Miten köyhä voi näyttää tyylikkäältä? - Muoti ja kauneus

satakieli
Merilyn

"2) pitäydy väreistä tummansinisessä, valkoisessa, harmaassa ja mustassa "
Tarkoittaako se, jos haluaa päästä halvalla pukeutumisessa, että on pakko näyttää tylsältä ja mummomaiselta? Viittaan siis tuohon väriehdotukseesi ja linkkeihin.

Itse käsitin tuon niin, että kannattaa pitäytyä perusväreissä jotka eivät koskaan mene pois muodista ja joita on helppo yhdistellä keskenään. Edellämainittuihin väreihin on sitten helppo lisätä sitä värikkyyttä huiveilla, koruilla, värikkäillä topeilla jne. Itse noudatin samaa ohjetta kun itsellä oli rahasta tiukkaa, esim. kaikki housuni olivat mustia koska niihin pystyi sitten yhdistämään minkälaisen yläosan tahansa bilehiletopista norjalaisvillapaitaan. Kun vaatekaapista löytyi yhdet mustat suorat housut, yhdet farkut, musta ja valkoinen T-paita, valkoinen kauluspaita ja musta/harmaa neuletakki, sai näistä yhdistelemällä jo melkein millaiseen tilaisuuteen hyvänsä sopivan asun.

Sivut

Kommentit (33)

Emmily_
cryo
Jos itsetunto kestää, tiedän että luonnollisesti kaikilla ei kestä, niin voi kulkea yksinkertaisesti niissä vaatteissa joita sattuu löytymään ja ei ostele joka hetki uusia. Tämä vaatii toki sen ajattelutavan että mikäli vastapuoli ei ole valmis hyväksymään itseä sellaisena kuin olen ja sellaisissa vaatteissa kuin itseltä löytyy niin sitten saakoot mennä. Ja vielä isompi häpeä on se että rupeaa jollain tavalla kiusaamaan siitä että ei satu olemaan viimeisimmän muodin mukainen. Vaatii kanttia mutta itseltä on todella hyvin onnistunu.

En minä ainakaan muiden ihmisten takia halua hienoja vaatteita! :shock:

cryo

Jos itsetunto kestää, tiedän että luonnollisesti kaikilla ei kestä, niin voi kulkea yksinkertaisesti niissä vaatteissa joita sattuu löytymään ja ei ostele joka hetki uusia. Tämä vaatii toki sen ajattelutavan että mikäli vastapuoli ei ole valmis hyväksymään itseä sellaisena kuin olen ja sellaisissa vaatteissa kuin itseltä löytyy niin sitten saakoot mennä. Ja vielä isompi häpeä on se että rupeaa jollain tavalla kiusaamaan siitä että ei satu olemaan viimeisimmän muodin mukainen. Vaatii kanttia mutta itseltä on todella hyvin onnistunu.

Manteli

mä oon nyt muutaman viime kuukauden ajan vieraillu viikottain tuolla huutonetissä. siellä saa ihan merkkikamaakin suht halvalla. ite en ehkä uskaltais ees kirpparille viiä jotain tosi laadukasta tavaraa varkaiden pelossa mut huutonettii laittasin ;) tietystihän siinä pitää sit osata luottaa myyjään ja ostajaan ja kokoihinkin koska sitähän ei luonnillisesti pahemmin sovitella ennen ostoa.
oon hurahtanu freesoul merkkisiin vaatteisiin koska mielestäni ne nyt vaan on kestäviä ja mun tyyliin rempseen nuorekkaita joten tuolta huutonetistä niitä aina sillon tällön löytää. muutaman topin oon sieltä ostanu ja tyytyväinen ollu.
suosittelen!

agarina

Alennusmyynnit! Yhden normaalihintaisen paidan hinnalla voi saada neljäkin paitaa, niin kuin Gina Tricolla tällä hetkellä. Myös ihania alusvaatteita löytyy pilkkahintaan vielä nytkin.

Ja ennen kaikkea kannattaa muistaa, etteivät ne vaatteet loppujen lopuksi ole niin tärkeitä... :D

dee

Niin, siinä siis jutun ydin. Täällä on varmasti muitakin tosi köyhiä opiskelijoita, jotka joutuvat miettimään makaronin ja jauhelihan väliltä jo ruokakaupassakin. Minulle tyylikkyys on tärkeätä ja tunnen näyttäväni ihan luuserilta kun käytän tasan kahta paitaa vuoronperään koulussa kun ei ole enempää ehjiä paitoja. Ompelukoneeseenkaan ei ole varaa :D

Eli siis, miten pysyä tyylikkäänä, vaikka on matti kukkarossa?

Ja kirpputorin kaikki tietää, joten kiltit, jotain muuta :D

marimma
dee
Niin, siinä siis jutun ydin. Täällä on varmasti muitakin tosi köyhiä opiskelijoita, jotka joutuvat miettimään makaronin ja jauhelihan väliltä jo ruokakaupassakin. Minulle tyylikkyys on tärkeätä ja tunnen näyttäväni ihan luuserilta kun käytän tasan kahta paitaa vuoronperään koulussa kun ei ole enempää ehjiä paitoja. Ompelukoneeseenkaan ei ole varaa :D

Eli siis, miten pysyä tyylikkäänä, vaikka on matti kukkarossa?

Ja kirpputorin kaikki tietää, joten kiltit, jotain muuta :D

Mun paidat on maksanu aina alle 20€, t-paidat aina reilusti alle 10€ enkä oo kyllä joutunu kertaakaan tyylistä tinkimään :) Ihan kaupasta ja uutena, kirppikseltä en ikuna ostais :)

hampiainen

Kannattaa pitää vanha viisaus kirkkaana mielessä eli "köyhän ei kannata ostaa halpaa" sillä näinhän se on. :) Mieluummin harvoin ja laadukasta + ajatonta vaatetta kuin usein huonolaatuista muotilumppua.

marimma
hampiainen
Kannattaa pitää vanha viisaus kirkkaana mielessä eli "köyhän ei kannata ostaa halpaa" sillä näinhän se on. :) Mieluummin harvoin ja laadukasta + ajatonta vaatetta kuin usein huonolaatuista muotilumppua.

Mä taas en mistään hinnasta ostais kallista vaatetta. Pinttyy se hiki ja p*ska niihinkin ihan yhtä nopeesti kun halpistuotteisiin :) Mulla ei ainakaan paidat kestä päivittäistä käyttöä kun ehkä kuukauden tai kaks, siis niinkään että pesisin sitä joka ilta/ joka toinen ilta niin että aina kun tuun kotiin niin vaihdan paidan johonkin "lumppuun" eli pitäisin vaan ihmisten ilmoilla sitä paitaa. Kannattaa siis sekin miettiä.

Kepatäti

Äh. Mun mielestä tota sanontaa ei voi käyttövaatteisiin edes soveltaa. Takit ja kengät on sellasia, missä kannattaa panostaa laatuun ja maksaa hieman enemmän (ja muut tollaset oikeesti pitkäikäisiksi tarkoitetut tuotteet), mutta ei perusvaatteista paljoa kannata lähteä maksamaan.

Henkilökohtaisesti en muuten vaan halua käyttää vaatteisiin paljoa rahaa. En myöskään oikein löydä aikaa kirppareille, vaikka niitä tykkäänkin kierrellä.

Itse toimin vaateostoksilla näin:

a) en osta "ikinä" normaalihintaisia tuotteita enkä niitä edes oikeastaan katselekaan. Kävelen suoraan alennusrekille, katson sieltä mitä on.
b) alennusta vaatteissa pitää olla vähintään se 50%, että mä edes vilkaisen
c) jätän suosiolla kalleimmat vaatteet joko odottamaan lisäalennusta tai kokonaan ostamatta. Mulla on näihin aika tarkat rajatkin, mitä ostan ja millä hinnalla:

topit, t-paidat alle 10 euroa
tunikat, pitkähihaiset paidat, hameet, mekot jää yleensä hyllyyn jo 15 euron ylityksen jälkeen, joskus saatan johonkin mekkoon 20 euroa uhrata jos tosissaan tykkään, oon vähän mekkofriikki :oops:
housuista voin maksaa vähän enemmän, koska harvoin löydän sopivia 40 euroa on kuitenkin ihan ehdoton yläraja.

(toki saatan noista hintaluokista ostaa normihintaisia vaatteitakin, mutta harvemmin niitä löytyy)

d) kun ostan vaatteita mietin aina, minkä jo olemassaolevan vaatteen kanssa se sopii ja mihin asukokonaisuuteen sen yhdistän. Jos vaihtoehtoja ei ole tai on vaan yksi niin yleensä jätän vaatteen hyllyyn. Samoin mietin niitä tilanteita, missä mitäkin vaatetta voi käyttää. Jossei vaatteelle selkeästi ole paljoa käyttöä (enkä just sellasta oo jostain syystä etsimässä) niin en sitä osta. Tällä hetkellä mulla on kova yritys saada koko vaatekaappini mätsäämään keskenään.

e) mulla ei ole 101 käytännössä samanlaista mustaa toppia vaan keskityn aina ostamaan vaatteita, jollaisia (tai vastaavia) minulla ei ennestään ole. Saatan kyllä ostaa esim. saman paidan monessa eri värissä.

f) rajotan vaatekauppakäyntini siihen, että vain pari kertaa kuussa käyn alennusrekit tsekkaamassa enkä tee hirveästi mitään ihan täysin heräteostoksia.

Näin minä rajoittelen vaatekuluja.

hampiainen

Nooh kukin tavallaan, mut mulle on tullu pahimmat hutit hankittua juurikin alekoreista "ostetaan nyt kun niin halvalla saa". Tietty jostain t-paidoista tai biletopeista ei kannata maksaa maltaita, mutta kyllä mielestäni housuissa ja hameissa, kauluspaidoissa, neuleissa, takeissa ja kengissä laatu näkyy. H&M -tyylisiin vaatteisiin saattaa muutaman pesun jälkeen ilmestyä reikä keskelle paitaa, mulle on käynyt usein näin. :shock:

olematon

Mä oon kyllö löytänyt kirppareilta tosi paljon kaikkea ihanaa! (: Enkä oo joutunu ostelemaan sieltä mitään virttyneitä P*skoja. Kyl kirppareiltakin löytää ihan laatukamaa. :) Toinen mistä halvalla löytää, on alennusmyynnit.

nele

Itse sitä mieltä, että juuri noihin pitkäaikaisiin vaatteisiin voi halutessaan tuhlata enemmän, koska ne kärsiikin käytössä eniten, kun niitä käyttää paljon (alusvaatteet, takit, kengät).
Mutta muuten olen kanssa sillä linjalla, että halvallakin voi saada laatua kun katsoo mitä ostaa. Minulla vaatteet pysyvät hyväkuntoisina vuosia vaikka ostan vain halpaa. Mutta en osta esim. toppeja Hennesiltä kun ne tuppaa venyy ja hajoo, vaan halutessani haen Hennesin topit kirpparilta 20 sentillä. Muuten ostan aina hyvin ommeltuja vaatteita, kestäviä kankaita mutta silti maksan niistä kirppari/alehinnan.
Tuo on hyvä, että miettii aina käykö jokin löytö yhteen muun vaatekaapin kanssa, ettei tule ostettua vaatteita kaappiin roikkumaan vain siksi että ne ovat hienoja. Myös yhteensopivat värit ja materiaalit kannattaa miettiä. Sitten samoista vaatteista voi tehdä eri yhdistelmiä. Jo vyön/huivin/kaulakorun lisääminen, lahkeiden kääriminen tai kerrospukeutuminen virkistävät vanhoja asuja.

nele

Juu tuo on myös hyvä. Itsekin joulukuussa löysin esim. Seppälästä sandaalit 2 eurolla, oli ainoat jääneet viime kesästä yli. Ja samoin löysin nätin kesämekon 5 eurolla, sekin jotain loppuvarastoa.

Jecca
olematon
Muistan myös joskus tehneeni niin, että esimerkiksi jo talvella ostanu kesäksi ballerinat, koska talvella niitä saa 5-15€ hintaan. (:

Muistaako kukaan kun viime syksynä oli Seppälän nettisivuilla kuponkeja että sai eurolla minkä tahansa aletuotteen?
Itse kävin silloin ostamassa kolmet kengät, oikea hinta yhteensä 100€ mut maksoi vaan 3 €.
Kannattaa kattoa noita tarjouksia aina, mutta omasta mielestäni on tosi tärkeää jos kantaa vaatteen ylpeydellä :)
Millainen se sitten onkaan. Sillä joskus tosi makeita vaatteita näkee huonoryhtisten päällä, jotka eivät ollenkaan silleen välitä mitä päälleen pistävät, tai millaisen ulosannin se tarjoaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat