Atkinsin dieetti/ruokavalio

Vierailija

Mitä mieltä olette Atkinsista? Olen muutaman viikon kokeillut tätä ruokavaliota enemmän tai vähemmän, ja nyt haluiaisin kuulla muiden sitä kokeilleiden mielipiteitä..

Atkinsin ruokavaliossahan vähennetään hiilihydraattien määrä 20g päivässä (2 ensimmäinen viikon aikana) ja syödään sen vuoksi huomattavasti enemmän proteiineja ja terveellisiä rasvoja.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Atkinsia en ole kokeillut, mutta puolitoista vuotta sitten kokeilin viikon ajan jotain "kevyempää", vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Mulle vaan ei oikein sovi, että pitää rajata ruokavaliota, enkä osaa olla ilman leipiä ja puuroja. Lähinnä muistelen, että tuon viikon ajan oli koko ajan nälkä.

Ehkä sitten pidemmälti toteutettuna olisi toiminut.
Ja monelle nämä vhh-ruokavaliot näyttää sopivan hyvin, ja monihan on laihtunut ihan terveesti näiden avulla, mitä nyt olen muita foorumeja seurannut.

Vierailija

Saattaapa tuo toimiakin, mutta silti suhtaudun hieman epäilevästi tällaisiin vhh- dieetteihin. Laihduttaessa kuitenkin pätee yksinkertainen nyrkkisääntö: kuluta enemmän kuin syöt, joka siis tarkoittaa tietysti oikeanlaista ruokavaliota sekä riittävästi liikuntaa. Ja liikkuessa, varsinkin kovassa rasituksessa, ihmisen elimistö käyttää polttoaineenaan juuri hiilihydraatteja. Mikäli tuota polttoainetta ei ole, jostain se energia on silti otettava, jolloin elimistö saattaa alkaa kuluttaa elimistön proteiineista, ja seurauksena on itse asiassa elimistön rasvan lisääntyminen ja lihasten määrän vähentyminen.

Tutustumisen arvoinen sivusto kaikille liikkujille/laihduttajille:

http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/ravintofysiologian_pikakurssi/

Vierailija

Vähähiilihydraattisen ja runsasrasvaisen ruokavalion tarkoituksena on opettaa keho rasvapolttoiseksi (perus pullanmussuttajalla on sokeripolttoinen kroppa), jolloin se ensisijaisesti käyttää rasvaa energianaan. Liikunta, rankkakin treenaaminen onnistuu hyvin vähähiilihydraattisella ja runsasrasvaisella, on sitä monet juosseet maratonejakin.

Mä en ihan suoraan kauheasti välitä Herra Atkinssin opeista, koska tämäkin ruokavaliosuunta (ei missäännimessä dieetti) on kehittynyt aikalailla siitä millainen se alunperin oli ja suuntauksia on paljon hieman toisistaan poikkeavia, todella paljon.

Niimpä tykkään puhua kansantajuisemmin yleisesti vähähiilihydraattisesta ja runsasrasvaisesta ruokavaliosta. Yksinkertaisuudessaan idea on jättää viljat ja sokerit (myös hedelmät) pois ja vaihtaa rasvanlaatu oikeasti terveelliseen rasvaan eli eläin- ja maitorasvaan, oliivi- ja kookosöljyihin. Paras rasva tulee suoraan jonkun elukan rasvaisesta ruhonosasta, sitten vaan voita, kermaa ja öljyjä.

Kasviksia ei saa unohtaa, niitä pitää syödä paljon ja monipuolisesti. Lihan määrä ei ole sen suurempi, kuin virallistieteellistä mallia noudattavillakaan, vaikka monet luulee, ettei tässä mussata muuta kun lihaa ja rasvaa.

Suosittelen kaikkia kiinnostuneita tutustumaan karppaus foorumiin. Löytyy kun kirjoittaa googleen "karppaus".
Aiheesta on myös suomenkielistä kirjallisuutta nykyään pilvinpimein.

Oma ruokavalioni sisältää myös hedelmiä, koska olen aina ollut alipainoinen ja ei siis ole ollut tarve laihtua. Nykyjään ne sanoo, että hedelmäsokeri on yksi suuuri syy vyötärölihavuuteen.

Karppaan, koska viljat ei sovi kropalle, eikä sokeri mielelle, joten hedelmiäkin kohtuudella.

Vierailija

Totta tuo mitä Corteza puhuu. Mulla on ollut huomattavasti vähemmän nälkä kun oon jättäny leivän, pastan, perunat jne kokonaan pois. Hedelmiä onkin sitten vähän vaikeempi jättää kokonaan pois, mutta just sellaset jotka sisältää paljon hedelmäsokeria, kannattaa jättää pois. En aiemmin edes tajunnut ettei appelsiinimehukaan ole niin kovin terveellistä mitä väitetään.

Mutta on se kyllä aikamoista touhua seurata päivittäin, ettei vahingossakaan yli sitä 20g hiilihydraattien rajaa..

Suosittelen silti kaikille jättämään vaikkapa leivän pois hetkeksi ruokavaliosta ja tsekata mitä tapahtuu - itse oon ollu ihan täysissä voimissa tällä vhh-taktiikalla koko ajan. ;)

Vierailija

Atkins on musta ihan hölynpölyä, vaikka voikin tehostarttina toimia.
Karppaus ja kohtuullinen vhh-ruokavalio on ok, koska vannon kuitujen nimeen - kroppa ei ilman riittävää kuidunsaantia toimi.
Mutta nimenomaan niin, että turhat sokerit pois, turhat viljat, ensin valkoinen, pois, lisää hyviä rasvoja ja proteiinia ruokavalioon.

Vierailija

Niin ja en pystynyt enää muokkaaamaan (on muuten huono uudistus, ettei viestiä voi muokata :(), mutta olen jossain vaiheessa, silloin kun vielä söin kanaa ja kalaa, kokeillut vhh:ta. Toimi periaatteessa, pystyin syömään harvemmin koska protsku täytti, mutta tumman leivän ja puuron himo oli valtava. Otin ne siis takaisin valioon ja kaipaisin taas vähän ojennusta. ;D

Vierailija

Mun elimistö ei taas kestä mitään viljasta saatavaa kuitua. Kasvisten kuidut riittää ja kun syö riittävästi rasvaa niin kyllä se suoli toimii.
Jos kärsii karppauksen aikana ummetuksesta, niin kannattaa koittaa lisätä rasvaa ruokavalioon.

Vierailija

Hmm, minä en mitään tiettyä dieettiä noudata, mutta yritän kyllä vältellä turhia hiilareita. Mun mielestä ihminen ei tarvii hiilareita (siis tarkoitan nyt esim. leipää, perunaa, riisiä, makarooneja) erikseen.

Yritän syödä protskua (eli joko lihaa,kalaa tai linssejä, soijaa yms.) ja kasviksia/hedelmiä. Kasviksia ja hedelmiä en jättäisi pois, täytyyhän ne vitamiinit jostain saada.

Myöskään aamupuurostani en luovu. Ruisleipää syön, mutta aika harvoin, muutaman kerran viikossa.

Ja siis, syön kyllä "turhia hiilareita", mutta omassa arkiruuassa yritän niitä välttää.

Tossa Atkinsissa en kyllä ymmärrä hedelmien poisjättöä. Ensinnäkin ne on vaan niin pirun hyviä, toiseks ne on mahtavan helppo välipala. Ja mielummin syön hedelmiä makeanhimoon kuin karkkia, joten en kieltäisi niitä.

Vierailija

"Tossa Atkinsissa en kyllä ymmärrä hedelmien poisjättöä"

Se on niinkin helposti ymmärrettävissä, että ne hedelmät sisältää aika paljon hedelmäsokeria (vyötärölihavuus, vaikea päästä eroon makeasta, ruokkivat sokerinnälkää--> repsahduksia ja makeanhimoa), eikä lainkaan niin paljon vitamiineja, kuin luulisi.

Marjat ja kasvikset riittää, hedelmiä ei tarvitse mihinkään.
Itse tosin pidän hedelmistä paljon ja olen niin sokerihiiri, että vaadin jotakin makeaa ruokavaliooni (pitäs päästä kokonaan eroon, mutta huono itsekuri kun on niin onhan se aika tappelua ja mä en juuri jaksa tapella). Banaani on oiva makeuttaja ja nopea aamupala, vaikkakin hiilaripitoisin kaikista hedelmistä.

Avokadot on hyyvin suositeltavia syödä suuren rasvapitoisuutensa vuoksi. Niitä ei kannata vältellä (paitsi kalliin hinna vuoksi).

Edelleenkään en kutsuisi tätä dieetiksi, koska sitä tämä ei ole vaan ruokavaliosuuntaus niille, joille viljat ja sokerit ei sovi. Ruotsissa vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio on virallisesti suositeltu mm. diabeetikoille. Meillä Suomessa hoidetaan diabetesta todella ala-arvoisesti ruokavalion puolesta ja käsketään ne syömään kaikkea ihme paskaa. Mutta virallistieteellinen linja on mitä on. Tärkeintä mulle on, että itse tiedän totuuden, ei muista niin väliä.

Nyt vaan innostu taas jauhamaan, vähän tylsää vissiin.

Vierailija

Oon just miettiny tota, että pitäis lisätä rasvaaa ruokavalioon. Mistä sitä sitten lisää? Avokadot ei oikein nappaa ja aika kalliiks tulee jos kaikenlaisia lihatuotteita alkaa ostelemaan mielin määrin.

Leipä on kyllä yllättävän helppo jättää pois, ainoastaan sillon kun on superkova nälkä, niin sitä tekee mieli, koska leipiä on aina helppo ja nopea tehdä. Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä nopeasti valmistettavista, vhh-pitoisista ruoista!

Mulla ainoa heikko kohta on kaikenlaiset karkit, piru =D Eli Corteza, toi banaani ei oo yhtään huono vaihtoehto!

Vierailija

Itse oon viime aikoina ihan kylmästi ottanut n. teelusikallisen-muutaman rypsiöljyä suoraan sellaisenaan päivittäin tai muutaman kerran viikossa. Auttaa jo huomattavasti rasvojen saantia, jos niitä tulee syötyä liian vähän (ite kun vedän kaikkea lightina, niin korjaan asian tolla tavalla).

Pakko kyllä kompata teitä sillä tavalla, että pastat ja riisit ym. jätän itsekin aika suosiolla pois, joskus harvoin syön jos ei oo muuta. Samoin vaaleat leivät, keksit ja ylimääräiset sokerit, ellei ihan sikana tee mieli.

Hedelmistä olen täysin riippuvainen ja syön niitä vähän liikaa siihen nähden mikä on suositus - toisaalta ilman niitä mun energiansaantini jäisi tässä tilanteessa tosi vähäiseksi.
(Pitänee korvata se esim. soijalla/pavuilla)
Mutta hedelmäsokeria en pidä pahana/vyötärölihavuuden aiheuttajana. Mistä moinen tutkimus?

Koska ihan biologisesti on todistettu, että ihminen tarvitsee sopivan määrän glukoosia, jonka voi saada periaatteessa mistä vaan hiilihydraatista, jotta aivot toimisivat. Hätätilanteessa se on mahdollista muuttaa myös protskusta/rasvasta.
Eli hiilihydraatteja pitäisi saada jokaisen vähän. Tosin määrä ei ole mikään huima ja ihmiset yleisesti syövät sokereita liikaa.

Korjatkaa jos olen väärässä! :D (taas romaani..)

Vierailija

Saako kysyä , että mitä te oikein syötte, jos kerta leipää,perunaa eikä edes hedelmiä voi syödä? Onko kasvisten syömiselläkin jotain rajotteita? Mitä voi syödä?

Vierailija

En sainois fiksuksi, koska kuitenkin liikuntaa tulee siinä sivussa ja keho ei kuitenkaan pääse polttamaan niitä hiilareita, koska niitä vähennetään koko ajan. Sen takia elimistö rupeaa käyttämään energianlähteenä valkuaisaineita, joka on sit jo hengenvaarallista. Ja eipä tuolla dieetillä kovinkaan pysyviä tuloksia saa, kun kuitenkaan lopun ikää ilman hiilareita ei voi olla.
Kunniaan elämäntapamuutokset!

Vierailija

Missä ihmeessä teitä aivopestään tolla tavalla? En voi muuta kuin pidätellä nauruani lukiessani tätä ketjua:D.

Corteza

Yksinkertaisuudessaan idea on jättää viljat ja sokerit (myös hedelmät) pois ja vaihtaa rasvanlaatu oikeasti terveelliseen rasvaan eli eläin- ja maitorasvaan, oliivi- ja kookosöljyihin. Paras rasva tulee suoraan jonkun elukan rasvaisesta ruhonosasta, sitten vaan voita, kermaa ja öljyjä.

Karkeasti yleistäen eläinasvat ovat tyydyttyneitä ja kasvirasvat tyydyttymättömiä rasvahappoja. Ihmiskeho ei itseasiassa edes kauheasti tarvitse ruokavaliossaan niitä sinun terveellisiksi kehumia tyydyttyneitä eläinrasvoja, koska se kykenee valmistamaan niitä itsekin (ollaanhan mekin elukoita). Tyydyttymättömät rasvahapot taas ovat ruokavaliosamme tärkeitä, koska keho ei niitä pysty itse valmistamaan. Ylipainon yksi osasyy on liika tyydyttyneiden, ja liian vähäinen tyydyttymättömien rasvahappojen saanti ruokavaliossa. Tyydyttymättömien rasvahappojen lisääminen ruokavalioon edesauttaa laihtumista... mutta mutta täytyy muistaa myös muut tekijät: kuitu, liikunta ja vähät kalorit.

Ja miten saattet tarpeeks kuitua, kun rajaatte päivän hiilariannoksen 20 grammaan? Kuidun saantisuositus per päivä on kuitenkin 25g. Esim. 13 grammassa näkkileipää on vain 2.8 grammaa kuitua. En tiedä tuotetta, joka olis puhdasta kuitua. Aika niukaks menis ruokavalio, jos hiilareita pois pitäis rajata. Hiilareita on kuitenkin kaikissa kasvikunna tuotetissa (viljat, marjat, hedelmät, vihannekset).

Vyötärölihavuus ei ole yksinomaan sen hedelmäsokerin aiheuttamaa. Sille voi olla monia eri syitä, hedelmäsokeri on liikaa yleistystä. Yleisiä syitä ovat tupakointi, runsas alhoholi, vähäinen liikunta, sukupuoli (miehillä yleisempää) ja huono ruokavalio. Totta se on että pulla lihottaa (valkoinen jauho), muttei hedelmä!! Hedelmissä on vähän kaloreita, paljon vitamiineja ja antioksidantteja sekä kuituja. Poikkeuksiakin löytyy, kuten vesimeloni. Tutkikaapa vähän ravintosisältötaulkkoja: esim. granaattiomena sisältää erittäin runsaasti antioksidantteja. Ja marjoissa on itseasiassa myös runsaasti hedelmäsokeria, poikkeuksena happamat marjat, jotka sitä sisältävät vähemmän.

Ja kysyn samaa mitä ihmettä te oikeen syötte, jos jätätte "turhat hiilarit" eli riisit, pastat ja perunat pois ruokavaliosta? Mitä kuuluu syödä, ettei vahingossakaan ylitä 20 gramman päivittäistä hiilarinsaantia? Ateriaesimerkit ovat hyvin tervetulleita.

PS. Ymmärrän hyvin pastan, riisin ja leivän vaihtamisen runsaskuituisempaan, mutten ymmärrä kokonaan poisjättöä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat