221)

sopuli

itse en polta, mutta poikaystäväni polttaa ja oon häntä yrittänyt kovasti saada lopettaa... Vaikeaahan se vaan on!

Mun isä lopetti polttamisen reilun 20v tupakoinnin jälkeen (ja ties kuinkanka monesti aiemmin yritettyään...) jollain lääkkeillä. En muista nimeä tai mitään, mutta on kuulema joku psyykelääke tms, mitä käytetään tupakoinnin lopettamisessa apuna. Se kuuri oli ollu kallis, jotain yli 100e, mutta isukki ainakin sano et parin päivän pillereiden napsimisen jälkeen tupakka maistui kamalalle, eikä voinut edes kuvitella enää polttavansa. Nyt se on ollu kohta 2v polttamatta... eli toi lääkkeen hintakin on jo tullut moninkertaisena takaisin! Walbu varmaan osais sanoa mikä tää tällainen pilleri on... :wink:

poikakaverinkin yritän saada passitettua lääkärille ja hankkimaan reseptin pian! :) Muuten en sit osaakaan auttaa, onnea yritykselle :)

Mari

En nyt taida osata kovin hyvin auttaa (ei henk. koht. kokemusta), mutta ystäväni päätti eräs päivä 10 vuoden polttamisen jälkeen, että nyt riitti. Eikä sen jälkeen ole tupakkaa koskenut. (sikaria joskus, ja viime aikoina myös nuuskaa :shock: ) Ja tästä on nyt jo 5 vuotta aikaa.
En tiedä miten prosessi meni sitten pään sisällä, mutta hän ilmeisesti selvisi puhtaan päättäväisyyden avulla.

Ei muuta kuin hurjasti tsemppiä!

figaro

Minäkin olen kuullut tuosta lääkkeestä.. Hittolainen! Siihen tarvitaan tietysti lääkärin määräys :( Ja kun ei nyt tiedä edes nimeä...

Hallooh! Tietääkö joku tuon "ihmelääkkeen" nimeä?! Olisin valmis pulittamaan tuon rahan taatusti... Sama raha vähintään menee kuukaudessa tupakkaan :shock:

enkeli

Se täytyy lähteä itsestä ja vaatii vahvaa tahtoa!

Exä poltti ja mä halusin, että hän lopettais. Ei lopettanut, yritti, mutta ei onnistunut. Toinen ei siis voi tehdä tätä päätöstä toisen puolesta, se täytyy lähteä itsestä! Niin kuin järkikin sanoo!

Rixuliini

Poikaystäväni lopetti tupakoinnin muutama kuukausi sitten kuin seinään vaikka oli polttanut vuosia. Ja ei kaivannut siihen minkäänlaisia "poppakonsteja", ihan omasta itsekurista lopettaminen on kiinni!

Itsellä tosin tuo itsekuri on melkoisen heikko, joten tähän mennessä olen vain tyytynyt vähentämään tupakointia.. :roll:

katruska

Zyban on se lääke, jota nykyään lääkärit tyrkyttää tupakoinnin lopettajille. Itse suhtaudun Zybaniin kriittisesti: eräs tutavani sai pysyvän tasapainohäiriön Zybanin johdosta, ja jos viitsii googlettaa, saa selville että Zybanin turvallisuutta tutkitaan edelleen. Mutta kuten sanottu, sitä määrätään ja ja jotkut siitä saavat apua.
Haluan tuoda esiin toisenlaisen näkökulman lopettamisen vaikeudesta - se ei todellakaan ole vain itsekuria koskeva kysymys kaikkien kohdalla. On tupakoitsijoita, joilla ei ole vahvaa fyysistä riippuvuutta ja on niitä, joilla riippuvuus on verrattavissa heroiiniriippuvuuteen. On pystytty osoittamaan ns. geenivirhe, jonka omaavat ihmiset tupakoidessaan tulevat erittäin riippuvaisiksi.
Itse olen lopettanut viime syyskuussa ja toivottavasti pysynkin ilman - nikotinisti on kuin alkoholisti - aina ja lopun elämäänsä. Ja oma kokemukseni ei todellakaan ollut helppo eikä ole sitä vieläkään. Lopetin laastarin, purukumin ja tablettien avulla - kaikkia ja yhtäaikaa! Tapariippuvuus on helpointa katkaista orientoitumalla ja tahdonvoimalla - voi niitä onnellisia, jotka vain voivat päättää lopettaa!! Itselleni fyysiset oireet olivat vaikeimmat: unettomuutta, hikoilua, ärtyneisyyttä, levottomuutta noin aluksi. Selkeimmät fyysiset oireet tulevat heti ja kestävät parista viikosta pariin kuukauteen. Vaan mullapa kävi toisin: lisäksi kärsin puoli vuotta muistihäiriöistä, keskittymiskyvyn puutteesta, mielialan muutoksista ja masennuksesta. Pääkoppa siis meni suht sekaisin kaiken muun ohella. Jotta siinä ei olisi tarpeeksi, lihoin 10 kiloa ja ravaan tutkimuksissa, koska ravintoterapautin avustuksellakaan kilot eivät puolen vuoden yrityksellä lähteneet tippumaan. Eli nyt vain odotellaan, josko ne siitä häviäisivät.
Ja nyt lopettamista harkitsevat -tämä on vain mun kokemukseni, teillä on varmasti erilainen. Kaikesta huolimatta olen mielestäni tehnyt elämäni tärkeimmän päätöksen. Kilot ja muut ongelmat on pieniä, väliaikaisia ongelmia kun ajattelee, että ehkä elinvuosia on muutamia lisää ja jatkuvat sairastelut historiaa! Näinkin voi käydä, mutta sen arvoista se on ollut. Haluan vain tähdentää, että pelkkä päätös ja itsekuri voivat toimia tapariippuvaisen kohdalla. Nikotinisti saattaa joutua käymään läpi hyvin toisenlaisen rääkin, jossa lääkäritkin voivat vain olla arvailemassa aivokemian heilahduksia.

figaro

Olette tuoneet hyviä pointteja esille ja erityisesti Katruskalle nostan hattua! Itselläni tuo tahdonvoima ei vain riitä.. tai sekin riippuu varmasti ajasta ja olotilasta. Olen kerran onnistunut jättämään tupakan kuukaudeksi tuosta noin vain ja aloitin uudestaan tupakoimaan todella typerän syyn takia :( (Kuvauskeikka.. olkoon lyhyt ja ytimekäs syy ;) )

Nyt kaikki yritykset loppuvat lyhyeen. Päivä menee maksimissaan.

Ja pelkään tuota korvikesyömisen aiheuttamaa lihomista...

Täytyypä tutkia tuota Zybania. Kiitoksia kovasti!

EDIT.

Kävin nyt näin aluksi ostamassa viikon ajaksi nikotiinilaastarit ja sitten niitä imeskelytabletteja rinnalle. Maksoi saman verran kuin menisi viikossa tupakkaan ;)

2.9. olen menossa lääkäriin ihan muiden asioiden tiimoilta ja ajattelin samalla kysyä myös siitä Zybanista... Katsellaan mitä sanovat ja miten minulle käy näiden laastareiden kanssa.

Kannustusta kaivataan!! :D

sopuli

puhuin tänään mun isukin kanssa, joka lopetti ton lääkkeen avulla ja se sano, et oli syönyt 1/4 pillereistä ja tupakan himo lähti, siis ei syönyt kaikkia ollenkaan. Hintaa lääkkeellä oli noin 160e... Sano et on pari sikaria sen jälkeen polttanut, mutta ne oli maistunut pahalle ja oli vaan ollut olo et mäpä tumppaan tämän... Sanoi, ettei saanut enää mitään "kiksejä" (hyvä iskä!) :lol:

Mutta onnea kaikille lopettajille! :)

figaro

Minä kans kuullut, et tehoaa hiton nopeasti tuo lääke.. Hinta taitaa vain aina vaihdella, kun mies tuossa sano, et maksas alta 100euroa. (Tajusin ottaa vasta nyt puheeksi, vaikka ois pitäny heti hältä kysyä, kun kerran hoitajia on :oops: )

Mut kokeillaan nyt ensin noilla laastareilla.. sama raha kuitenki meni ku menis viikossa röökiin :) Tai laastarit yksistään veis vähemmän :D

Niarasha

Tsemppiä vaan kaikille lopettaville/lopettaneille täältä suunnalta, itse pääsin pahasta tavasta eroon keväällä :)

Ilman imeskelytabletteja en olisi pitkälle pötkinyt, niitä imeskelin kuukauden verran ja auttoivat hyvin.

Nyt on aina välillä kausia että tulee mieleen tupakka ja tekisi mieli, mutta äkkiä se himo lähtee kun miettii tarkemmin rahansäästöä, omia keuhkoja ja terveyttä ja sitä että pettäisin vain itseäni jos sortuisin, enkä halua siihen kierteeseen enää uudestaan.

Olin tupakanorja, vaikka kovasti yritinkin uskotella itselleni että minä hallitsin sitä polttamista. Mutta eihän se nyt niin mene.

Vaan ärsyttipäs käydä kaverin kanssa shoppailemassa kesällä, kun hän suunnilleen joka kaupan jälkeen pysähtyi tupakalle ja sitten piti odotella se 5 minuuttia että päästiin jatkamaan taas seuraavaan kauppaan! Ilman niitä tupakkataukoja olisi päästy kaupungiltakin pois varmasti tunti aiemmin! :D Eli kyllä se on uskomaton kun tarkemmin ajattelee, miten paljon sitä aikaakin säästää kun ei tarvitse pitää niitä tupakkataukoja...

Olihan ne ekat viikot helvetillisiä ja vaikeita. Sitten alkoi se liman irtoaminen eikä se mitään mukavaa puuhaa ollut. Ja jatkuuhan se keuhkojen puhdistuminen edelleenkin. Mutta ällöä oli jossain vaiheessa se kun joutui yskimään ja suuhun nousi sellaisia kovia limaräkäklönttejä, yyh... :/

Ja jaksaa jo tämäkin neiti lenkkeilläkin paremmin, eikä tarvitse heti olla puuskuttamassa kun saa happea paremmin :)

Kyllä se tuntui niin vaikealta se lopettaminen, ja monesti yritinkin, mutta enpäs olisi ilman nikotiinitabuja varmankaan kovin pitkälle pötkinyt, sen verran pahat niksat oli. Mutta selvisin :) Aika varmoin mielin tässä jo elellään, suuria himotuskohtauksia tulee todella harvoin enää, ja niistä selvitään kyllä kun on näinkin pitkälle päästy!

Kerran alkoholisti - aina alkoholisti -> sama pätee tupakkaan.
Kerran nikotinisti - aina nikotinisti. Eli sitä yhtä ainuttakaan ei kärsi ottaa, muuten sitä ollaan turmiontiellä takaisin.

Ainiin ja siitä ruoasta vielä.
Painon olen saanut pidettyä samana, eli ylimääräisiä kiloja ei ole tupakan lopettamisen takia ainakaan tullut.

Jos meinaa mennä siihen, että korvaa tupakkaa ruoalla, niin korvaa kevyellä! Hedelmillä, marjoilla, purkalla, yms! Ei karkilla, sipseillä, jne. Itse jauhoin pari ensimmäistä kuukautta ihan vimmatusti purkkaa imeskelytablettien ohella, ja ne kyllä auttoi paljon. Ja tietysti aloin myös lenkkeillä enemmän, kun hengittäminenkin helpottui! :)

Tupakkaa on turha syyttää lihomisesta, se lihominen johtuu aivan jostain muusta kuin tupakasta. Sitä tupakkaa kun on vaan aina niin helppo syyttää. Elämäntavat ja ruokailutottumukset vaan remonttiin. Ei niitä kiloja tule jos ei vaan anna tulla :)

figaro

Ei lihominen johdukaan itse tupakasta vaan siitä sen tilalle tulevasta korviketoiminnasta, joka tunkee tapoihin tietämättä... :)

Vielä alkutekijöissään tässä olen.. :(

Niarasha
figaro
Ei lihominen johdukaan itse tupakasta vaan siitä sen tilalle tulevasta korviketoiminnasta, joka tunkee tapoihin tietämättä... :)

Aivan, aivan, mutta se korviketoiminta täytyy tiedostaa! Just kaikki kevyet välipalat mukaan sitten eikä niitä lihottavia, jos täytyy jollain korvata :) Tai lasillinen vettä, purkanjauhanta yms :) Itse turvauduin just siihen purkanjauhantaan niin ei tullut ruoasta sitä korviketoimintaa alunperinkään. Kun en antanut tulla.

Ja kaikkihan sitä alkutekijöissä joskus on, olin minäkin ja enpä voi sanoa olevani vielä kovin pitkällä itsekään. Sitten kun on muutama vuosi takana ilman tupakkaa niin sitten voin jo sanoa että olen pitkällä :D Vaikka tuntuu nämä muutamat kuukaudet jo pitkältä ajalta kuitenkin :)

Hei, tee itsellesi jokin lista että mitä hyviä syitä sinulla on lopettaa. Miksi haluat lopettaa, mitä hyödyt siitä jne. Itselläni oli puhdas pelko terveydestäni, e-pillerien aloittamisen takia oli lopetettava pakon edessäkin tupakointi, ja rahat olivat muutenkin niin tiukilla että teki pahaa tunkea mielinmäärin rahaa tupakkaan joka haihtui savuna ilmaan...
Kasvata motivaatiotasi, tao päähäsi syyt ja seuraukset, hyvät ja huonot puolet :)

Tsemppiä sinulle, siitä se lähtee! :)

figaro
Niarasha
figaro

Aivan, aivan, mutta se korviketoiminta täytyy tiedostaa! Just kaikki kevyet välipalat mukaan sitten eikä niitä lihottavia, jos täytyy jollain korvata :) Tai lasillinen vettä, purkanjauhanta yms :) Itse turvauduin just siihen purkanjauhantaan niin ei tullut ruoasta sitä korviketoimintaa alunperinkään. Kun en antanut tulla.

Ja kaikkihan sitä alkutekijöissä joskus on, olin minäkin ja enpä voi sanoa olevani vielä kovin pitkällä itsekään. Sitten kun on muutama vuosi takana ilman tupakkaa niin sitten voin jo sanoa että olen pitkällä :D Vaikka tuntuu nämä muutamat kuukaudet jo pitkältä ajalta kuitenkin :)

Hei, tee itsellesi jokin lista että mitä hyviä syitä sinulla on lopettaa. Miksi haluat lopettaa, mitä hyödyt siitä jne. Itselläni oli puhdas pelko terveydestäni, e-pillerien aloittamisen takia oli lopetettava pakon edessäkin tupakointi, ja rahat olivat muutenkin niin tiukilla että teki pahaa tunkea mielinmäärin rahaa tupakkaan joka haihtui savuna ilmaan...
Kasvata motivaatiotasi, tao päähäsi syyt ja seuraukset, hyvät ja huonot puolet :)

Tsemppiä sinulle, siitä se lähtee! :)

Hih.. tämä luonteenlujuus astuu tässä kuvaan ;) Pitäisi vissiin ottaa kunnon laihiskuuri ja tupakanpolton lopettaminen samana aikaan :D

Eiköhän tämä tästä vielä.. ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat