herpes ja uusi suhde

Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Hei! Olen 21 vuotias nainen ja minulla on genitaaliherpes. Sain sen entiseltä poikaystävältäni pari vuotta sitten, ja se ei ole uusinut ensi kerran jälkeen kertaakaan. Olen elänyt aivan normaalia elämää enkä edes muistanut tämän vaivani olemassaoloa kunnes tapasin uuden miehen jonka kanssa on tässä nyt jonkin aikaa ollut sutinaa. Nyt tämä asia vaivaa mieltäni jokapäivä ja en saa illalla unta, koska mietin mitä teen.

Emme ole siis vielä harrastaneet seksiä, ja minua pelottaa hirveästi että tartuttaisin hänet vaikkei minulla tauti ole aktiivisena ollenkaan. Seksi on todellakin ajankohtainen asia, koska meinasimme jo viime kerralla harrastaa sitä, mutta ei ollut kondomeja. Ongelmani on siis se, että en halua kertoa hänelle tästä asiasta koska pelkään, että hän ajattelee minun olevan jotenkin likainen ja juttumme päättyvän siihen. Eli siis voinko huoletta harrastaa seksiä KONDOMIN KANSSA kertomatta hänelle? Haluaisin ensin nähdä tuleeko tästä jotain vakavaa ja sitten jos/kun jättäisimme kondomin pois niin sitten vasta kertoisin. Eri asia jos tämä uusisi minulla kokoajan ja olisi jotenkin haitaksi, muttakun tosiaan en edes muistanut tämän olemassaoloa koska ei uusiudu minulla ikinä.

Haluaisin nyt kysyä muiden mielipiteitä tähän asiaan, että onko ok jos toimin näin? 

Kommentit (3)

käyttäjä-4844
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

Heippa!

Sain itse genitaaliherpeksen kaksi vuotta sitten ja minulla se oli alkuun todella rajuoireinen. Herpes uusiutui lähes heti, kun edelliset rakkulat olivat parantuneet, kymmeniä kertoja. Lopulta sain estolääkityksen, jonka olen lopettanut puolisen vuotta sitten. Nyt oireet eivät ole uusiutuneet kuin kerran sen jälkeen. Huh.

Olin silloin sinkku ja käytin kondomia aina yhden illan juttujeni kanssa. Enkä tietysti harrastanut silloin seksiä kumillakaan, kun oli oireita. Nyt kun olen alkanut seurustella reilu puoli vuotta sitten, ajauduin sänkyyn ilman kumia miesystäväni kanssa todella kännissä. Onneksi herpes ei silloin ollut aktiivisena. Tästä tuli todella kovat morkkikset, joten kerroin asiaa päivän pohdittuani miehelle, että minulla on herpes ja meidän ois kannattanut käyttää kumia. Mies oli vähän hämmentynyt, mutta ei suuttunut. Juteltiin herpeksestä ja hän tuli siihen tulokseen, että ei kumia tarvita jos minulla ei ole oireita.

Eli ainakin minun näkökulmastani voit huoletta harrastaa seksiä kumin kanssa silloin kun olet oireeton. Jos jätätte kumin pois, silloin tietty on asiallista ja vastuullista kertoa, että sulla on herpes ja että onko hän valmis ottamaan riskin, että tauti voi tarttua. Se on kyllä sun kohdalla aika epätodennäköistä, koska tauti ei ole uusiutunut aikoihin. Kyllähän virus jossain elimistössä piilee, mutta tuskin herkästi tarttuu oireetomana.

Herpes on sitä paitsi tosi yleinen ja sen voi saada keneltä vaan yhden illan hoidolta, vaikka kuinka käyttäisi kumia.

Tsemppiä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat