Haaste: Säästetään! - Yleinen keskustelu

tata

Tosin ens kuussa ainakin menee kampaajaan rahaa kun kullalla on valapäivä 9.2. Vekaralla ja kun oon jo pidempään havitellu raitoja päähäni ja vielä kun sain joululahjaks lahjakortin kampaamo-liikkeeseen, niin sitten just ennen valaa sinne :) Tosin ite pitää maksaa osa kun muuta en halua hiuksilleni tehdä, mietin kyllä leikkaamista mut kivemmat näin ja lahjakortti ei kata kaikkea siitä hinnasta... Mutta mutta, haluun olla nätti kun sinne menen ja siispä ton toteutan :)

Sivut

Kommentit (89)

figaro

Ryhdyin tuossa miettimään, että kyllä säästyy pitkä penni nyt, kun en tupakoi ja alkoholinkin käyttö on vähentynyt. Siinä missä pelaaminenkin...

Käytännössä viime vuoden käryytin enimmäkseen valmista tupakkaa eli 3,30 euroa per päivä kutakuinkin. Tämä tekee vuoteen noin 1200 euroa eli noin satanen kuussa.

Alkoholia kulutin myös runsaasti. Sanotaanko keskimäärin joka toinen viikonloppu (välillä putkeen viikonloppuja) tuli otettua. Rahallisesti menetys oli 80-100 euroa per ilta (noin 20 euroa pohjat, 10 euroa sisäänpääsymaksu, 20 euroa taksi, 20-40 euroa baari). Toisin sanoen arviolta 2100-2600 euroa vuositasolla.

Pelaaminen.. Sitä en osaa edes arvioida. Ehkä näin: Kolme kertaa viikkoon kaksi riviä kenoa euron panoksella eli yhteensä 6 euroa. Siihen vähintään pari euroa per päivä kolikkopeleihin, tai keskiverto varmasti 3 euroa per päivä eli 21 euroa per viikko (:shock: juma!). Vuositasolla arvio menee näillä lukemilla siis 1400 euron kieppeille.

Yhteensä näiden paheiden pois jääminen tuo säästöä meidän talouteemme 1200 + 1400 + 2100/2600 = 4700/5200 euroa

HAASTEENI:

Itse pyrin edes osan näistä aikaisemmista kuluista laittamaan sukan varteen. Tavoitteena saada säästöön vuoden aikana edes puolet tuosta, mitä paheiden poisjääminen saa aikaan. Aloitan tänään: Tämä päivä on 16. päivä ilman savuja.. Olen siis säästänyt 52,80 euroa jo tähän mennessä :shock: :P Tuon summan siirrän sivuun.

Minkä rahaa säästävän paheen sinä jätät pois? Minkä asetat säästämistavoitteeksesi?

Kerro täällä tiestäsi tavoitteen toteutumiseen...

vihollinen

Mulla ei kulu ollenka rahaa tupakkaan, eikä alkoholiinkaan juuri mitään...
Mutta se mihin mulla kuluu rahaa on vaatteet, kosmetiikka, karkki, pelikoneet..

Olen jo jokin aika sitten alkanut säästämään..
Aloitin sen sillä, että kun meillä kotona juodaan paljon vissyä ja limsaa, niin otan itselleni kaikki pullot ja kerään niitä noin 10€ edestä ja vien sitten kauppaan.. tästä kertyy n. 15€/kk..

Pelikoneisiin mulla menee rahaa aika vähän, mutta arvioisin että 5€/vko... eli kuukaudessa n. 150€.. paljonhan toi noin ajateltuna on.. tuota täytyy yrittää vähentää niin paljon kuin mahdollista.

Karkkiin ja muuhun "turhiin" elintarvikkeisiin menee suunnilleen saman verran rahaa kuin pelikoneisiin, joten niitäkin olisi syytä vähentää..

Vaatteisiin ei mene enään nykyään niin paljon rahaa kuin ennen, ennen tuli ostettua paljon vaatteita joita en välttämättä ole vieläkään kertaa enempää käyttänyt.. nyt pyrin siihen että ostan vaatteita vain kun todella tarvitsen.

bensaa kuluu keskimäärin 50€/kk, josta äitini maksaa minulle 40€/kk.. joten itselläni menee bensaan 10€/kk, se ei ole paljon mielestäni. Koska olen vähentänyt auton käyttöä ja kävelen matkat aina kun mahdollista.

Minulla on sinänsä helppo tilanne, että asun vielä vanhempieni kanssa, joten elämiseen sinänsä ei mene juurikaan rahaa.. mutta nekin rahat mitä työnteolla saan, voisin säästää ja sijoittaa johonkin myödylliseen. Eli olen mukana säästämis haasteessa ja nyt todella panostan tähän :D

sakura
vihollinen

Pelikoneisiin mulla menee rahaa aika vähän, mutta arvioisin että 5€/vko... eli kuukaudessa n. 150€.. paljonhan toi noin ajateltuna on.. tuota täytyy yrittää vähentää niin paljon kuin mahdollista.

Siis 20€/kk

vihollinen
sakura
vihollinen

Siis 20€/kk

ai katos :D laskin omat ajatukseni väärin :D laskin päivässä menevän 5€.. Huomaa että matikan arvosana aina 1 xD

MiuMiu*

Mullakin oli ajatuksena laittaa säästöön tupakasta säästyneet rahat, mutta jotenkin sitä tuntuu, ettei rahaa jää yhtään sen enempää...kummaa, koska ainahan sitä rahaa tupakkaan riitti, mutta nyt tuo säästö ei kyllä näy rahapussissa yhtään :roll:

Laskeskelin tässä että jos joka toinen päivä laittais tupakka-askin verran säästöön niin sitten olisi jouluna melkein tonni koossa...sais kyllä mukavat joululahjarahat kasaan :D
Pitääkin siis nähtävästi laittaa tästä lähtien kolikoita syrjään, vaikka mikä olisi!

Miffy

Hmm... Mä just laskin, että jos juon yhen latten päivässä kahvilassa vaiks viis kertaa viikossa, siitä tulee noin tonni vuodessa. TUHAT EUROA. Mä en kestä! Kun se on niin luksusta :( En tiä voinko enää käydä kerran päiväs kahvil nyt ku laskin tän ja karuakin karumpi totuus paljastui...

figaro

Yllättävän paljon asiat maksaa vuositasolla.. Minulla periaatteessa on muuten jäänyt roskaruokienkin syöminen :shock: Sitä en käy enää laskemaan... :)

vihollinen
figaro
Yllättävän paljon asiat maksaa vuositasolla.. Minulla periaatteessa on muuten jäänyt roskaruokienkin syöminen :shock: Sitä en käy enää laskemaan... :)

Toi on totta.. usein kaupassa ajattelee että, "no tää maksaa vaan pari euroo, se on ihan vähän.." mutta jos aina noin ajattelee, ni ei se lopulta sit ihan niin vähää ookkaan.. :?
Mä oon kans roskaruoat jättäny melkee kokonaa pois.. se on kans ihmeen kallista.. hmph..

Toisaalta ajattelen, että miksi säästän, kun raha on tarkoitettu sitä varten että sitä käytetään. Mutta sitten toisaalta.. onko sen hienompaa kun säästää rahaa ja ostaa sitten jotain isompaa mihin normaalisti rahaa ei olisi :)

No, mut nyt mulla ainakin on säästämisen kohde, niin on säästämisessäkin enemmän motivaatiota.

Ai niin, semmonen vielä että oon todennut hyvin tehokkaaks säästämiseks semmosen, että aina kun rahapussiin tulee euroa pienempiä kolikoita, niin laitan ne kaikki säästöpossuun.. yllättävän nopeasti se säästöpossu niistä täyttyy ja sitten tyhjennän ne pankkiin tililleni.

Rixuliini

No mulla on jo tällä hetkellä aika paljon säästössä, mutta ne onkin sellaisia rahoja mihin en kajoa vaikka mikä tulisi. Ehkä sitten kun on tarpeeksi esim. kämpän käsirahaan tms.

Minä säästän aika paljon sillä etten juo, enkä syö ulkona. Tosin ne eivät säästöön ehdi, sillä tuhlaan nykyään tuhottomasti rahaa vaatteisiin ja asusteisiin, sekä omiin että miehen. :roll:
Ja ruokaan menee myös aika paljon. Mies kyllä sanoi, että se on hyvä jos se menee ruokaan, saati viinaan tms.
Onhan se kiva kun on vähän vaihtelua ruoissa ja saa välillä kokeilla jotain uusia ja eksoottisempia juttuja.

Mutta jos lasken että ennen meni kuukausitasolla bailaamiseen/juomiseen rahaa noin 80€, niin tekeehän se vuodessa jo 960€.

Ja sitten kuvitellaan että syömään krapulaan johonkin roskisruokapaikkaan, 7€/laaki, se tekee vuodessa 84€/henkilö, jos siis laskisi vain kerran kuussa.

Yli tonni siis säästöön jos on vuoden ryyppäämättä ja syömättä krapulamättöä.

DemonOfTheDay

mulla menee ihan helvetisti rahaa makeaan...aina on pakko saada jotain irtokarkkia yms. ja viikonloppuisin, varsinkin perjantaisin, tulee aina ostettua jotain todella turhaa "ihan vaan loman kunniaksi"..mä en polta enkä juokaan juurikaan mut sillon ku juon niin menee rahaa kyllä paljon :shock:
eli siis sen sijaan että mässäisin karkkia jatkuvasti niin laitan perjantain karkkipäiväksi ja loput rahat laitan säästöön...jos esim karkkiin menee 2e/päivä niin se on (vähennettynä karkkipäivät) n. 48e/kk ja 576e/vuodessa...hmmm... :wink: hyvä homma..noilla mä hoitelen matkan Dubliniin ens jouluksi kun avokin kans sovittiin! ja laihdunkin tod.näk. :D
sit kun vielä kattoo kaiken turhan ostovimmassa haalitun kaman pois niin jää vielä enemmän hehehe...tää on loistavaa

Rahel

Mä tuhlaan kenkiin, vaatteisiin, SUKLAASEEN ja kahviloihin. Pelkästään suklaan poisjättäminen säästäis vuodessa noin 500 euroa. Kahviloihin menee vuodessa about 800 euroa. Mä yritän säästää noista vuodessa 1000 euroa eli laitan suklaan ja kahvilakäynnit minimiin. Kengät on probleema, oon menossa keväällä Riikaan... Ja vaatteet myös. Mutta lupaan shoppailla enemmän kirppareilla ja vähemmän vaatekaupoissa. Loppuvuoden kenkäbudjetin kutistan 300 euroon, joka on noin puolet vähemmän kuin viime vuonna. Eli säästän kengissä 300 euroa. Yhteensä 1300 euron vuosisäästö. :shock: Mun auto ei maksanut paljoa tuota enempää...

Lania

Eiii mä vihaan tällasta. "Tee sitä ja sitä äläkä tee tätä ja tota niin pääset etelänmatkalle!!" Yhyy. Jos johonki säästetään ni sit säästetään, mut en mä jaksais alkaa jotain tiettyjä juttua karsiin vaan siitä ilosta että siitä ois hyötyä muualla. Emmä nyt osaa löytää niitä sanoja.

Kyllähän se tossa joskus hirvitti kun huomas et kahviloihin/baareihin meni joka kuukausi jotain 400e, mutta sitten jos on tarve muuhun tai muualle niin siitä vaan sitten tasotteleen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat