Holtiton isä! - Yleinen keskustelu

Laulujoutsen

Olihan tämä taas kyllä arvattavissa.

Isälläni on hyvät tulot ja suuret menot. Hän ei osaa yhtään katsoa mihin rahansa laittaa ja miten saa rahat riittämään seuraavaan tilipäivään saakka. En ymmärrä mihin hän kaikki rahansa työntää eikä se minun asia olekkaan.

Vaan arvatkaa mikä ottaa pattiin? Isäni tietää milloin minun tilipäivä on ja melkeinpä joka kerta soittaa lainatakseen rahaa. Monta sataa euroa minun pienistä tuloistani. Aina on joku akuutti rahapula ja kauppaankin pitäisi päästä. Lupaa palauttaa rahat silloin ja silloin. Palauttaakin aina lopulta, mutta harvemmin silloin kun on sovittu. Ja sillä välin minä venytän senttiä ja siirrän laskuja.

Miksi sitten lainaan isälleni? En kestä ajatella, että pikkuveljeni ja äitini näkevät nälkää kotona. Omakohtaista kokemusta on vielä siltä ajalta kuin asuin kotona.

Kyllä isänikin minulle lainaa hätätilanteissa jos hänellä vaan on. Silloin kyllä puhutaan muutamista kympeistä eikä sadoista euroista.

Nyt on minulla jääkaappi tyhjä eikä rahaa ostaa edes tupakkaa. Isällä kun ei ollutkaan palauttaa lainaamansa rahaa sovittuna päivänä. Tai edes viikkona.

Kyllä tympäsee. Sitten isäni kuvittelee olevansa joku hyväntekijä kun palauttaa lainaamansa rahat.

Aina ajattelen, että tämä oli viimenen kerta kun lainaan senttiäkään. Kuitenkin kohta taas olen maksuautomaatilla naputtelemassa ettei kotona nähdä nälkää.

On tämäkin hommaa! :x

Sivut

Kommentit (16)

Annie the Pooh

Tuota mitä jos et lainaisi hänelle rahaa sen takia, että kotona nähdään nälkää, vaan menisit kauppaan ja ostaisit niille ruokakassin? Tietäisit mihin rahasi menee, eikä ne silloin menisi ainakaan turhaan.

Melkoisen inhottavaa tuollainen. Itseä inhottaa lainata keltään rahaa, että on kumma että isäsi kehtaa sinulta pyytää. Puhu hänelle, sano, että sinulla ei ole varaa hoitaa hänen sotkujaan, hän on iso mies, jonka pitäisi osata hoitaa ne itse.

Onko äitisi samanlainen rahankäytössään? entä jos isältäsi otettaisi joksikin aikaa tilinkäyttöoikeus pois ja äitisi hoitaisi perheenne raha-asiat? Isäsi saisi vain "viikkorahan".

Laulujoutsen

^ En oikein voi ruokakassiakaan ostaa, kun perheeni asuu toisella puolella Suomea. Isälläni on myös hallussa äitini tilit. Armeliaasti antaa kaupparahan ja joskus rahaa johonkin muuhunkin. Hän kun on perheenpää joka raha-asioista päättää. :roll:

Ehkä törkein juttu minkä isäni tehnyt rahan suhteen on tämä: Huijasi siskoni ottamaan lainaa hänen puolestaan ja jätti lainan takaisin maksun hoitamatta. Ulosottoon meni ja isä nosteli käsiään. Lupasi kyllä aina hoitaa maksut kun eräpäivä lähestyi, mutta rahoille löytyi kai aina parempaa käyttöä kun maksamatta jäi. Nyt sisko lyhentää omasta palkastaan ulosottoon mennyttä lainaa (johon tietysti tuli lisämaksua reilusti) ja isä ei osaa (tai ei ainakaan mitenkään näytä) edes hävetä.

Olkaa onnellisia te joilla on vastuuntuntoiset ja kunnon isät.

Mimosa

Ärsyttävää tuollainen kyllä on :evil:

Meillä avoppi lainailee rahaa, eikä oikein maksa niitä takaisin. Sitten minun pitää pyytää isältäni lainaan rahaa jotta saisimme ruokaa ostettua. Vahinko kiertämään, mutta ei opintotuki riitä kuin hyvällä suunnittelulla. Yllättävät menot (rahan lainaus) tekee suuren loven budjettiin.

Mitenkä voi olla mahdollista ettei aikuisilla ihmisillä ole minkäänlaista käsitystä rahan käytöstä?!?! :shock:

Ihmeellistä toimintaa tuollainen.. :roll:

Mimosa

Voisitko tehdä niin että antaisit äidillesi "pahanpäivän" varalle muutaman kympin, jolla voi hätätilanteessa ostaa ruokaa?

Tai avaa toinen tili itsellesi, jonne on myös äidilläsi käyttöoikeus. Silloin voit siirtää tilille rahaa ja vain äitisi voi ne käydä sieltä nostamassa. Isäsi ei pääse käsiksi rahoihin itse.

Isällesi ei kannata rahaa enää lainata, kun kerran noin vastuuton on.

Laulujoutsen

^ Niin, sanoppa muuta. :? Luulisi jo tuossa iässä (vajaa 50v) osaavan laskea tulot ja menot.

Kierteessä täälläkin välillä ollaan. Isäni lainaa minulta, minä lainaan sitten siskolta, avo lainaa äidiltänsä... jne.

Inhottavaa, kun lapsena joutui useasti näkemään nälkää isän vastuuttoman rahan käytön vuoksi ja sama vielä jatkuu! Enkä ole asunut kotona enää moneen vuoteen.

Kai tälle hommalle pitää julmasti vaan laittaa piste tai sama homma jatkuu eläkeikään saakka.

Mietin tuossa, että mitä jos pyytäisi äidin avaamaan uuden tilin salaa isältä ja laittaisi sinne sitten ruokarahaa hätätilanteissa? En tiedä . Huokaus, mitä porukkaa.

Laulujoutsen

Tuo edellinen vastaus oli siis Mimosan ekaan viestiin.

Käytännössä mahdotonta, että äitini ottaisi raha-asiat hoitaakseen. Isälläni on suht. menestyvä firma ja hän hoitaa itse kaikki perheen raha-asiat. Ei taitaisi äiti-parka pystyä kontrolloimaan rahavirtoja millään. Äitini on myös pahasti lyttyyn lyöty isäni puolelta, eli aika mahdoton tilanne.

En usko tuohon uhkapeliriippuvuuteen, mutta johonkin isäni rahansa työntää. Siis kerralla tuhansiakin euroja? Outoa, mutta hänen kohdallaan tavallista. Aina on rahat virranneet kuin hiekka sormien välistä. Välillä on rahaa tuhansia ja taas tuhansia euroja, mutta kohta taas ei edes ruokaan rahaa. Hullua hommaa.

Amalia

Ota yhteyttä äitiisi ja neuvo häntä hoitamaan jatkossa kaikki perheen raha-asiat. Pakkohan tuossa tilanteessa on jotain tehdä, jos isäsi kerran on täysin kyvytön huolehtimaan asioista! Ja jos vielä lainaat perheellesi rahaa, lainaa suoraan äidillesi.

sopuli

Ymmärrän kyllä huolesi perheestäsi, MUTTA ei ole silti sinun tehtäväsi huolehtia heistä tuolla tavalla. Sano, ettet voi lainata rahaa, koska sinulla ei riitä itsellesi silloin, ja joudut lainaamaan muualta, että saat omat laskusi hoidettua ja PISTE. Sano, että heillä tulot ovat moninkertaiset sinuun nähden ja sillä selvä... Aikuisten ihmisten on tajuttava ja äitisi noustava jaloilleen. Tuommoinen tilanne ei muutu muuten ikinä, vaan saat olla vielä vuosikaudet lainaamassa rahaa joka kuukausi.

MiuMiu*

Meilläkin kuuluu perhepiiriin samanlainen tapaus ja voin kertoa, että jos annat tilanteen noin jatkua ei se siitä mihinkään muutu...

Ensin sun on ymmärrettävä, ettei se tosiaan ole sinun asiasi elättää heitä. Koska todennäköisesti isäsi ei sinua kuuntele voisit keskustella äitisi kanssa ja käskeä hänen ottaa asiat haltuunsa, siis todella käskeä ja sanoa, että sinun osaltasi tämä loppuu tähän! (eikä siinä edes tarvitse perustella mitään) Teillä asiassa on se hyvä puoli, että tilanteessa on vielä kaksi vanhempaa, mutta äitisi pitäisi jotenkin saada heräämään todellisuuteen...meillä ongelma on siis mun anoppini, joka on yksinhuoltaja...kun mies päätti, että rahansaanti loppuu meidän kohdalta tähän oli vastaanotto luokkaa "perintöä ei sitten tipu!" ja kuukausien välien katkeaminen...mutta se oli vaan tehtävä, koska muuten siihen ei loppua saanut!

figaro

Meillä on ollut iän kaiken vähän samanlainen tilanne. Minä lainasin jo muksuna esim. lahjarahoistani - en ole saanut tänäkään päivänä takaisin.

Nykyisin, jos hän kysyy lainaan, en lainaa ellei kysyjä ole äiti. Tiedän nimittäin tuolloin mihin raha menee ja että se oikeasti tulee tarpeeseen...

Laulujoutsen

Juu, ei kai tässä muu auta kuin pysyä lujana. Oikein tiukassa tilanteessa pistän pari kymppiä kuoreen ja lähetän postissa äitini nimellä.

Kiitos vaan kaikille mielipiteistä!

Neppis_

Meijän (miun) isppä on samanlainen.. paitsi yksi erilaisuus lienee hänen köyhyydessään.. Tosin aivan omasta syystään. Herra-Isä on sen muutamaan otteseen yrittänyt lainata miulta tahi ystäviltäni.. jaa ja pois ei lueta mies sellaisia.. huhhuh.. monea se onkin yrittänyt lähestyä ja olla koittanut ystävystyä ja ->"annas hälle vähän lainaan.." .. Juu, jah ne takasin maksut.. :roll: hmm.. eipä ole tuo tilin saldo(miulkaan, saati muilla..) yhtään huipentunu/noussut sen 5 vuoden (ehkä enemmän..?) aikana.. :shock:
jepjep.

Jos Isä asioissa mennään.. toisaalta voisin unohtaa koko äijän.ikävä kyllä.

..

Jeii

Mä oon tehny itteni kanssa päätöksen, että paria kymppiä enempää en lähde kenellekään lainaamaan. Tilanteesi on kyllä aivan toinen - mä en ainakaan tiedä mitä tehdä!

QueenOfDarkness

Lainaus:
="LaulujoutsenLupasi kyllä aina hoitaa maksut kun eräpäivä lähestyi, mutta rahoille löytyi kai aina parempaa käyttöä kun maksamatta jäi. Nyt sisko lyhentää omasta palkastaan ulosottoon mennyttä lainaa (johon tietysti tuli lisämaksua reilusti) ja isä ei osaa (tai ei ainakaan mitenkään näytä) edes hävetä.

Olkaa onnellisia te joilla on vastuuntuntoiset ja kunnon isät.

Mun isä aiheutti omalle äidilleni ihan karmeat velat tuolla "Kyllä minä maksan sitten" taktiikalla. :(

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat