Raju hiustenlähtö nuorella naisella

Vierailija

Moi! Oon parikymppinen nainen, ja mulla on ihan kamala ongelma; multa lähtee tukka päästä! Tukkaa lähtee hellästi hivelemälläkin, puhumattakaan hiusten harjaamisesta. Jos otan hellästikin tukastani kiinni, tukkaa karisee irti päästäni. Tukan pesu kuulostaa pahalta (- vaikka tukkani rasvoittuu tosi nopeasti), koska tiedän, että tukkaa lähtee kourallisia jo ilman pesuakin. Pesen hiukseni pari kertaa viikossa.

Mun tukkani ei ole koskaan ollut mikään erikoisen paksu, mutta kuitenkin ihan kunnollinen. Elintapani ovat hyvät; harrastan kuntosalia ja lenkkeilyä, en polta, juon vain satunnaisesti, syön normaalisti. En myöskään ole pitkiin aikoihin värjännyt tukkaani (n.3kuukauteen), jolloin silloinkin olin ottanut vain raitoja. Päänahkani ei kutise, eikä hilseile.

Koska poden päänsärkyjä ja koin toispuoleisia puutumiskohtauksia, lopetin n.vuosi sitten (diane nova) e-pillerit, koska lääkäri kielsi niiden jatkamisen. Tämän jälkeen oon huomannut mun jo usean kuukauden ajan tukkani irtoavan aina vaan enemmän ja enemmän. Nyt pistäessäni tukkani kiinni, tukasta on lähtenyt ainakin yks kolmasosa ja päänahka näkyy hyvin tukan alta. Pillereiden lopettaminen on tuonut kaikenlaiset muutkin ongelmat takaisin (akne, liikakarvoitus), joten tää tukanlähtö on nyt oikeen piste iin päälle!

Mitä tässä nyt voi oikein tehdä, seurata vaan kaljuuntumistaan? Perheen naispuolisten jäsenten tukat ovat melko ohuet, joten veikkaan, että tukkani haihtuu samanlaiseksi. Mutta miksi nyt, kun aikasemmin tukkani on ollut kuitenkin ihan hyvä? Itsetunto rapisee tässä käsi kädessä hiusten kanssa. Ihotautilääkäriinhän tästä on varmaan marssittava... Onko teillä kokemuksia/vinkkejä tähän ongelmaan liittyen? Miten tukkansa saisi elpymään, ettei se nyt enää tästä hupenisi?

Kommentit (2)

Vierailija

Normaali "vieroitusoire". Hiukset ovat alttiina hormonaaliselle muutoksille minkä e-pillereiden aloitus ja lopetus aiheuttaa.

Oireet menee ohi muutamassa kuukaudessa, mutta voi mennä vuosikin. Tai näin sanoo internet. Ehkä kuitenkin varmaan viisainta kysäistä lääkäriltä.

Oletko kokeillut vaihtaa e-pillereitä? Tai vaikka minipillereitä?

Vierailija

Eikä ole normaalia. Hiusten lähtemisen takana voi olla mitä erilaisimpia syitä. Mene lääkäriin.

Vitamiinien tai kivennäisaineiden puutokset? Saatko tarpeeksi sinkkiä, seleeniä ja hyviä rasvahappoja? Voit kokeilla sellasia yhdistelmä "hiukset vahvoiksi" lisiä mitä saa apteekista tai luontaistuotekaupoista.

Onko muita oireita? Nivelkipuja, ihottumia? Hiusten lähtö voi liittyä autoimmuunitauteihin, esim. SLE:een.

onko iho- ja päänahka kunnossa? Jos ei niin se ihotautilääkäri on oikea osoite ja ne kivennäisaineet on silti hyviä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat