Miten laitat ruokaa? - Yleinen keskustelu

k87

Kuka teidän köökissä häärää? Kumpi tykkää enemmän laittaa ruokaa?

yhessä laitetaan tai sit vuoronperään. kumpi on kotona :) jos laitetaan jotain hienompaa niin minä teen salaatin ja kuorin perunat. mies tekee lihan :D

Miten olet oppinut laittamaan ruokaa?

mummolassa, kotsan tunnilla, kotona

Osaatko tehdä "mitä kaapista löytyi" tekniikalla ruokaa vai tarvitsetko kaikkeen reseptin? Entä reseptit, noudatatko orjallisesti aina vai sovellatko siinäkin?

en minä mitään reseptejä tuijota enää niin orjallisesti. jonkun verran tulee sovellettua lähinnä pastakastikkeissa

Millaisia ruokia teet? Pitääkö olla tavallista ja yksinkertaista vai vaaditko eksotiikkaa?

useimmiten kotiruokaa. välillä jotain erikoisempaa sillon kun mies on kotona. oon niin huono laittaa itelleni ruokaa.

Entä ruoka-aineet? parasta mahdollista vai halpis aineet?

sen hintasta ettei kukkaro liikaa kevene.

Kuuluuko ruokailuun kattaus pöydän ääressä ja syöttekö yhtä aikaa muiden kanssa aina?

yksin kun oon niin en kata mitään. kuhan pöytään vaan istun. miehen kanssa ollessa katetaan pöytä.

Sivut

Kommentit (34)

Caffeina

Minä häärään melkein poikkeuksetta. Tykkään kovasti laittaa ruokaa.

Melko itsenäisesti.

Osaatko tehdä "mitä kaapista löytyi" tekniikalla ruokaa vai tarvitsetko kaikkeen reseptin? Entä reseptit, noudatatko orjallisesti aina vai sovellatko siinäkin?
En tarvitse reseptiä juuri mihinkään. Sovellan paljon.

Millaisia ruokia teet? Pitääkö olla tavallista ja yksinkertaista vai vaaditko eksotiikkaa?
Teen ruokia laidasta laitaan. Arkena arkisempaa, viikonloppuisin vähän herkumpaa ja joskus erikoista. Kaikki maistuu.

Mielummin halpaa. Ei kannata maksaa maltaita sellasesta, joka tulee hetken kuluttua ulos. :D

Kuuluuko ruokailuun kattaus pöydän ääressä ja syöttekö yhtä aikaa muiden kanssa aina?
Syödään sohvalla, telkun ääressä, yhdessä tai erikseen. ;)

Kepatäti

Minä yleensä hoidan meidän taloudessa ruuanlaiton. Muru ehkä jonkun 3-4 kertaa kuussa tekee ruuan ja silloinkin se on sitten enemmän tasoa hernekeittoa purkista tai ranskalaisia ja nakkeja. Ei sillä, kyllä tuo rakas puoliskoni osaisi ruokaa tehdä, se on vaan niin hirmu laiska :? :P Toisaalta, ei se mua haittaa. Oon ala-asteen alaluokilta lähtien jo tehnyt omat ruokani, joten oon tottunut siihen, että jos tahtoo syödä ni sitte se on tehtävä ite.

Meidän äiti on ammatiltaan suurtalouskokki ja on toiminu mun elinajan aina koulussa/päiväkodissa töissä. Äiti ei ammattinsa puolesta enää ruokaa viitsi hirveämmin kotona etenkään arkipäivisin vääntää, joten on aina sitten tuonut koululta jäänteitä. Ei paljoa huvittanut syödä kotonakin kouluruokaa, joten sitten oli vaan pakko opetella tekemään itse. Äitiltä kyselin neuvoja ja kyllä se siitä sitten lähti. Eka opettelin keittelee perunoita ja makaroneja ja paistamaan jauhelihaa ja siitä sitten pikku hiljaa vaikeustaso nousi.

Meillä on aika usein sunnuntaisin tollanen "mitä kaapista löytyy", kun se on meille jotenkin ylivaikeeta tajuta ostaa sunnuntaille ruoka-aineita samalla ku lauantaina käydään kaupassa. Tavallisten arkiruokien "reseptit" mulla tulee kyllä ihan selkäytimestä enkä niiden tekoon mitään reseptejä tarvi. Joskus tulee kuitenkin esim. netistä haettua ruokaohjeita ja niistä kattelen, mutta yleensä niitäkin sitten soveltelen oman maun mukaan.

Mä arvostan yksinkertasia ruokia, jossa on selkeitä perusmakuja. Ja oonkin enemmän mummon lihapullat tyylinen tyttö, kuin että jotain eksoottista ruokaa kaipaan. Erityisen maustetusta ruuasta en tykkää ja kammoksun myös jonkun verran tosi tomaattisia ruokia. Jauhelikastike, makkara/jauhelihakeitto, perunamuusi, kanakastike, lasagne, lihamureke, lihapullat, risotto jne. on sellaisia ruokia, joita meillä paljon näkee.

Mä kyllä pyrin ostamaan aina mahdollisimman halvalla. Euroshopperit, Rainbowt, Pirkat on meillä kyllä paljon käytössä. Oikeestaan taitaa lähinnä olla juusto sellanen, missä ollaan tarkkoja murun kanssa. Tosin siinäkin meillä on taistelut, ku mä tykkäisin oltermannista ja muru söis pohjanpoikaa. Yleensä tota pohjanpoikaa meiltä löytyykin, koska mä en niin paljoa juustoa esim. leivän päällä syö.

Meillä ei kyllä erityisemmin pöytää kateta, kumpiki ottaa omat tarvikkeensa ite kaapista yleensä. Pöydällä syödään jos siinä on tilaa :oops: vaikka yleensä kyllä päädytään sohvalle syömään TV:n ääreen. Kuitenkin aina samaan aikaan syödään ja ruoka tehdään silleen, että kumpikin on paikalla. Murun iltatyöviikot tietty luo poikkeuksen, kun sillon ei oo mahdollista syödä yhdessä.

Sitten joskus kun meillä lapsi(a) toivon mukaan on, niin sitten tahtoisin kyllä perustaa ihan sellaisen erityisen ruokailuajan, jolloin oltais kaikki yhdessä. Nyt syödään vähän millon sattuu ja miten sattuu.

bananab

Minähän olen ihan surkea kokki, mutta mies on meillä sitten puolestaan oikee kokki kolmonen!
Ruokaa meillä kokataan ihan laidasta laitaan, välillä ihan peruskotiruokaa, välillä eksoottisempaa. Ohjeita yleensä sovelletaan oman maun mukaisesti alkuperäisestä ohjeesta (esim. kinkkukiusaus chilitahnalla on herkkua). Joskus tulee tehtyä ruokaa myös ihan siitä mitä kaapista löytyy.

KataTheBlondi

Myö häärätään miehen kanssa yhdessä keittiössä. Kumpikaan ei hirveesti tykätä laittaa ruokaa mutta laitetaan kuitenkin. Enemmän mä tykkään leipoa kun en kuitenkaan kokkauksessa hirveen hyvä ole.
Äiti on opettanut miut ruokaa laittamaan ja kyselen siltä ohjeita hyvinkin usein. Tänäänkin aion tehdä karjalanpaistia äitin ohjeita hieman soveltaen.

Joskus mitäkaapistalöytyy-kokkaaminen onnistuu, mutta yleensä siellä on niin vähän tavaraa ettei niistä saisi mitään edes meijän äiti joka kuitenkin on ilmiömäinen.

Teen ihan normaaleja ruokia: jauhelihakastiketta+pastaa, makaroonilaatikkoa, perunalaatikkoa, riisiä+kanaa, kanawokkia, jauhelihakeittoa, makkarakeittoa, kasvissosekeittoa. Ei mitään hirveen erikoisia siis. Uusimpana mitä tänään teen on tuo karjalanpaisti. Saas nähdä miten onnistuu.

Tykkään ostaa hyviä ruoka-aineita. lihan ja kasviksien laadusta en tingi. Ketsuppi, juusto, jugurtit yms... on sellasia että niitä voi ostaa myös a'la Euroshopper.

Myö syyään nykyään miehen kanssa samaan aikaan, ruokapöydän ääressä
kun tyhjensin pöydän koulutavaroista ja kasasin toisen penkin. Ihana syödä oikeen pöydän ääressä kun kaksi vuotta syönyt siellä mihin istumaan mahtui.

Raven

Kummatkin laitetaan miehen kanssa ruokaa ja tykätään yhdessä laittaa ruokaa.

Resepteistä ja tekemällä vain. Ja oon myös ruoanlaitosta oppinut mun mieheltä.

Reseptit ei ole aina välttämättömiä, sillä kyllä sitä osaa syötävää laittaa ihan tuosta vainkin. Reseptejä olen joskus soveltanut.

Kotiruokia ja silloin tällöin eksoottisempia. Vaihtelu virkistää.

Tietyt tuotemerkit on hyviä, itse otan kaupasta aika vapaasti milloin mitäkin ruoka-aineita, pääasia että ovat aina laadukkaita.

Kyllä me miehen kans aina pöytä ensin katetaan ja sitten ruokaillaan tietysti yhtä aikaa.

leben

Koska asun yksin, laitan ruokani myös yksin. Koirasta tuskin apua on paitsi kun ruokaa tippuu lattialle. Jota tosin tapahtuu lähes asina kokatessani.. :lol: Nykyään tuleee syötyä töissä eli kokkaaminen jäänyt vähälle kotona. Toisinaan kavereiden kanssa kokataan yhdessä..

Koulussa opin köksän tunneilla jotain alkeita jne. Kotona asuessani kokkasin toisinaan safkaa. Sitten on näitä reseptikirja kourassa kokkailuja tullut suoritettua, joista olen jotain oppinutkin.. :P

Olen aika huono soveltamaan mitä ruuan laittooon tulee.. Mutta kyllähän vaikka krapulassa tulee tehtyä näitä jotain suolaista nopeasti mitä kaaapista löytyy- juttuja..

Aika perus safkaa syön.. Nyt olen kyllä innostunut meksikolaisesta, mutta sitä kyllä tulee syötyä enemmän ravintoloissa.

opiskelijana joutuu aina vähän tinkimään... :oops:

En itselleni kata päytää koskaan, mutta toisinan kavereiden kanssa laitetaan pöytä koreaksi.. :lol:

SunLion
KataTheBlondi
Käviskö tää mieluummin harrastuksiin... hmm... siellä on ainakin joskus ollut jonkinlainen ruuanlaittokeskustelu mutta en nyt muista mitä siinä kyseltiin...
katotaan mitä modet päättää...mä en välttis haluais tätä harrastuksiin koska tää on kuitenkin enemmän arkipäivää koskevaa..haluaisin että tässä keskusteltais nimen omaan arkielämästä, eikä harrasteena. (tuli mieleen tuo höpinäketjussa alotettu juttu, kun joku valitteli osaamattomuuttaan)
http://www.cosmopolitan.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=124 mm. tämä on aiempi, eri aiheesta

DemonOfTheDay

Minä teen aina ruuat jos vaan kotona olen. Mies on kyllä antanut ymmärtää ettei mikään virtuoosi ole keittiössä lihan grillausta lukuunottamatta. Minä rakastan ruuanlaittoa ja leipomista ja haluankin aina tehdä ihan oikeet ruuat kotona joka päivä.

Mä olen oppinu meidän isältä,osan kavereilta ja loput sitten ihan vaan kokeilemalla erilaisia juttuja

Mä osaan tehdä "mitä kaapista löytyy"-meinigillä suurimman osan ja joskus käytän reseptejä jos uusia juttuja meinaan kokeilla. Yleensä mä hieman sovellan reseptejä,en noudata orjallisesti koska niissä on melkein aina jotain mistä en ole samaa mieltä.

Mä rakastan suomalaista perusruokaa ja teenkin sitä usein, joskus sovellan perusreseptejä ja joskus innostun jopa tekeen jotain erimaalaisia ruokia,niitäkin hieman soveltaen. Eli siis kaikki käy paitsi niiden maiden ruuat mitkä on makeahkoja esim kiinalainen on nou nou.

Se vähän riippuu. Tuoreet aineet,esim lihat,vihannekset jne ostan hyvää ja suomalaista mut sit nää sivuaineet esim pastat ja mausteet jne. voi olla millon mitäkin. On mulla tietyt merkit mitä tulee yleensä ostettua mutta niihin kuuluu just Pirkat ja Atriat jne.

Jos katan pöydä,se meinaa sitä että joku muukin on tulossa syömään kuin vaan minä ja mies. Yleensä me syödään eri aikaan, mä joskus pöydässä ja joskus telkun edessä. Mies syö yleensä tietokoneen ääressä. Toivoisin kyllä et syötäis joskus yhdessä pöydässä ja olenki miettiny et vois kattaa joku kerta oikein kunnon aterian pöytään. Tekis hyvää ruokaa ja kattais kauniisti ja kynttilöitä vaikkapa jne.
Sit kun on lapsia niin haluan että syödään saman pöydän ääressä. Musta se kuuluu osana lapsenkasvatukseen.

KataTheBlondi

Käviskö tää mieluummin harrastuksiin... hmm... siellä on ainakin joskus ollut jonkinlainen ruuanlaittokeskustelu mutta en nyt muista mitä siinä kyseltiin...

mimuli

Asun vielä kotona, joten ei ole omaa kökkiä, mutta.. Kotona paljon kokkailen, niin porukoille kuin kullallekin. Ja pidän siitä.

Kotoa olen oppinut ruuan laittamisenkin. Enkä välttämättä läytä reseptejä, enemmän niitä tulee käytettyä vaan jos on joku erikoinen/uusi ruoka, mitä teen, ja leivontajutuissa kans enempi ohjeiden noudattajana.
Mutta en tosiaan perusruuissa.
Ja reseptejä kans sovellan, jos ei jotaki ole, niin sitten vaihdetaan tai jätetään poissa jne.

rainbow

Enemmän minä siellä häärään, tykkään tosi paljon ruuanlaitosta. Yleensä kun kulta on töissä niin teen ruuan valmiiks ennenkun se tulee kotiin. Vapaapäivinään se yleensä on apuna kokkaamisessa, mutta usein sanoo tuntevansa vaan olevansa tiellä.. Osaa kuitenkin tehdä tosi hyvää ruokaa.

Alunperin oon seuraillu kun isi on puuhaillu kyökissä sillon kun asuin vielä kotona. Sittemmin tie vei talouskoulun kautta ammattikouluun ravintolakokkilinjalle ja sieltä (tosin kesken koulutuksen) ammattikorkeeseen ravintolapuolelle. Sieltä on tarttunut mukaan kaikenlaista tietoo ja taitoo.

Kyllä onnistuu "mitä kaapista löytyy" tekniikalla ja sitä tulee aika usein käytettyäkin. Melko harvoin reseptiä käytän, vaan jos jotain uutta kokeilen. Yleensä meillä on kaapissa kaikkea perusraaka-ainetta että helppo sieltä on kyllä keksiä mitä tekee. Jos teen reseptin mukaan niin monesti ainakin jotain kohtaa tulee sovellettua. Monessa reseptissä on jotain mun mielestä hämärää tai sit yksinkertasesti esim. jotain ainesta mistä mä tai kultu ei tykkää niin semmoset tulee vaihdeltua muihin.

Melko tavallista kotiruokaa yleensä, yksinkertasuudella ei niin ole väliä. Tykkään puuhata ja ahertaa keittiössä ja oikeesti nautin siitä ja tykkään viettää aikaa sillä tavalla niin en aina etsi sitä helpointa reseptiä. Ukko on niin nirso ettei helposti maistele uusia ja eksoottisia makuja :roll:

Mä kyllä tykkään rainbow-tuotteista (ei ole vaikuttanut mun nickin valintaan :lol: ). Halpiksia mut tosi hyviä. Yleensä lihat on semmosia mihin panostan ja maksan enemmän. Niin ja ne juustot, niistä ei tingitä.

Täytyy myöntää et melko usein meillä syödään olkkarissa sohvapöydän ääressä töllöä katellen vaikka vieressä olis ihan erillinen ruokailutila (vielä sen keittiön ruokapöydän lisäks) :oops: josta kyllä näkis myös sen töllön ihan yhtä hyvin. Jotenki sitä vaan ei tuu panostettua siihen puoleen yhtään, varsinki kun kahestaan yleensä evästetään.
Kesäaikaan kyllä tulee useemmin syötyä ihan katetussa pöydässä kun on usein tosi paljon erilaista tarjolla (esim. grillatessa).

SunLion

uuluuko ruokailuun kattaus pöydän ääressä ja syöttekö yhtä aikaa muiden kanssa aina?

tästä on jo kauan pitänyt kysellä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat