ICE-koodi - Yleinen keskustelu

koeputkilapsi

Santi sanoikin sen, mistä meinasin jollekin kommentoida, että ensin se ICE ja sitten vasta ehkä se nimi.

Ja joku valittteli sitä, että häiritsevän näköistä, kun puhelin vilkkuu jotain älypitkää nimeä. Omani ei tee näin, olen tallettanut ICE ja isäni numerot, ja kun isukki soittaa niin näkyy isä, vaikka myös ICE:nä on tuo tallennettu. Eli eipä miulla ainakaan häiritse, että muutkin voi sitä kokeilla.

Ollut juu pidemmän aikaa, ulkomailla matkustaessa ainakin vähän turvan tunnetta tuonut, kun reissannut.

Sivut

Kommentit (46)

antagonismi

Mul on tää ICE-koodi käytössä, vaikkei ehkä tule koskaan tilannetta jossa sitä tarvitsisin. Mutta onhan se hyvä olla olemassa :D

marimma

Luulisin että yleinen keskustelu on tälle paras paikka(?)

https://www.redcross.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/ice/

"Matkapuhelimeen hätätilanteita varten tallennetut puhelinnumerot voivat olla hyödyllisiä etenkin ulkomaille matkustettaessa. ICE-lyhenteen (in case of emergency) käyttäminen tarkoittaa omaisen puhelinnumeron tallentamista oman matkapuhelimen muistioon ICE-nimellä.

Onnettomuuden uhrin kännykästä löytyy yleensä hänen tärkeimmät yhteystietonsa, mutta varsinkin ulkomailla auttajien on vaikea tunnistaa nimilistalta suomenkielisiä termejä. ICE-lyhenteen löytyminen kännykän nimilistalta helpottaa yhteydenottoa lähiomaiseen.

ICE numeron lisääminen omaan puhelimeen ei vaadi kuin muutamaa näppäilyä: lähimmän omaisen numero tallennetaan nimellä ICE.

Lyhenteen voi myös lisätä lähiomaisen nimen eteen, esimerkiksi "ICE äiti". ICE-numeroita voi kännykkään tallentaa useampiakin, esimerkiksi "ICE1 äiti" ja "ICE2 Virtanen Pekka".

On tärkeää valita ICE-koodin henkilöiksi sellaisia ihmisiä, jotka osaavat kertoa soittajalle esimerkiksi lähimmäisensä mahdollisista sairauksista tai lääkityksestä.

Suomen Punainen Risti pyrkii edistämään ICE-koodin leviämistä Suomessa kertomalla siitä ensiapukursseillaan."

Kyse siis puhelinnumeron eteen lisättävästä ICE kirjaimista, jotta hätätilanteessa osataan soittaa omaiselle.

Mutta, mitenhän tässä on tähän mennessä toimittu. Miten on saatu vaikkapa ulkomailla selville kuka on lähinomaisesi jos sinulle on sattunut jotain pahempaakin etkä pysty sitä itse kertomaan?

Shandy

No toihan on ihan fiksu ajatus, mutta mitenkähän siitä saadaan sellanen juttu että joka maailmankolkassa se tajutaan...? Kun ei kaikkialla kuitenkaan puhuta edes englantia.

marimma

Tässä puhuttiin tuosta lyhenteen tarkoituksesta (in case of emergency) mutta sitten tätä itsekin mietin että vaikka sitä Suomessa kaikille EA kursseja suorittavilla sanottaisiinkin ja paasattaisiin että niistä pitäisi infoa levittää, mutta entäs ulkomaat? onhan lyhenne ihan "kansainvälinen" mutta onko siitä ulkomailla kuultu tai toitotetaanko siellä siitä?

mitenhän kotimaassa on tähän mennessä toimittu. kuinka on osattu soittaa vaikkapa nuoren vanhemmille jos nuori on tajuttomana ollut?
Entä kun tämä ICE yleistyy edes himpun enemmän, katsooko kukaan sitä vaikka nuoren, tai aikuisen tai kenen vain puhelimesta lukeeko siellä jonkin nimen edessä ICE?

Lania

Mää jostain tosta luin ja sain lähinnä sen käsityksen, että suomi on se maailmankolkka josta tosta ei tajuta :D mut ehkä se käsitti lähinnä länsimaita tai jotain, emmätiiä, tai sit vaan käsitin väärin eikä tota ees muualla oo tjsp.

Onhan toi suomessa ja varsinkin nuorilla aika "turha", useimmilla varmaan on kuitenkin Äiti tai Isä tai Koti tai joku vastaava, mut ulkomailla tosiaan ehkä hankalampi.

Sinänsä kätsyä kyllä.

marimma

Ainakin ulkomaille matkaaville :)

Mutta entäs sitten aikuisten puhelimissa, mitenkäs siellä osataan katsoa mihinkä numeroon soitellaan? kaikilla kun ei ole perhettäkään tai sitä omaa rakasta siellä "puhelinluettelossa"

ja tämä ICE kun pitäisi liittää jonkin sellaisen vaikkapa perheen jäsenesi nimen eteen joka tietää onko sinulla sairauksia tms. Joten ei siis kannata ihan kenen vain kaverin nimen eteen sitä huitaista :)

MiuMiu*

Luin tuosta uutisesta jokunen viikko sitten jostain ja sitä yritetään kai nyt sitten saada myös tänne meillekin jossain vaiheessa ( mikä on mustakin hyvä asia). Kyseessä ainakin pitäisi olla kansainvälinen koodi ainakin sen jutun mukaan...

Tähän mennessähän esim. onnettomuudesta tiedotus omaisille on mennyt väestörekisterin avulla ja toi koodi nopeuttais sitä tiedotusta, ettei tarvis alkaa kyseleen omaisia väestörekisteristä.

marimma
Abigail
Olen ottanut tuon ICEn käyttöön kännyssäni. En tiedä toimisiko se käytännössä, mutta eipä tuosta voi haittaakaan olla.

Minäkin. ja ajattelinpa tuonne miekkosenkin kännykkään laittaa, tietysti hänen luvallaan.

kopioin äitin numeron ja laitan toisen eteen ICE. Löydän sitten vielä itsekkin tuon oikean numeron joskus viestiä laittaessa ;)

maaruli

Eikös toimis ihan niinkin että tallettaa kännykään: äiti ICE Tajuiskohan tommosesta. Ettei nyt ihan tarttis kahta kertaa tallettaa samaa numeroa... Tai no niin, jos ne pelastajat ettii vaan sieltä I-kohdasta että löytyyko mitään ICE-nimeä... Ihan hyvä idea kyllä mun mielestä.

Shandy

Aijaa toi siis on jo maailmalla käytössä mut Suomessa ei vielä tiedetä mitään.. No sit ymmärrän et se voi toimiakin :D Ajattelin et jos tää on joku spr:n oma keksimä juttu niin kuinka muu maailma siitä muka sais tietää, mut jos se kerta ei oo uus juttu niin sit..

marimma
maaruli
Eikös toimis ihan niinkin että tallettaa kännykään: äiti ICE Tajuiskohan tommosesta. Ettei nyt ihan tarttis kahta kertaa tallettaa samaa numeroa... Tai no niin, jos ne pelastajat ettii vaan sieltä I-kohdasta että löytyyko mitään ICE-nimeä... Ihan hyvä idea kyllä mun mielestä.

no minä laitoin kopiona. ICE-Etunimi Sukunimi :) Ei tule sitten pelkkää äitiä sinne. Tosiaan kun tuossa nyt televisiossakin maikkarin uutisissa sanottiin että suomessa ei oikeastaan niin kukaan välitä löytyykö sitä numeroa, kännyllä kun voi olla varastettu tai lainassa tms.. Mutta eiköhän se kuitenkin ole ihan hyvä olla. Ei siitä nyt haittaakaa ole ;)

Annie the Pooh

Mie laitoin sen. Ja mulla se on käytössä vain muodossa ice-iskä ja siihen numeroon soittelen ja silleen, koska mun puhelin ei anna tallentaa samaa numeroa kahdesti. Tai siis antaa mutta se käyttää itsekin tuota, eli kun iskä soittaa, niin se on ice-iskä. Aivan sama, toivottavasti ne vaan saa sen kiinni jos jotain sattuu.

Ei siitä haittaakaan ole!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat