hien haju paidoista pois! - Yleinen keskustelu

Luutuhkimo

en tiedä kuuluuko tänne, mutta siirtäkee sopivampaan paikkaan. tai jos aiemmin on ollut keskustelua aiheesta. anyway, tarvitsisin neuvoa aika kinkkisessä asiassa, nimittäin hien haju pois paidoista. kyse ei ole mun paidoista vaan avokin. muuten paita tulee puhtaaksi muuten, mutta hien/deodorantin haju jää paitoihin, tarkemmin kainaloihin. on tod. ärsyttävää yrittää pestä paitoja, kun melkein haiskahtaa samanlaiselle vaikka ei ole pessyt lainkaan. onko jotain neuvoa, vihjettä miten ihmeessä sais paidat täysin raikkaina ulos pesukoneesta ilman että niihin jää ällö hien haju jäljelle. pesen paidat 40 asteessa, koska useimmissa paidoissa on 40 astetta rajana.

Sivut

Kommentit (26)

Jomina

[color=darkblue]Hmm, äitini on useasti minun paitojani pessyt, koska tuota samanmoista ongelmaa on ollut. Ärsyttävä ongelma onkin. En nyt ihan tarkalleen kaikkea muista, mutta kyllä se on ainakin Fairylla pessyt, sitten soodavedellä ja olisikohan vielä sitruunan tapaisella. Tai ainakin siihen liittyi jollain tavalla sitruuna :lol:

Niin Fairya sillä tavalla "täsmähoidolla" eli siis suoraan kainaloihin ja hankaa/hinkkaa ja antaa vaikuttaa tovin.

En voi satavarmaksi näitä keinoja luvata tai niiden tehoa, mutta... toivottavasti edes jotain apua on [/color] 8)

marimma
tiikeli
Kannattaisko koittaa jotain toista dödömerkkiä? Jotkut tarttuu niin hyvin paitaan kiinni ettei tosiaan lähde pesussa. :x

Minusta tuntuu ettei se dödön vaihtaminen auta mihinkään muuhun kun niihin näkyviin jälkiin tai vain deodorantin hajuun :roll: Mutta jos hiestä puhutaan niin joskus käsipyykillä pestessä, niin että pistää tuplasti enemmän pyykinpesu ainetta kuin koneelliseen, liottaa sitten hankaa esim. kynsiharjalla, antaa liota ja huuhtelee hyvin niin johan tulee hajutonta jopa kissanpissasta :) ja sen jälkeen kenties jos tahtoo niin pyykkikoneeseen pyörimään normaali pesu :)

~tulitikkutyttö~

Pese paidat 60 asteessa. 40 astetta ei puhdista vaatteita. Usein vaatteissa on 40 rajana, mut mä pesen aina 60 asteessa kaikki vaatteet, eivätkä ole pilalle menneet.

*Sandy*

Mun tuttu on sanonut, että vaikka kuinka yrittäis pestä sitä hien hajua pois, se ei enää lähde jos hikoilu on ihan jatkuvaa. (näin siis oli mun luokkakaverilla, joka käytti kaikkia mahollisia dödöjä ja pesi paitojaan, mutta mikään ei auttanu)
Tosi harmi juttu, varsinki jos on jotain lemppari paitoja.

marimma
~tulitikkutyttö~
Pese paidat 60 asteessa. 40 astetta ei puhdista vaatteita. Usein vaatteissa on 40 rajana, mut mä pesen aina 60 asteessa kaikki vaatteet, eivätkä ole pilalle menneet.

Jos on painatuksia paidoissa niin en kyllä suosittele tätä! :roll:
Toiseksi, puuvillan saa aina pestä kuudessa kymmenessä, elastaani taas kulahtaa ja paita menee nopeasti pilalle. Ihan sama kun elastaania sisältävien housujen kanssa ei suositella käytettävän huuhteluainetta, koska se nopeuttaa elastaanin "rappeutumista" ja saa ne "kuminauhat" paukkamaan paljon nopeammin niistä housujen kohdista joissa hankausta on enemmän kuin muualla.

Norma Jean

Saman ongelman olen minäkin kohdannut muutaman paidan kohdalla ja olen päätynyt tulokseen, että keinokuidut saattavat tehdä tuota useammin kuin luonnonmateriaalit, tiedä sitten miten totta se oikeasti on.

Suosittelisin kyllä tuota kuuttakymppiä ja ennen sitä täsmäliotusta tiskiaineessa (juuri Fairy tms), koska jos hajua ei irti saa niin vaatekappale on mun mielestä aika yhtä tyhjän kanssa, niin että pieni materiaalin kulahtaminen on siihen verrattuna riskin arvoinen.

Maruchka

Tosiaan ihan hirmu ärsyttävää, kun joihinkin paitoihin tarttuu hien haju vaikkei hikoilisikaan. Puhutaanki kaveriporukassa puolipäiväpaidoista, kun niitä ei voi pitää koko päivää :lol:
Ja tuntuu, ettei nekään ole ihan niin pahoja alkamaan haista, kun vasta muutaman pesun jälkeen :?

Amalia

Mun pyykissä ei oo ongelmana hienhaju, vaan vaaleiden paitojen kainaloihin värjäytyvät kellertävät läntit, jotka ei kunnolla lähde pesussa pois. Liekö vika sitten värjäävässä dödössä tai ultraäkäsessä hiessä, mutta ikävää joka tapauksessa :roll:

Luutuhkimo

olen ostanut avokille toista dödöä, esim. nivean ja axen. toi nivea dödön tuoksu ei niin jää. sais vain miehelle kalloon että paidat haisee pahalle vaikka pesis. uskaltaiskohan sitä laittaa 60 asteeseen paidat. jotenki sellai fiilis että sit menee täysin pilalle. mitään painatuksia ei ole, mutta kirjopyykkiä. mutta puuvillanhan voi pestä 60 asteessa vai voiko? en ole mikään suuri pyykin asiantuntija :evil: , ja avokin paidoilla ei viitti kauheasti kokeilla. saa meinaan uusia koko paitavaraston jos pilalle menevät. täytyypä kokeilla tuota fairyä, josko se auttaisi.

Zuzannah
Luutuhkimo
uskaltaiskohan sitä laittaa 60 asteeseen paidat. jotenki sellai fiilis että sit menee täysin pilalle. mitään painatuksia ei ole, mutta kirjopyykkiä. mutta puuvillanhan voi pestä 60 asteessa vai voiko?

kyllä mä ainakin ihan normipaidat (puuvillaa) pesen 60 asteessa eikä ne pilalle oo menny, vaikka painatuksia on ollutkin. en oikeestaan pese mitään 40 asteessa, mun mielestä se ei riitä mihkään (tai sit me ollaan vaan niin likasia :lol: )

~tulitikkutyttö~
Zuzannah

kyllä mä ainakin ihan normipaidat (puuvillaa) pesen 60 asteessa eikä ne pilalle oo menny, vaikka painatuksia on ollutkin. en oikeestaan pese mitään 40 asteessa, mun mielestä se ei riitä mihkään (tai sit me ollaan vaan niin likasia :lol: )

Niin ei minunkaan mielestä 40 astetta riitä mihinkään. Sen huomasin konkreettisesti valkoisista housuista, joiden ohje on 40 astetta ja kuuliaisesti aina pesin siinä, kunnes huomasin housuissa olevan tahroja, jotka eivät lähteneet pesussa. Heitin ne 60 asteeseen ja kaikki tahrat oli poissa, eivätkä housut menneet miksikään. Siitä asti oon pessyt kaikki 60 asteessa, vaikka en itse edes hikoile yleensä yhtään. Joskus harvoin pesen jotain 40 asteessa (uusia vaatteita, erikoisia materiaaleja) ja kyllä jo tuoksusta tuntee, ettei tule yhtä puhdasta kuin 60 asteessa. Ja yhtään paitaa ei ole pilalle mennyt tai kulahtanut, vaikka kaikkien ohjeessa sanotaan 40 astetta!

Wilma

Lorauttakaas vähän etikkaa mukaan pyykinpesujauheen lisäks! Ja vähän asian sivusta, vaikeatkin tahrat lähtee sappisaippualla, mutta sitä pitää käyttää varovasti. Tätä myy luontaistuotekaupat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat