Määrittele kauneus? - Muoti ja kauneus

tinttatyttö

Tänään koulussa oli puhetta siitä, että miten voi määritellä kauneuden. Onkos joku sitä mieltä, että kaunis on se, joka voittaa Miss Suomi kilpailun tai työskentelee mallina? Nykyajan kauneusihanne on sitä, että on oltava hoikka,kauniit kasvot jne. Ennen oli toiste,reheviä ihmisiä ihailtiin, koska se tarkoitti että heillä oli paljon ruokaa/rahaa. Kauneus on katsojan silmässä,kaikki ei miellytä kaikkia, mutta SAMANARVOISUUS unohtuu hyvinkin usein. Otetaan esimerkki hesarin sarjakuvasta " Katso kuinka kaunis kukka" "sehän on vain rikkaruoho " "onkos se sitten ruma?" rikkaruohokin voi olla kaunis. Rehtoriltamme kysyttiin, kun hän ei ollut määritellyt kauneutta, että kuinka hän voi työskennellä kauneudenhoitoalalla, jos hän ei tiedä mitä hän tekee työkseen.. eli me emme tee ihmisistä malleja, vaan autamme ihmisiä pitämään itsestään huolta. Kauneuteen kuuluu siis itsestään huolenpito,siisteys ja hygienia. Älkää kaikki asettuko samaan muottiin, jos katsotte kuvia ja toteatte " haluisin olla just ton näkönen" ette ole löytäneet omia hyviä puolianne. Olisko jollain tähän aiheeseen kommentoitavaa, tai miten itse määrittelette sanan kaunis?

Sivut

Kommentit (48)

Liquid
Tonde
Sen tietää vasta sitten, ku näkee jotain kaunista.

Näinhän se on, mutta siltikään siitä ei osaa kertoa muuta kuin että on kaunis.

Jzzu

Jokaisessa ihmisessä on jotain kaunista, ei sitä voi sen tarkemmin määritellä eikä mun mielestä tarviikaan etenkään kun jokaisella on oma näkemyksensä siitä mikä sitä on jos on.

Kauneus on katsojan silmässä ja jos on kovin herkkä näkemään muissa ulkoista rumaa ihmisiä itsejään sen enempää tuntematta vika voi löytyä katsomalla peiliin. :wink:

Maruchka

Niin, ja koska kauneus on katsojan silmissä, kauniilta näyttää vain oikeasti mukavat ihmiset. Ihmiset taas, joista ei pidä, eivät näytäkään yhtä kauniilta. Että pelkkää "ulkoista kauneutta" ei välttämättä ole.

Cadillac

Jotain tutkimusta aiheesta on tehty, että minkälainen ihmisnaama on kaunis. Olivat päätyneet sellaiseen, tulokseen, että mitä symmetrisemmät kasvonpiirteet, sitä kauniinpana pidetty ihminen... Mene ja tiedä... :?

Ja yhessä Kari Heusalan kirjassa oli juttua minkälaista naista miehet todennäköisemmin pitää kauniina, ts mitkä ominaisuudet ovat toivottuja. Oli ainakin (muistaakseni!) ohuet kulmakarvat, pitkät ja tuuheat hiukset, korkeat poskipäät, punaiset huulet, pieni nenä ja leuka, kissamaiset silmät...
Ei ainakaan vastaa minua tuo kuvaus! :lol: :wink:

SunLion

Kauneus on tosiaan katsojan silmissä.

Itse pidän kauniina sellaista ilmestystä joka jotenkin pysäyttää ;) Se on vaan sellanen ahaa-elämys. En usko että voin määritellä pahemmin.

Lizzie

Toki kasvojen yms. piirteiden tärkeyttä ei voi vähätellä, kun puhutaan ulkoisesta kauneudesta, mutta tosi monesti on käynyt niin kuin Marucka tuolla sanoi, että se luonne vaikuttaa tosi paljon.
Pari vuotta sitten herättiin kaverin kanssa, että yks jätkähän on aivan hemmetin hyvännäkönen. Sitä ei vaan koskaan oo tullut ajatelleeksi, kun jätkä on luonteeltaan niin ällöttävä.

Ja vaikka olis kuinka kaunis ja laitettu, sen viimesen silauksen tekee se joku mikä tulee sisältä; tapa katsoa, puhua, miettiä, nauraa. Jos joku todella kaunis on sen näköinen, että ei viihdy ja sen näköinen että muutenkin miettii muista pahaa, se jotenkin syö sitä kauneutta.

En tiiä onko tää korrektia, mutta irc-galtsun etusivulla oli pari päivää sitten ihan mielettömän kaunis tyttö, nimimerkki oli Kiiax tai jotain. Luonteesta ei tietenkään tiedä, mutta kuvien perusteella täys 10 mun silmään.

Abigail

Aidosti onnelliset ihmiset ovat kauniita. Vasta rakastuneet, lastaan katsova äiti tai unelmatyöpaikan saanut ihminen ovat kaikki jotenkin erityisen hehkeitä juuri sillä hetkellä.

dani

Joo, oon samaa mieltä näistä (kliseistä) että kauneus tulee sisältä päin, kauneus on katsojan silmissä yms.

Mutta jos tässä nyt puhutaan ulkoisesta kauneudesta, niin minä pidän kauniina suuria ja kirkkaanvärisiä silmiä, täyteläisiä huulia, sopusuhtaista vartaloa ja selkeitä kasvonpiirteitä. Tasainen on iho on myös kaunis. Tummat ihmiset ovat mielestäni kauniimpia kuin vaaleat. Luonnostaan punatukkaiset ovat myös mielestäni kauniita ja persoonallisen näköisiä.

Rixuliini

Joo, se on kyllä totta että ihmiset, jotka ovat onnellisia oikein hehkuvat kauneutta.
Mäkään en halua lähteä mitenkään määrittelemään sitä millainen on ulkoisesti kaunis ihminen, se vaan on. :lol:

dani

Totta kai on oikeus, minä vaan kerroin oman mielipiteeni asiasta. Kyllähän se on ihan varma että joka ikinen ihminen on jonkun silmissä kaunis (siis myös ulkoisesti). Saa kai tästäkin aiheesta keskustella?

Rahel

Kauneus on mielenkiintoinen käsite. Mä yleensä kiinnitän huomiota johonkin ihan pikkuseikkaan: jollakin on kaunismuotoiset kädet tai kaunis iho tai kaunis selkä... Myös ihminen, joka on ns. sinut itsensä kanssa ja viihtyy kropassaan ja vaatteissaan, on kaunis. Kauneus ainakaan mulle ei tarkoita välttämättä sellaista normikaunista, ts. mallimittaista ihmistä, mutta just tietty symmetrisyys kehossa on kaunista. Myös ihmisen tapa liikkua voi olla kaunista.

Lopuks täytyy mainita, että kerran olin niin häikäistynyt yhden naisen kauneudesta, etten hetkeen edes huomannut tuntevani sen vierellä kävelevää miestä... Tämä nainen tosin oli sellainen mallivartaloinen, mutta mun huomioni kiinnitti naisen kasvot ja hiukset: sydämenmuotoiset kasvot (siis ihan oikeesti, en uskonut, että sellasia onkaan) ja ihanat vaaleat enkelinkiharat. Se näytti aikuisversiolta niistä kiiltokuvaenkeleistä, joita jokainen joskus lapsena keräili...

Lizzie
dani
Totta kai on oikeus, minä vaan kerroin oman mielipiteeni asiasta. Kyllähän se on ihan varma että joka ikinen ihminen on jonkun silmissä kaunis (siis myös ulkoisesti). Saa kai tästäkin aiheesta keskustella?

Saa, eikä mun mielestä tarvi aina puhua kauneusnormeista ja niiden pahuudesta. En kiellä tietenkään sitä, että ne tekee hallaa monelle tytölle ja naiselle, mutta jotenki on vaikee uskoa että ihmiset ei näe enää mitään eroja kasvojen piirteissä, vaan kauneutta arvioidessa kaikki muu ratkaisee. Se sisäinen hehku on kaunista, mutta jotenkin herkemmin ja eri tavalla.
Jos ajattelee niin, niin kaikki on kauniita.

Mutta jos ajatellaan ihan kylmästi ja tavallisesti, niin eihän jokainen ole mikään kaunotar (eikä tarvi ollakaan). Elämässä pärjää vaikka ei olisikaan henkeäsalpaava, mutta myöskään sitä ei kannata lähteä kieltämään, etteikö tällaisia henkeäsalpaavan kauniita löytyisi.
Tää menee vähän sellaseksi "keisarin uudet vaatteet"- touhuksi, kyllä ilman muuta kaikissa on jotain kaunista ja sisäinen hehku on tärkeintä ja kaikki on ihmisinä saman arvoisia, MUTTA jotkut ovat ulkoisesti kauniita ja jotkut ei.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat