Luottamuspula parisuhteessa, alkoholi

Seuraa 
Liittynyt12.9.2015

Olemme molemmat alle 25vuotiaita. Seurustelleet yli 6vuotta ja asuneet yhdessä reilu 4vuotta. Olen muuttanu nyt kihlattuni luota eri paikkakunnalle opiskelupaikan perässä hiljattain, eli tällä hetkellä asumme erillään.

Ongelmani on mieheen luottaminen alkoholin läträyksen kanssa. Hänellä ei ole varsinaista 'vakavaa alkoholiongelmaa', mutta silloin tällöin juo itsensä siihen kuntoon, että oksentelee krapulaansa pois aamulla. Mielestäni se on inhottavaa ja vastenmielistä, että täytyy juoda itsensä sellaiseen kuntoon. Mies tietää kyllä, mitä mieltä olen siitä. Olemme suhteemme aikana riidelleet monet kerrat tästä aiheesta.

Yleensä jos hän lähtee kaveriporukalla viettämään iltaa viikonloppuisin, siihen kuuluu alkoholi asiaan. Hän on kyllä vähentänyt alkon käyttöä viime aikoina. Suhteemme aikana on käynyt monta kertaa niin, että hänen alkoholin käyttönsä on mennyt överiksi, ja olen 3-4 kertaa sanonut, että eroamme, koska en siedä sellaista. Hän on vakuuttanut että 'tämä oli viimeinen kerta' ja 'ei enää toista virhettään' ja 'erotaan sitten jos käy uudestaan kömmähdys, anna vielä mahdollisuus'. Ylijuontia ei kuitenkaan ole edes lähellekkään joka kuukausi, vaan silloin tällöin on sattunut kömmähdys. Viimeisin oli tänä kesänä; olimme samassa baarissa ja pyysin häneltä, ettei joisi enempää koska alkoi olla niin humalassa. Hän ei sanonut mitään. Lähdin aikaisemmin kotiin (olin selvinpäin), mutta ilmeisesti jatkoi juomista koska seuraavana aamuna oksenteli ympäri kylppäriä. Sinä yönä/aamuna rupesin voimaan niin pahoin fyysisesti, että jouduin sairaalaan vatsakipujen takia. Mitään selitystä kivuille ei löytynyt, ja itse ajattelin että ehkä miehen alkoholin käyttö asia on ollut niin suuri taakka ja se tuntui niin pahalta, että siksi aloin reagoimaan kropallani niin vahvasti. Reagoin vatsalla muutenkin, jos on esim. muuta stressiä elämässä.

Vanhempani ovat lapsuudessani käyttäneet paljon alkoholia, ja muistan niistä ikäviä asioita kuinka jouduin hoitamaan pienimpiä sisaruksiani isossa omakotitalossa pelon keskellä, kun vanhemmat riitelivät humalassa. Näitä asioita olen käsitellyt pari kertaa mm. koulukuraattorin kanssa. Vanhempieni töppäilyt olen jo lähestulkoot haudannut, mutta miehen ongelmat ovat olleet viimeisen vuoden aikana todella vahvasti mielessä. Itse käytän alkoa melko harvoin, en joka kuukausikaan juo itseäni edes hiprakkaan - koska en halua. Erouhkaisuista huolimatta en ole saanut eroa koskaan vietyä loppuun koska rakastan miestä yli kaiken. Mutta luottamus on mennyt täysin viime kertaisen alkoholin läträyksen jäljiltä. Taakka alkaa tuntua raskaalta, ja oikeasti ahdistaa ja pelottaa kun hän lähtee viettämään viikonloppua ystäviensä kanssa.

Luottamuspula ei ole missään muussa asiassa kuin alkon käytön suhteen. Olenko vain ylireagoinut hänen juhlimiseensa, kun ylilyöntiä ei tapahdu kuitenkaan 'säännöllisesti'? Tiedän, että hän ei takiani alkoholin juomista lopettaisi, enkä haluakkaan vaatia että se täytyisi kokonaan lopettaa. Alan olemaan henkisesti vaan väsynyt pelkoihin ja ikäviin muistoihin, että pelkään koska pääni sekoaa. Eroa en haluaisi, mutta en tiedä mitä muuta voisin tehdä, päästäkseni eteenpäin ja saadakseni luottamuksen takaisin - kun se on niin monta kertaa jo mennyt. 

Onko kenelläkään vastaavia tilanteita ollut parisuhteessa/lähipiirissä? Mitä tehdä? 

Kommentit (1)

käyttäjä-4907
Seuraa 
Liittynyt30.9.2015

Itselläni on lähestulkoon samanlainen ongelma. Avopuolisoni on pakko juoda joka viikonloppu. Hänen on pakko saada se turrutus - tästä aiheesta olemme väitelleet useasti ja myös olen hänelle sanonut, että mikäli se ei lopu tämä ei voi jatkua. Hän ei ole omasta tahdostaan ollut ilman alkoholia moneen viikkoon, en muista selvää viikonloppua. Tai siis hän ei vedä övereitä, mutta kai sitä viikonloppua voi viettää ilman alkoholia? 

Teet niin kuin sinusta tuntuu. Mikäli et jaksa enään katsoa hänen turhia lupauksia niin kävele pois. Olet tehnyt jo ensimmäisen liikkeen muuttamalla toiselle paikkakunnalle opiskelun perässä. Nyt sinun täytyisi uskaltaa tehdä se mikä sinusta tuntuu oikealta. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat