Osamaksuista - Yleinen keskustelu

Puutarhis

Minun halukkuuteni maksaa osamaksulla on osittaista. Minulla on jo muutaman vuoden ollut säännölliset, vuosittain jopa hieman kasvavat tulot, joten pienemmät ja vähän isommatkin ostokset onnistuvat lähes aina käteis-/korttimaksulla. '

Auton ostin rahoitusyhtiön lainalla (edellisen autonkin ostin lainalla), jota nyt makselen nelisen vuotta pois. Tiedossa on, että käteiskauppa olisi ollut edullisempi vaihtoehto, mutta töideni vuoksi en voi enää käyttää autoa, joka saattaa koska tahansa hajota käsiin. Uudehko auto maksoi paljon ja sen vuoksi oli lainaakin taas otettava.

Vaatteiden ostoa osamaksulle en ymmärrä. Sellaiset kulut jätän ennemmin väliin, jos rahat eivät tunnu riittävän. Samoin parturia voi siirtää eteenpäin, baari-illat jättää väliin jne. Monet ostokset voi myös ennakoida, kuten esim. viime keväänä 400 euron kesärenkaiden oston.

Joskus kuitenkin tulee tilanteita, jossa isotkaan säästöt eivät auta tilanteesta ulos. Esim. erilleen muutto avokistani muutama vuosi sitten. Uuden asunnon vuokraaminen, kaupungista muutto, vuokravakuudet ja ihan peruskamojen osto uuteen asuntoon vaativat yhtäkiä lähes 2000 euron investoinnit. Siinä kuluivat omat ja mummon antamat säästöt ja osamaksulla oli ostettava perusjuttujakin (mm. sänky ja pöytä keittiöön)... Olin erehdyksessä antanut porukoiden hävittaa aiemmat kirpparilta hankitut huonekaluni. Tuon tilanteen paikkaaminen on vei lähes 2 vuotta taloudellisella puolella. Kirjahyllynkin taisin ostaa osamaksulla ja viimeisimpänä omasta tahdostani tietokoneen.

Osamaksun hyöty tulee mielestäni siinä, että tietää voivansa maksaa tavarat pois pienissä erissä tulevina kuukausina. Tässä tietysti vastaan tulee se, ettei tuotteen hinta nouse osamaksulla tuhottoman korkeaksi.

Muutamat etukäteissäästöurakkani (esim. tietokone viime syksynä) ovat kaatuneet siihen, että tulee niitä yllättäviä menoja (700 euron silmälasit). Vaikka tarkoitus on ollut etukäteen säästää rahat kalliiseen ostokseen, niin rahat ovatkin menneetkin suurempaan tarpeeseen.

Sivut

Kommentit (60)

figaro

Tuli tuossa mieleen, kun tuolla kännykkäkeskustelussa tuli puhetta osamaksuista ja Liquid oli kovasti vastaan.. Kyllä minä sanon, että siinä vaiheessa, kun asuu omillaan ja joutuu tekemään isompia hankintoja, ei tule mieleen säästäminen. Jos esim. on saatava lämminvesivaraaja, ei sitä noin vain tempaista satasia pöytään. Tai jos se puhelin menee vaikka rikki ja tarvitsee välttämättä uuden tilalle (käytettyjä toki on, mutta jos tahtoo, että puhelimessa on takuuta ja se kestää ja tahtoo olla varma).

Mitä mieltä muut ovat? Osamaksulla vai ilman? Minusta, kun tavara tulee silti maksettua, vaikka sen maksaisikin erissä. :?

Miffy

Mun mielestä osamaksut on vaan hyvä juttu. Ainakin, jollei siitä koidu sen suurempia kustannuksia ts. jos hinta on sama kuin yhdessäkin erässä maksettuna.

Itekin makselen osamaksuina (vai lasketaanko tällaset sellaseksi?) esim. lehtien tilaukset ja joskus tilaamani vaatteet. Kätevää! On huomattavasti helpompaa suunnitella talouttaan kun ei tartte maksaa heti esim. montaa kymppiä vaan voi maksaa vaikka 10 e kuussa. Toki nää on viel pieniä summia, mutta kumminkin.

figaro

Juuri tuota tarkoitin. Esim. opiskelijat on sellainen ryhmä, että suurempia hankintoja ei tehdä ellei raha tule jostain muualta. Ennemmin ottaa 12kk erissä ja maksaa sen 10e kuussa (aina voi maksaa enemmän, jos onkin joskus enemmän rahaa käytössä) kuin on sen vuoksi syömättä.. Näin kärjistettynä.

Shandy

Mä en oo ikinä maksanut osamaksulla mitään, ja jotenkin kyllä vierastan ajatusta. Maksan mieluummin alta pois heti, ja jos ei ole varaa niin jätän ostamatta tai lainaan porukoilta.

Rose

Minä olen kanssa osamaksun kannalla. Autokin mulla on osamaksulla, maksan siitä tietyn summan kuus rahoitus yhtiölle, Eipä olisi ollut 19 tonnia lyödä käteen vaikka työelämäs olen ja rahoitus yhtiöllä on pienempi korko kun pankissa eli kannattaa vertailla.
Vaatteita ja huonekaluja oen tilaillut osamaksulla.

figaro

Tuota juuri tarkoitan, mitä Rose esim. sanoo.

Ja onhan talonkin ostaminen osamaksukauppaa periaatteessa.. siinä vain maksetaan lainaa erissä pois :D

Shandy

Mä oon muuten lainoissakin samalla kannalla: en tahtois ottaa isoa pankkilainaa :? No, haluan oman talon joskus että pakko se kait sitten on ellen voita miljoonia lotossa, mut jotenkin vaan tuntuu kurjalta et menee sit loppuelämä lainanlyhennyksiä maksaen. Vaik no ehkä sitä rahaa vois turhempaankin laittaa ;)

Autoa varten en kyllä halua lainaa ottaa, ajelen mieluummin vanhoilla ja halvemmilla autoilla kun otan lainaa johki hienoon tuliterään autoon. Tottakai haluisin ihan uuden auton mut se lainan ottaminen tökkii.

Shandy
figaro
Riippuu miten pitkällä laina-ajalla tai miten isoilla takaisinmaksuerillä otat. Molemmat vaikuttaa toisiinsa.

No tottakai vaikuttaa, mut tahtoo tietää.... :D

Rose, kauanko sinä joudut maksamaan maksuja autostas?

Jzzu

Kyllä miustakin on hyvä että on tuo osamaksu olemassa.
Itse ostin ompelukoneeni osamaksulla, maksoin sen muistaakseni vajaassa vuodessa.
Lehtitilauksetkin yleensä maksan osissa kun niissä ei ole edes korkoa.
Työttömän on vähän vaikea säästää, helmpompi maksaa vähän kerrassaan.

Shandy
figaro
Toisaalta maksat koko ajan vuokraakin.. sama raha vieraalle, mikä menisi omaan ;)

Niin, sen takia haluankin sen oman talon. ;) Mut en kyl tosiaan tiedä mikä mua tossa lainan otossa pelottaa.. No mut ehkä se mieli muuttuu kun löydän sen unelmatalon ja sit onkin pakko ottaa laina. :D Ja yksin en kyl talolainaa halua, miehen kanssa yhdessä se sitten maksellaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat