viimeinen käyttöpäivä - Yleinen keskustelu

Pee

Viimenen käyttöpäivä merkintää noudatan yleensä. Sehän löytyy melkeimpä vaan helposti pilaantuvista tuotteista kuten kanasta.Tosin näitäkin tuotteita syön vielä seuraavanakin päivänä.

Parasta ennen merkintää puolestaan en niin ohjeellisesti noudata, sehän nyt vain on päivä, joka on pako tuotteeseen merkitä ja vain ohjeellinen. Kyllähän esimerkiksi leipää voi syödä useita päiviä päiväyksen jälkeen. Ja pakko tunnustaa, leipää syön siihen asti kun se näyttää/maistuu omistuiselta :o

Sivut

Kommentit (76)

marimma
annu
En tajua myöskään mitään keitettyjen perunoiden jemmailua jääkaappiin. Vanhaa mikä vanhaa, pois vaan!

meillä tekee äiti aina perunasalaatin noista "hukka potuista" ;)

annu

Noudatan suurpiirteisesti. Parasta ennen -päivämäärä on melkeinpä suositus, että tuote maistuisi ennen sitä päivää kenties paremmalle, mutta missään tapauksessa esim. maitoa en heitä pois, vaikka sen päiväys olis ollu eilen tai toissapäivänä - täysin juotavaa se vielä on. Eri asia, jos ihmiset jättää maidon tuntitolkulla seisomaan pöydälle, niin kyllähän se siinä happanee, samoin juusto- ja lihatuotteet. Viimeisen käyttöpäivän kohdalla olen tarkempi, esim. lihaa tai kalaa en syö sen päivän mentyä, ellen sitten ole pakastanut sitä heti kaupasta tultua.

Meidän äiti ei haluais heittää mitään jääkaapista roskikseen. Kun käyn joskus harvoin kotikotona, saatan tehdä ratsian jääkaapille, kun äiti on poissa, ja viskata ne puoli vuotta vanhat kermat ja maitorahkat roskikseen. En tajua myöskään mitään keitettyjen perunoiden jemmailua jääkaappiin. Vanhaa mikä vanhaa, pois vaan!

Itse yritän olla tarkka ostosten suhteen, ettei jääkaappiin jäisi pilaantumaan mitään. Aina se ei toki onnistu. Meillä käytetään paljon pakastinta. Esim. leipä pakastetaan, ellei sitä syödä heti seuraavana aamuna. Kuiva leipä on tylsän makuista...

(Sori, taisin vähän rönsyillä aiheesta...)

oranssi

Riippuu kyllä silleen tuotteesta, että kun mun maha on vähän herkkä, niin maitotuotteet heitän kyllä siinä vaiheessa pois, kun parasta ennen -päivästä on mennyt vain parikin päivää, ihan maistamatta yleensä. Myös muutaman "ihanan" yllärin jälkeen (kiva eka hirveellä vaivalla väsätä joku herkkuvoileipä ja sitten haukata suu täyteen hometta) oon ruvennut noita leipien päivämääriä seuraamaan jo kaupassa, ostan mahdollisimman tuoretta. Se pieni kasvuston alku on nimittäin joskus yllättävän vaikea silmin huomata noista jostain "jyväleivistä" joissa periaatteessa vaalea taikina mutta kuitenkin kaikkea sälää niissä ja vielä jauhoa pohjassa.

Joku frendi joskus söi jotain puoli vuotta vanhaa tofua, siihen mä en ehkä ryhtyis vaikka huomaahan siinäkin sen mausta ja hajusta helposti, kun se ei edes maistu tai haise normaalisti juuri millekään. :)

Huomasin muuten myös että mun vanhemmilla on vielä T-kaupasta ostettua kanelia, ja hyvältä maistuu edelleen! :D

mystify

Noudatan viimeistä käyttöpäivää hyvin tarkasti esim. lihoissa ja kanassa (tosin ne käy tiukan laatusyynin läpi vaikka olisi vikaan käyttöpäivään aikaa vaikka kuinka), maitotuotteet maistan ja leivän kanssa se ei ole niin tarkkaa.

marimma
Shandy
marimma
annu
En tajua myöskään mitään keitettyjen perunoiden jemmailua jääkaappiin. Vanhaa mikä vanhaa, pois vaan!

Eiku niistä kuuluu tehä paistinperunoita seuraavana päivänä taikka sit iltaruuaks jos on syönyt aamupäivällä keitettyjä perunoita :P

Niin no tuo on kyllä kanssa. Minä vaan en syö paistettuja perunoita, joten niitä ei ainakaan meillä ole tehty, ehkä niin että äitille vaan iltaruokana tyylisesti :D

Shandy
marimma
annu

Eiku niistä kuuluu tehä paistinperunoita seuraavana päivänä taikka sit iltaruuaks jos on syönyt aamupäivällä keitettyjä perunoita :P

Trinity

Mie kyllä katon aina kaikki päiväykset, vähän ehkä liiankin tarkkaan. Myönnän olevani vainoharhainen näiden suhteen ja lihat malkein heitän pois jo samana päivänä kun viimeinen käyttöpäivä on. Harvemmin tosin jää noin pitkäksi aikaa liha kaappiin.

Lania

Hei meilläki harrastetaan tota varastointia! Tehään siskojen kanssa löytöjä, ei uskois millaseks esim puoli lasillista valkkaria muuntuu kun se seisoo jääkaapissa vaikkapa viikon! Kurkut ja salaatit on jo vanhoja tuttuja, mut mm. puolikkaista persikoista muovipurkissa tulee myös mielenkiintosia. Nyt tosin kun on niin sohlausta tää arkielämä ettei kukaan oikein ehdi (tai "ehdi") käymään kunnolla kaupassa, ei tollasia enää oikein löydy kun jääkaappi ei oo niin täynnä.

kishuli

Vastasin yleensä. Katon kyllä kaupassa päivämäärät tuotteista ja koitan ostaa aina tuoreinta.
Mutta ei meillä mitenkään syynätä päivämääriä, kait se on porukoilta opittua.

Kyllä maitoo pystyy juomaan jos se on ollut kylmässä ja parasta ennen on mennyt pari päivää sitte. Lihat pyritään käyttään ajoissa, jos menee vaikka päivän yli päiväyksestä niin ei se tapa.

-Tänään laitoin kahviin maitoaki joka on 5 päivää "vanhaa" parasta ennen-päivänä sen aukasinki vasta. ..ei se juoksettunu, haissu/maistunut pahalle.
...Että näin meillä. "Se mikä ei tapa, niin se vahvistaa!" :lol:

pilkku

Mä katon tarkkaa mitä suuhuni laitan mutta saatan kyllä syyä muutaman päivän vanhaa leipää jos se on selvästi syötävää vielä. Samoten päivän vanhaa maitoa saatan käyttää johonki (en siis pelkästää juo maitoa muutenkaa) jos se on vielä hyvää. Kyllähä ruuasta näkee jos se on pilalla.

_aurinkoinen_

yleensä. paitsi,että samalla tavalla kuten useimmat, katon miltä tuote näyttää. Kyllä mä muutaman päivän "vanhaa" maitoo vielä esim juon, jos se ei oo hapantunu. kyllä sen sit maistaa ja haistaa jos se ei oo enää juomakelpoista :lol:

mhs

Maidon (ja maitotuotteiden) suhteen oon ehdoton, vipa merkitty käyttöpäivä on vipa päivä... Jos maito menee vanhaksi vaiks 5.11. ja sitä on vielä 6.11. aamupäivällä, heitän sen pois... :D

Jos liha on ollu pakkases, voin käyttää käyttöpäivän jälkeenkin, muuten en. Muiden juttujen suhteen sit silmäpelillä, jos näyttää vielä hyvältä, testataan koiralla ja syödään sen jälkeen itse (no ei ihan näin). :lol:

nakymaton_ninni

Mun isä oli kerran mennyt käymään tutun vanhanpojan luona ja olivat siinä sitten yhdessä veistelleet lihasta siivuja ja syöneet. Isä sit ihmetteli että "onpas maukasta lihaa, mistäs ostit" ni tyyppi oli todennu että "en mä sitä mistään ostanut kun tuolta kaatopaikalta löysin ison läjän".

Näin meilläpäin... :lol:

Itse syön kyllä ruokaa, jossa on vanha päiväys. Jos maku on ok niin alas menee! Mä kyl oon semmonen syöppö, että harvemmin sitä ruokaa ennättää pilaantumaan. Roskisdyykkauksessa hyvä nyrkkisääntö on, että hedelmistä ja vihanneksista sen laadun tietää jo ulkonäöstä, mutta esim. eineksien kanssa saa olla varovainen koska ne sisältää rutkasti säilöntäaineita - ulkonäöstä ei voi päätellö mitään.

miss.

Meijän äiti aina sannoo, että ei se jugurttipurkki, maito tms. tiijä, että mikä päivä tänään on eli ei se päivä siinä purkin kylessä niin tarkka oo että se jogurtti tietäs mennä pilalle just sillo. Mutta semmosissa tapauksissa heitän pois, jos en pysty muistaan, et millon oon jonku mehun, maidon tms. avannu (tai pystyn muistaan sen verran, että ei se ainakaan edellisviikolla ollu).

Sit aina ku teen ite ruokaa, ni syön kyllä monen monta päivää putkeen eli niin kauan ku sitä riittää. Maitotuotteiden kanssa yritän olla tarkkana mutta vasta söin viis päivää vanhaa pottumuussia eikä tapahtunu mittään.

Lukretia

Riippuu siitä, lukeeko purkissa se "viimeinen käyttöpäivä" vai "parasta ennen". Jos "viimeinen käyttöpäivä" (esim. lihassa), en viimeisen käyttöpäivän jälkeen enää uskalla sitä syödä. Jos "parasta ennen", syön niin pitkään kuin on hyvää. Leipääkin voi syödä niin pitkään kunnes siihen tulee hometta (harvemmin toki leivät niin pitkään meillä edes on syömättä).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat