Vakavia mietteitä - Yleinen keskustelu

figaro

Tuli mieleeni.. Eräällä toisella foorumilla ilmoitettiin erään pitempiaikaisen foorumilaisen menehtyneen. Minusta mukava ele läheisiltä.

Itse olen joskus ajatellut, että olisi ehkä aiheellista kirjoittaa jonkunlainen kirje jälkeenjääviä ajatellen, jos kävisikin niin, että menehtyisin ennen aikojani. Kirje, jossa esittäisin viimeiset toiveeni, kenties ilmoittaisin tahot, joiden tahtoisin tietävän poismenostani.. Muistotilaisuuden osalta omat toiveeni.

Lähinnä välillä pohdiskelen sitä, että koskaan ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan. Entä jos jotain jääkin kesken tai sanomatta tai viimeiset teot ovat sellaisia, että ei ehdi korjata. Tämän aina unohtaa.. usein.

Sinänsä en tällä aloituksella kysy mitään. Toivon ehkä herättäväni ajatuksia ja keskustelua..

Sivut

Kommentit (102)

Tonde

Mä olen jo pitkään miettiny, et haluaisin kirjoittaa jonkinlaisen testamentin siitä, millaset hautajaiset haluaisin. Ja sit elintestamentti pitäis kanssa tehdä. Voisin luopua kaikesta muusta, paitsi silmistä, koska haluan nähdä siellä, minne joudun.

Jzzu

Porukoilla on testamentit, ainakin isällä.
En tiedä onko niissä muuta kuin omaisuuden jaosta.

Sairaalan papereissa ja koulun papereissa sillon kun koulua kävin on kihlattu se kelle ilmoitetaan ekana jos minulle jotain tapahtuisi.
Vanhemmille varmaankin ilmoitettaisiin automaattisesti.

En itseni takia niinkään huolehdi mutta äitiäni suren välillä kyllä, en tiedä mitä sitten kun häntä ei enää ole.

Jos kuitenkin minä lähtisin aiemmin haluaisin kihlattuni, sisarusteni ja äitini tietävän että rakastan heitä.
Monia ihmisiä haluaisin myös kiittää.

Minullakin on elintestamentti ollut siitä saakka kuin täytin 18.

Lania

Mulla on kans elinluovutustestamentti, enkä voi ymmärtää ihmisiä jotka ei HALUA tehdä sitä :shock: eikä se niin paljon viitsimistäkään vaadi.

( http://www.lahjaelamalle.net/ tuolta voi ilmaseks tilata kotio, ei vaadi paljoo allekirjottaa ja kantaa mukana lompakossa)

Mulla ei oo aavistustakaan onko meijän porukoilla testamentteja, en usko että ois. Itellä oma ei oo käyny mielessäkään.

En myöskään haluais ite järkkäillä muistotilaisuuttani tai päättää mitä ja miten siellä pitäis asiat tehdä. Ajattelen sen niin että se on muiden juhla, ja sen pitää olla sen näkönen kun jälkipolvet tai järjestäjät kun haluaa. Ehkä sitten jos ois jotain todella radikaaleja tai poikkeuksellisia juttuja mitkä olis elämässä ehdottoman tärkeitä, niin ehkä sitten. En tiä.

Rixuliini

En usko että haluan mitään kirjeitä tai testamentteja kirjoitella, itseasiassa en halua lainkaan ajatella noita asioita, sillä muutaman viime vuoden aikana on joutunut käsittelemään kuolemaa kahden läheisen kautta, niin kaikkein viimeksi nyt on mielessä oma hengenlähtö.

Itseasiassa kuitenkin pelkään kuolemaa, varsinkin läheisteni, melkein päivittäin, ja se on todella kamalaa. Jos esim. puhelimeni soi outoon aikaan, olen varma, että minulle soitetaan ja kerrotaan äitini tai pikkuveljeni kuolleen, kammottava ajatus.

No, en kuitenkaan halua miettiä tälläisiä asioita, ne tulevat kun tulevat, mutta eivät toivottavasti pitkiin pitkiin aikoihin.

figaro
Rixuliini
Itseasiassa kuitenkin pelkään kuolemaa, varsinkin läheisteni, melkein päivittäin, ja se on todella kamalaa. Jos esim. puhelimeni soi outoon aikaan, olen varma, että minulle soitetaan ja kerrotaan äitini tai pikkuveljeni kuolleen, kammottava ajatus.

Niin totta.. Minun pelkoani ei auta elämäntilanteista riippuvaiset painajaiset, joissa joku läheiseni poikkeuksetta kuolee.. Useimmissa äiti :(

Rixuliini
figaro
Rixuliini

Niin totta.. Minun pelkoani ei auta elämäntilanteista riippuvaiset painajaiset, joissa joku läheiseni poikkeuksetta kuolee.. Useimmissa äiti :(

Kamalaa, onneksi en ole nähnyt ainakaan vielä mitään unia..

Jzzu
figaro

Minäkin nähnyt painajaisia äidin kuolemasta. :cry:
Ihan kamala herätä sellaiseen, omaan itkuunsa.

Casandra

minä olen tuollaista listaa rustannu.. ei mitään romaanin pituista suunnitelmaa, mutta muutama oma toive ja ajatus. kihlatulle olen myös kertonut esim. että haluan sitten joskus polttohautauksen ja tällaista.

Jzzu

Minäkin olen sanonut haluavani tulla polttohaudatuksi.
Tuo ehkä sellainen asia minkä voisi kirjoittaa ylös kuten myös elvytyskielto jos ei ole toivoa elämästä ilman sitä ylläpitäviä laitteita ja se että jos tuollaisiin laitteisiin minut kytketään niin että ne on suljettava.

sakura
Jzzu

Tuo ehkä sellainen asia minkä voisi kirjoittaa ylös kuten myös elvytyskielto jos ei ole toivoa elämästä ilman sitä ylläpitäviä laitteita ja se että jos tuollaisiin laitteisiin minut kytketään niin että ne on suljettava.

Apteekeista saa ainakin hoitotestamentteja, suosittelen!

MiuMiu*

Mua jotenkin pelottaa puhua tollasista asioista...sitä ei vaan jotenkin halua miettiä...
Senverran ollaan miehen kanssa keskusteltu, että miten haluaa tulla haudatuksi, mutta mitään toiveita järjestelyistä mulla ei edes ole ja kaikki perintöasiatkin saa mennä niinkuin laissa sanotaan eli testamenttia ei varmaan tarvitse sitten erikseen tehdä...(vai tarviiko?)
Mulla on vielä mietintävaihe menossa tuon elintenluovutuksen suhteen...olishan se hyvä, että sillä voisi pelastaa jonkun hengen, mutta toisaalta en pidä ajatuksesta, että mua leikeltäisiin...vaikka eihän siitä siinä vaiheessa tiedä itse mitään :roll:

Pai25

Omalla kohdallani en ole tullut ajatelleeksi moista...
Pitäis varmaan, kun ei koskaan voi tietää :(
Muutamat mun kaverit ovat puhuneet että mitä toivovat meidän tekevän, jos kuolevat ennenaikojaan... Ykskin sano et jos sattuu kuolemaan nuorena ja niin et ollaan vielä tekemisissä, se toivoo et mentäis meidän kantabaariin ja vedettäis perseet ja kuunneltais sen lempparibiisejä ! Niin varmaan tehtäiskin.
Koskaan ei voi tietää... Sehän tässä onkin pelottavinta ja ahdistavinta... :(

Lania
MiuMiu*

Mulla on vielä mietintävaihe menossa tuon elintenluovutuksen suhteen...olishan se hyvä, että sillä voisi pelastaa jonkun hengen, mutta toisaalta en pidä ajatuksesta, että mua leikeltäisiin...vaikka eihän siitä siinä vaiheessa tiedä itse mitään :roll:

Tota just en ymmärrä :( mulle (tai läheisille) ainakaan mun kuollut ruumis ei voi olla tärkeempi kun jonkun toisen elämä.

sakura
Lania
MiuMiu*

Tota just en ymmärrä :( mulle (tai läheisille) ainakaan mun kuollut ruumis ei voi olla tärkeempi kun jonkun toisen elämä.

Mä taas ymmärrän kyllä hyvinkin MiuMiu:n näkökulman. Musta on kuitenkin moraalisesti oikein testamentata elimensä luovutettaviks kuoleman jälkeen, joten olen siksi tehnyt niin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat