E-pillerien lopetus. Kokemuksia? Miksi lopetit?

Seuraa 
Liittynyt30.10.2011

Olen ollut parisuhteessa nyt 2v. Ensimmäiset 3kk käytimme vain kondomia. Kunnes aloitin e-pillerit, mutta lopetin ne, koska ihoni alkoi kukkimaan ja halut katosi. Olin hetken aikaan ilman e-pillereitä (1kk) ja aloitin uudet e-pillerit. No tietty mulla alkoi taas iho kukkimaan ja rasvoittumaan. Hiuksiä lähti kans. No lopetin sitten neki! Kuitenkin myöhemmin päätin, että kokeilen yaz e-pillereitä. Vuoden verran ehdin käyttää, mutta oli pakko lopettaa. Mulla oli jo ennestään stressiä henk.koht asioista ja näiden e-pillereiden aloitettua noin 1-2kk sisällä alkoi hirveä ahdistuneisuus, paniikkihäiriö, itkukohtaukset, hermostuneisuus, agressiivisuus... Mitä vielä?! Mä en ollut koskaan lyönyt ketään ja valitettavasti e-pillereiden aikana tein sen pari kertaa, jota todella kadun!! 7 kuukauden kohdalla arpailin asiaa kokoajan, että lopetanko vai en... Kävin joka psykoterapeutilla ongelmieni takia. Lopuksi en enään edes pystynyt käymään töissä kunnolla tai koulussa esiintymään, kun jännitti niin hitosti aina ja verenpaine hyppi sataan.. Myös iho edelleen kukki, mutta mielestäni iho oli kuitenkin aika hyvässä kunnossa. Olin saanut myös 10kg lisää,josta osa oli ihan siitä, kun söin aika paljon ja osa selkesti jotain nestettä tms, koska vaikka yritin laihduttaa monta viikkoa, en saanut muutamaa kiloa enään pois ja kilot tuli rytinällä takaisin. 

Lopetettua nyt 2 kk sitten e-pillerit, tiesin ne faktat mitä lopetuksesta yleensä seuraa: naama menee huonoon kuntoon, hiuksia lähtee jne. Mutta kuitenkin päätin edes kokeilla olla ilman e-pillereitä, koska en enään tiennyt mistä ongelmat johtuivat. No nyt huomaan, että hikoilen aivan älyttömästi.. hiukset rasvoittuu ja iho todella paljon. Jos tulen kotiin, pesen meikit niin ne lähtee tosi helposti, kun iho on ihan rasvainen.. Ja tämän jälkeen putsaan naaman huolella, kuorin pikkasen ja annan olla. Menee noin 2h vaikka istuisin vain sohvalla, iho on rasvainen ja  hiuksiä lähtee vähän normaalia enemmän, finnejä on vähän alkanut tulla. Kuitenkin harmikseni mulla oli iho jo vähän huono ennen lopetusta, joten pelottaa mihin kuntoon tää voi mennä! Käytin kuitenkin vaan vuoden pillereitä ja silti tämmöset ongelmat. Mutta kyllä mä kestän jos tästä ei pahemmaks mee! Paino myös laskenut ja vaikka nyt en treenaa tai erikoisemmin katso mitä syön, niin paino ei ainakaan nouse. E-pillereiden aikana paino vaan nousi ja nousi... Vuodessa 10kg, mitäs sitten 2 vuodessa?

Kuitenkin olo on nyt niin hyvä! Olen paljon iloisempi, energisempi, seksihalut on parantuneet, tunnen enemmän rakkautta miestäni kohtaan, jaksan tehdä asioita enemmän, tätä listaa vois jatkaa loputtomiin! Paniikkihäiriö on selkeesti lieventynyt. En edes tajunnut kuinka sumussa sitä eli e-pillereiden kanssa.. Nyt kun lopetuksesta on kulunut aikaa niin huomaa, että musiikkiakin on paljon ihanampi kuunnella kuin aikaisemmin :D Hassua, mutta totta! Huomaan myös kaverissanikin muutoksia, kun vaihtoi minipillerit e-pillereihin, niin on alkanut syömään valtavasti ja on paljon herkempi ja hermostuneempi, kuin aikaisemmin. Riitelee paljon miehen kanssa jne.

Haluaisin kuulla teiltä millaisia kokemuksia on e-pillereistä ja lopetuksesta? Miksi lopetit? Onko ollut parempi ilman pillereitä ja millaisia oireita sait ja kauan ne kestivät?

Kommentit (2)

Vierailija

Hei!

Lopetin itse n, puoli vuotta sitten Yasmine pillerit. Käytin niitä varmaan n. 3 vuotta, mutta loppujen lopuksi ne eivät vain sopineet minulle. Minulla oli haluttomuutta, ärtyisyyttä, raivostuin  pienistäkin asioista...Jatkoin niitä koska pelkäsin lopetuksen jälkeisiä oireita ja mitä tilalle sitten keksisi.

Lopetin loppujen lopuksi siksi, että saisin oman itseni takaisin. Muutuin ihan eri ihmiseksi omasta mielestäni kun käytin pillereitä. Lisäksi haluttomuus alkoi olla jo ongelma.

Nyt minulla on paljon parempi olla. Toki sain oireita joita vähän pelkäsinkin: kiloja tuli muutama lisää, ihon rasvoittuminen, ihmeelliset näpyt selässä, ruokahalun kasvaminen..  Mutta tämä sopii minulle paljon paremmin, nykyään en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Oireet ovat edelleen elämässäni mutta pikkuhiljaa alkavat hellittää.

Vierailija

Pelkän kondomin kanssa seksin harrastaminen toi itselleni epävarmuuden tunnetta, joten päätin kokeilla pillereitä... Tuntuu olevan hyvä ehkäisykeino, kun sekä e-pillerit että minipillerit veivät kaikki halut... Itsekin siis hieman pattitilanteessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat