Rahattoman mahdollisuudet muuttaa pois kotoa - Yleinen keskustelu

Wicked

Kohta 19 vuotta olen sinnitellyt vanhempieni kanssa saman katon alla ja nyt tuli mitta täyteen. Perhe-elämä on ollut yhtä helvettiä koko pienen ikäni ja nyt on korkea aika kerätä kamat ja lähteä omilleen. Ongelma on kuitenkin, etten tiedä mitkä ovat mahdollisuuteni ja mistä minun tulisi aloittaa.
Lukio lähestyy loppuaan, mulla ei ole työpaikkaa eikä rahaa muutenkaan ja vanhempieni tulojen takia en saisi tukia paljon paskaakaan. Mitä minun siis tulisi tehdä? Mistä lähden ottamaan asioista selvää ja mitkä ovat lähes tulkoon rahattoman ja työttömän opiskelijan mahdollisuudet lähteä omilleen? Eikai mua sillan allekaan voida jättää kunnes saan elämäni kuntoon? Vanhemmilta on turha odottaa senttiäkään ja vaikka saisinkin niin en huolisi.

Kommentit (11)

Tsein

Sinänsä olet Wicked aika kökössä tilanteessa, että siulla ei ilmeisesti ole ammattia ja olet valmistumassa ei-miksikään lukiosta. Siinä sinänsä ei ole mitään vikaa, yleissivistävästä on helppo jatkaa korkeakouluun, mutta ongelma onkin siinä, että kuulut valmistumisen jälkeen työttömänä työmarkkinatuen piiriin. Siinä taas on sellainen rajoitus, että ammattikouluttamattomalle tulee 5 kk karenssi ennen kuin minkään valtakunnan rahat alkavat juosta ja tuo 5kk alkaa kulua vasta kun on ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Aikaisintaan voi ilmoittautua viimeisen koulupäivän jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä, joka on varmaan tänä vuonna siinä kesäkuun alussa. Työmarkkinatuki alkaa aikaisintaan juosta siis marraskuun alusta.

No sitten on tietysti mahdollista, että lähtee työkkärin kauttaa työharjoitteluun tuolla työmarkkinatuella. Silloin sitä maksetaan kyllä heti ensimmäisestä päivästä lähtien ja samalla kuluu se 5kk odotusaika, jonka jälkeen rahaa saa ihan kotona istumisestakin.

Asumiseen saat tietystikin yleistä asumistukea Kelalta. Sen määrä riippuu monista asioista, joten hyvin vaikea sanoa paljonko se on. Jotain 150 ja 300 euron väliltä keskimäärin.

Sitten on vielä vaihtoehtona hakea sossusta toimeentulotukea. Sitä voipi saada, jos tulot jäävät menoihin nähden liian vähäisiksi. Sen määrä riippuu myös erinäisistä asioista ja laskelmissa huomioidaan esimerkiksi säästöt ja kaikki tulot.

Paras vaihtoehto olisi kuitenkin löytää työpaikka. Sellainen mistä saa varman palkan (ei mitään provikkatyötä).

Jos meinasit muuttaa jo nyt opiskeluaikana, niin olet oikeutettu opintotukeen, jossa opintorahaan vaikuttavat vanhempien tulot, mutta asumislisän saat täysimääräisenä (vuokrasta riippuen n. 200 euroa tai vähemmän). Samoin lainantakaus on mahdollista saada ja nostaa lainaa 300€/kk. Toukokuu on sitten viimeinen opintotukikuukausi. Sen jälkeen nuo ylläolevat asiat tulevat sitten ajankohtaisiksi.

Mitä pitäisi tehdä? Riippuu siitä koska aiot muuttaa. Ensin hankit sen asunnon ja sitten katsotaan, että mitä tukia haet ja mistä.

ps. Kela ei välitä asuntoja, joten sieltä on turha niitä kysellä. Asuntoa voisit etsiä kaupungilta (kaupungin nettisivuilta oletettavasti), opiskelija-asuntosäätiöltä, nuorisoasunnoilta, yksityisiltä ja vuokra-asunnonvälitysfirmoilta.

Fanni

Kun mä muutin pois kotoa, olin vielä opiskelijoiden kirjoilla. Olin työharjottelussa, josta sain 7 euroa päivässä. :D Lisäksi olin silloin töissä kahdesti viikossa siivoamassa yhdellä konttorilla, josta sai myös vähän tuloja.

Hain KELA:sta asumistukea (jota voi hakea sitten kun sinulla on jo kämppä, kun lähetät vuokrasopimuksen kopion mukana). Minulla oli kyllä vähän säästöjä, joilla ajattelin pärjääväni. Kävin myös sossussa juttelemassa takuuvuokrasta, ja ne maksoivat sen. Aina kannattaa sitäkin yrittää, jos vain ylpeys sallii. Mutta kannattaa ottaa kaikki apu vastaan mitä saa :)
Ja uskon että ne auttavatkin, jos selität tuon tilanteesi siellä, ettet yksinkertaisesti enää pysty asumaan kotona.

Ja toki huonekaluihin ynnä muihin huushollin tarvikkeisiin menee yllättävän paljon rahaa. Eikä saa unohtaa sähkö - ja vesimaksua (usein vesimaksu on samassa vuokran kanssa) ja ruokakuluja.

Mutta mitä luulet, pystyisikö vanhempasi auttamaan sinua näin aluksi? Vai onko välinne liian tulehtuneet?

Ja kannattaa katsella ympärilleen jos löytäisit jonkun iltatyön, sekin auttaisi jo paljon.

Tsein

^Sossun ei tarvitse "uskoa" aloittajaa, koska hän on täysi-ikäinen ja siten vapaa muuttamaan ja asumaan missä itse haluaa. Sossu kyllä myöntää toimeentulotuen, jos katsoo sen tarpeelliseksi, eikä siihen vaikuta mitenkään se, että voisi väkisin asua kotonaan.

Eikä siinä mitään noloa ole, että hakee sen viimeisenkin tulomuodon pois sossusta. Sikäli ei tarvii miettiä mitään "jos ylpeys sallii"-juttuja. Miksei sallisi, kun kyse ei ole mistään ylpeydelle käyvästä seikasta vaan omien raha-asioiden hoitamisesta.

Wicked

Kiitos oikein paljon avusta! :) Laitoin asunnonhakuilmoituksen nettiin ja töitä olen hakenut urakalla. Vielä ei ole onnistanut, mutta ei auta kuin odottaa!

Tsein

^Laita ihmeessä useampaan paikkaan asuntohakuilmoitusta, jos haluat päästä vähän valikoimaankin. Kaupungilla/kunnalla on varmasti kans jonkun verran kämppiä, mistä vois löytyä sopiva.

marika_

Asuntohakuilmotuksia kannaatta myös ihan oikeasti jättää kauppojen ilmotustauluille, sitä kautta TOSI moni tuttu on saanu kämpän. Netissä ilmotetuille vuokrakämpille löytyy aina 100 ja 1 hakijaa, mutta johonkin ilmotustaululle laitetun lapun saattaa hyvinkin bongata joku jolla sattuis kämppä vapaana olemaan mutta ei oo tajunnu ilmottaa siitä esim. netissä. :)

Tsein

^Samaten jos vaan rahaa on pistää ihan pikkusen peliin, niin paikallislehteen kannattaa laittaa ilmoitus. Itse olin ennakkoluuloinen tätä tapaa kohtaan. Aattelin, että sieltä tulee vaan pervopuheluita ja tarjouksia, joissa vuokran voi hoitaa luonnossa viriilin 5-kymppisen isännän kanssa. Sitten kun seurasin kaverin vuokrakämpän etsintää hakemuksen kirjoittamisesta kämppään muuttamiseen asti, niin voin sanoa, ettei huono keino tuokaan. Kaveri sai monia oikein hyviä tarjouksia, toki mukana oli huonompiakin, mutta ne vain kämppään liittyvien seikkojen takia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat