Eettistä vaateshoppailua...? - Muoti ja kauneus

Snott

Vaatteessa ei suinkaan tarvitse nykyään mainita valmistusmaata, ainakin se puuttuu melko usein.
Tosin kysyessäni valmistusmaata Lindexillä, niin ystävällinen myyjä vastasi, että mikäli valmistusmaata ei lue niin ne on tehty EU-alueella. Mutta kuka tietää millainen työtilanne on joka paikassa esim. Espanjassa ja Portugalissa...? Tai vaikka Turkissa. Ainakin Zara tekee niissä aika paljon ja en ole vielä päässyt selvyyteen tämän yrityksen toimista. Lindex ainakin sai multa plus- pisteitä. =)
Olipas vähintäänkin epäilyttävä vastaus seppälältä! Mä kysyin kanssa kerran ihan liikkeessä ja myyjä vastasi että jossain tuolla Kauko-Idässä. Enpä ole juuri sen jälkeen siellä käynyt. Mutta ajatusmaailmani on taas hiukan muuttunut ja pitää vain selvittää millaisissa oloissa ne vaatteet tehdään.
Esim. Indiskasta luki Hesarissa että ne vaativat eettistä tuotantotapaa! =)
Syksyn jatkoa kaikille

Sivut

Kommentit (16)

rohai

ei seppälän vaatteissa ole. tai sit oon vaan tosi sokee. mut sen takia kysyinkin kun en löytänyt ja jos siellä olis niin kyllä ne sit varmaan olis vastannu

rohai

Kysyin SEPPÄLÄSTÄ missä maassa heidän vaatteet tehdään niin he vastasivat, että SEPPÄLÄ EI TÄTÄ TIETOA VOI KERTOA. perusteluna oli että he eivät tue muutakun seppälän omia opiskelijoita. ei varmaan ihan eettistä. Lähetin siis sähköpostia seppälän asiakaspalveluun

Snott

[color=green][/color]

Terpsan,

minua on jo erittäin pitkään vaivannut ja nyt päätin tiedustella teidän muiden aatteitanne.
Itselleni olisi tosi tärkeää, lähes pakkomielteistä suorastaan, etten osta lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita. Onhan se myös epäekologista kuskata niitä toiselta puolen maailmaa. Pakkomielteisyyteni ilmenee siten, että on erittäin vaikeaa löytää non-lapsityövoima vaatteita.
Näiksi vaatteiksi lasken kaikki, joissa lukee made in Bangladesh, India, Turkey jne... En tietenkään voi olla varma.
Vaatekaupoissa kyselen välillä valmistusmaata, jos sitä ei ole merkitty (suosittelen, se herättää ennemmin tai myöhemmin keskustelua jos kiinnostusta osoitetaan) .
Onko kellään "uusinta tietoa" esim H&M:n nykytilanteesta? Seppälä, Vero moda, Indiska, Z.I.P...?
Benetton toivoakseni on kuivilla, samoin Nanso ja r-collection.. mutta niissä kuosit on toisaalta vähän erilaisia. =) Myös "pikkulaatuliikkeet" toki, mutta liike jossa olisi normaali hintataso!
Onko tietoa ja/tai vinkkejä?

~~Leppoisaa kesänjatkoa~~ =)=)

Miffy

Niin, mun käsittääkseni esim. H&M välttelee nykyään lapsityövoimaa.

Muista en osaa sanoa, mutta valitettavan usein liikkeissäkään ei osata sanoa varmaksi.

Mutta siis, mun mielestä ongelma ei ole ainaostaan tuo lapsityövoima; halpisvaatteet (kuten H&M:n) tehdään kuitenkin halaptyömaissa, joissa myös aikuisten palkka on mitättön ja olot voivat olla todella kurjat.

Snott

Juu, kyllä, unohdin vain tohkeissani mainita... Muotoillaan vaikka huonoissa työoloissa tehtyjä vaatteita.
Voi kun Suomessa olisi kannattavampaa pitää pieniä kotimaisia ompelimoja. =D Äkkiäkös opettelen itsekin ompelukoneen käytön, mutta sarkastisena mietin, että kukakohan ne mun ostamat kankaat on tehny. x)
näin olen henkan ja maukan osalta ymmärtänyt, mutta usein laatu on silti paljon kehnompi niässä kaukovaatteissa.
Kiitoksia, lisää aatteita.

Miffy

Joo, mä jaan täysin sun ahdistuksen kyllä :( Silti, täytyy myöntää, ostan halpisvaatteitakin nykyään :( Tuntuu kyllä kurjalta kun vaikkapa lauantai-iltapäivänä on jee jee shoppailemssa sitä kivaa toppia kun miettii, missä se on tehty ja millä hinnalla; tarkoitan inhimillistä kärsimystä hintana.

Tosi paska fakta vaan on just se, että meidän (ja muiden länsimaisen) korkea elintaso on suurelta osin rakennettu köyhien maiden ihmisten riistolla.

Vanilja
Miffy

Tosi paska fakta vaan on just se, että meidän (ja muiden länsimaisen) korkea elintaso on suurelta osin rakennettu köyhien maiden ihmisten riistolla.

Toi on niin totta ja surullista. Ite myönnän että shoppailen halpisvaatteita. Kun saiski varmuuden siitä mitkä vaatteet ei oo tehty lapsityövoimalla :(

Toisaalta oon kuullu sellasenki verukkeen että parempi ostaa niitä vaatteita koska jos ne lapset ei saa tehtaista työtä ne myydään prostituoiduiks. Perheet kuitenki tarttee rahaa jostain. Tiedä siitä sitte. Ainaki on hyvä tekosyy mennä Henkkaan ja Maukkaan :roll:

Tuon mukaan parempi olis jotenki tukee lasten koulutusta ja ottaa esimerkiks kummilapsi.

Miffy
Vanilja

Toisaalta oon kuullu sellasenki verukkeen että parempi ostaa niitä vaatteita koska jos ne lapset ei saa tehtaista työtä ne myydään prostituoiduiks. Perheet kuitenki tarttee rahaa jostain. Tiedä siitä sitte. Ainaki on hyvä tekosyy mennä Henkkaan ja Maukkaan :roll:

Mä en pidä tota hyvänä tekosyynä vaan suoraan sanottuna aivan paskana. lapsityövoimaa esiintyy siellä missä asiat on muutenkin perseellään ja missä lapset ei pääse edes peruskouluun. Avain olisi juuri se koulutus, ainakin osittain.

Muuten, r-collection todella on hyvä ja nansokin ihan ok (vaikka ompeluttaakin nykyään muuallakin kuin Suomessa).

Vanilja
Miffy
Vanilja

Mä en pidä tota hyvänä tekosyynä vaan suoraan sanottuna aivan paskana. lapsityövoimaa esiintyy siellä missä asiat on muutenkin perseellään ja missä lapset ei pääse edes peruskouluun. Avain olisi juuri se koulutus, ainakin osittain.

Muuten, r-collection todella on hyvä ja nansokin ihan ok (vaikka ompeluttaakin nykyään muuallakin kuin Suomessa).

Joo samma här. Sitä juurikin siis tarkotin. Täytyypi käydä katsastamassa R-collectionin ja Benettonin vaatteita siis 8)

Miffy

Benetton ei muuten ole kovinkaan eettinen. Lapsityövoimasta oli ainakin huhuja ja Benettonin vaatteiden kankaat tuotetaan tosi epäeettisesti. Ite en Benettoniin ole hirveesti tutustunut kun en niin kovasti pidä niistä vaatteista, mutta tällasia oon kuullut aktivistiystäviltäni.

Vanilja
Miffy
Benetton ei muuten ole kovinkaan eettinen. Lapsityövoimasta oli ainakin huhuja ja Benettonin vaatteiden kankaat tuotetaan tosi epäeettisesti. Ite en Benettoniin ole hirveesti tutustunut kun en niin kovasti pidä niistä vaatteista, mutta tällasia oon kuullut aktivistiystäviltäni.

Mä oon jotenki aina aatellu niin :shock: Mä tykkään ihan niista t-paidoista. Niistä mainoksista kai on jääny sellanen tuntuma että firma olis fiksu kun ne mainoksetki on sellasia "erilaisia".

Miffy

No sepä onkin hämäävää... Niin mäkin aattelin pitkään. Mutta siis ainakin villansa (ja mä just ehkä niistä villapaidoista tykkään...) ne hankkii australialaisilta lammastarhoilta, joissa lampaita ei mitenkään liian hyvin kohdella ja ne lampaat on ylijalostettu tuottamaan mahd. paljon villaa. Se on mennyt ihan epäterveeksi; lampaiden iho menee poimuille ja niiden peräaukon lähettyviltä leikataan osa lihasta pois ilman puudutusta, etteivät ne saisi poimujen takia loistartuntaa. Lisäksi niiden villataakka on suhteettoman suuri ja niitä jopa kuolee kesäkuukausina tän takia.

jaja

en oo ite ostanu henkkamaukalta vaatteita noin viiteen vuoteen ja ärsyttää kun joutuu tappelemaan ihmisten kanssa käyttääkö ne lapsityövoimaa vaiko ei..kyllähän ne ihmiset saa palkkaa niitten rytkyjen teosta,mutta usein ne lapsetkaan ei pääse tahtaasta ollenkaan ulos päivänvaloon vaan ne joutuu asuu sielä.
maailma on epäreilu paikka.

Snott

Suhteellisen harvaa tämä keskustelu, mutta ihmiset sentään lukee tän...
Mulle löytyi eilen melkoinen helpoitus nettiartikkelin muodossa, joka on Kumppani- lehdestä.
Siellä todetaan mm. että ostoboikotti kehitysmaissa tehtyihin vaatteisiin ei kannata, koska siinä lopulta kärsii vain työttömäksi jäävä ihminen. En täysin sisältänyt, että miksi näin on, miksei se sitävastoin luo paineita esim. koulutuksen ja ay-liikkeiden toiminnan parantamiselle.

Pointti olikin, että jos 20% kuluttajista kyselisi vaatteiden tuotanto-oloja se loisi paineita hankkijoille ja tuottajille---> eettisesti puhtaita vaatteita.

Ajatelkaa, vain 20%! Mikä mahdollisuus, heti kauppaan. x)

Ainiin, tässä artikkeli [url]http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2006_2/4779

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat