Vaatehuoltoa! - Muoti ja kauneus

Miffy

Mä en usko et ainakaan kovin radikaalia apua on mistään pesemisestä; hetkellisesti tosin ne saattavat kutistua. Useimmiten kuidut kuitenkin sitten venyvät taas... Pienennä ompelemalla varovasti ja asteittain :)

Sivut

Kommentit (47)

*Sandy*

Mulla on kanssa parit farkut liian isot. Jos haluun kaventaa niitä ompelemalla, kannattaako ottaa sisäsaumoista pois ja/tai tehdä muotolaskokset eten ja/ta taakse? En oo koskaan kaventanu housuja.

sopuli

Mä pesin yhdet farkut liian kuumassa (toin vaan 60asteessa) kun nekin on liian isot, mut ei kutistuneet. Nyt mietin kans et pitäskö lyödä ne vaan 90 :D

marimma
*Sandy*
Mulla on kanssa parit farkut liian isot. Jos haluun kaventaa niitä ompelemalla, kannattaako ottaa sisäsaumoista pois ja/tai tehdä muotolaskokset eten ja/ta taakse? En oo koskaan kaventanu housuja.

Minä ainakin vaan ajelen aina ompelukoneella sen n. sentin kerrallaan sisempää mitä on se oikea tikkaus siinä. Yleensä kun niitä muotoja vaan noudattaa niin se menee ilman laskostuksia ja muita :roll: Housuista (farkut, toppahousut, kolintsit, verkkarit jne) toki riippuen

Amalia
agentti
No oon kanssa tuota miettinyt. :D Mutta uskaltaako? :-k

Siitä vaan pyykkäämään! Ajattele asiaa siltä kantilta, että et kuitenkaan käytä niitä tollasenakaan, eli et menetä mitään jos housut menee ihan pilalle :).

sopuli
agentti
Mulla ei valitettavasti ole edes neulaa ja lankaa, saati sitten ompelukonetta! :lol: Sen takia olen just tätä kutistamista suunnitellut.

Ei pysy mullakaan neula ja lanka kädessä :D

Mietin et jos tosiaan ne farkut tunkis 90 asteeseen, niin pienenisiköhön ne? Vaikea niitä on ompelemallakaan kutistaa, kun ne roikkuu pienenkin käytön jälkeen perseestä ja on vyötäröstä ihan löystät.
(Ja muuten, olivat 90e farkut ja ostin ne silleen et ne oli tosi napakat ja muutaman käyttökerran jälkeen menivät tollasiks. Prkl, tyydyn tästä lähtien halpiksiin!)

agentti

Mulla ei valitettavasti ole edes neulaa ja lankaa, saati sitten ompelukonetta! :lol: Sen takia olen just tätä kutistamista suunnitellut.

agentti
Amalia
agentti
No oon kanssa tuota miettinyt. :D Mutta uskaltaako? :-k

Siitä vaan pyykkäämään! Ajattele asiaa siltä kantilta, että et kuitenkaan käytä niitä tollasenakaan, eli et menetä mitään jos housut menee ihan pilalle :).

Otin sun neuvosta vaariin. Ei mennyt housut pilalle, mutta ei pienentynytkään! :D

agentti
sopuli
Mietin et jos tosiaan ne farkut tunkis 90 asteeseen, niin pienenisiköhön ne? Vaikea niitä on ompelemallakaan kutistaa, kun ne roikkuu pienenkin käytön jälkeen perseestä ja on vyötäröstä ihan löystät.
(Ja muuten, olivat 90e farkut ja ostin ne silleen et ne oli tosi napakat ja muutaman käyttökerran jälkeen menivät tollasiks. Prkl, tyydyn tästä lähtien halpiksiin!)

Minäpä pesin housut 85 asteessa ja ne ei pienentynyt tippaakaan! :D Ne housut ei onneks ollut yhtä kalliit kun sun (50e), mutta raha on silti rahaa ja harmittaa kun olisin samalla rahalla saanut paremmatkin. :roll:

agentti

En löytänyt täältä mitään tähän liittyvää topiccia, niin aloitinpa sellaisen. :)

Elikkä tänne vois sitten vaikka antaa vaatehuoltovinkkejä ja tehdä omia kysmyksiä. Multa löytyy kysymyksiä hirveästi!

Oma kysmykseni tänään: Miten voisin kutistaa housuja? Mulla on aivan ihanat housut, jotka on ovat koon pari liian isot. Onko mahdollista, että pesisin housut liian kuumalla ja sillä tavalla ne kutistaisin? Meneeköhän housut pilalle, jos teen niin?

Kiitoksia avusta jo etukäteen. :)

Santi

Laita housut kuivausrumpuun, niin johan pienenee. Jos ei itelläs ole kuivausrumpua niin laita galluppi pystyyn, jos jollain lähipiirissä sattuisi olemaan. Itse vahingossa kutistin yhdet farkkuni, jotka olivatkin sen tarpeessa ja nyt istuvat täydellisesti. :idea:

satiny
Santi
Laita housut kuivausrumpuun, niin johan pienenee. Jos ei itelläs ole kuivausrumpua niin laita galluppi pystyyn, jos jollain lähipiirissä sattuisi olemaan. Itse vahingossa kutistin yhdet farkkuni, jotka olivatkin sen tarpeessa ja nyt istuvat täydellisesti. :idea:

Kerro lisää :) Oliko farkut märät kun pistit ne kuivausrumpuun? En ole koskaan käyttänyt kuivausrumpua.. Enkä kyllä tiedä onko kellään tutuilla semmoista..

vinkulelu
Santi

Tuo on miulle kanssa ihan uusi juttu. Tosin ei meillä kuivausrumpua olekkaan niin ilmankos en tiennytkään tuota. Täytyy varmaan kirjottaa ostoslistaan, kun en kerta ommella enkä kaventaa osaa :lol:

Kutistaako kuivausrumpu kaikki vaatteet vai tjäh :-k

pikku-kata

Äh, mua pelottaa. Pitäs ruveta pikkuhiljaa itekin opetteleen tuota vaatehuoltoa, aina äiskälle vieny likapyykin kun tulen kotosalla käymään... Kuitenkin mullakin alkaa sitä ikää olemaan jo sen verran, et olis hyvä edes omat vaatteet pestä!

Sen nyt tiedän, että vaaleat ja tummat vaatteet erikseen. Mutta mistä tiiän, kuin paljon voin tunkea vaatteita pesukoneeseen? Jos mulla esim. on viikon sukat ja alushousut (7 paria sukkia ja 7 alushousut yleensä), niin mitä muuta voi vielä koneeseen pistää? Missä asteessa alusvaatteet pestään yleensä? Senkin minä tajuan, et jos vaatteen siinä merkinnässä lukee 40 astetta niin siinä asteessa pestään, mut onko vaatteen materiaalilla väliä? Villa nyt on asia erikseen, samoiten silkki ym. tuollaiset. Voinko pistää tummansiniset farkut samaan koneeseen mustien vaatteiden kans :D

Hävettää, mut en mä ole ikinä pessyt pyykkiä! Ja noloa tästä vielä tekee se, että opiskelen just semmosta alaa missä nuo asiat pitäs mennä ku vetta vaan... :oops:

ynnej
pikku-kata
Äh, mua pelottaa. Pitäs ruveta pikkuhiljaa itekin opetteleen tuota vaatehuoltoa, aina äiskälle vieny likapyykin kun tulen kotosalla käymään... Kuitenkin mullakin alkaa sitä ikää olemaan jo sen verran, et olis hyvä edes omat vaatteet pestä!

Sen nyt tiedän, että vaaleat ja tummat vaatteet erikseen. Mutta mistä tiiän, kuin paljon voin tunkea vaatteita pesukoneeseen? Jos mulla esim. on viikon sukat ja alushousut (7 paria sukkia ja 7 alushousut yleensä), niin mitä muuta voi vielä koneeseen pistää? Missä asteessa alusvaatteet pestään yleensä? Senkin minä tajuan, et jos vaatteen siinä merkinnässä lukee 40 astetta niin siinä asteessa pestään, mut onko vaatteen materiaalilla väliä? Villa nyt on asia erikseen, samoiten silkki ym. tuollaiset. Voinko pistää tummansiniset farkut samaan koneeseen mustien vaatteiden kans :D

Hävettää, mut en mä ole ikinä pessyt pyykkiä! Ja noloa tästä vielä tekee se, että opiskelen just semmosta alaa missä nuo asiat pitäs mennä ku vetta vaan... :oops:

Mä ainakin laitan vaatteita pesukoneeseen niin paljon kun sinne vaan mahtuu. Eikä ees kannata pestä turhan tyhjänä, muuten menee vaan hukkaan vettä ja energiaa.

Alusvaatteet kuuluis kai pestä 60 asteessa, mut mä silti pesen ne 40 asteessa, samaan aikaan kun esim. paidat ja muut. Lisäks mä laitan kaikki tavallisimmat materiaalit 40 asteeseen, mut villavaatteet ym. pesen yleensä käsin.

Ja voit laittaa tummansiniset farkut samaan mustien farkkujen kanssa koska ne on molemmat kuitenkin tummaa sävyä :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat