Lasiaissamentumat

Vierailija

Heip!

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka moni näkee lasiaissamentumia? Kuinka paljon ja minkälaisia? https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lasiaissamentuma

Olen 22v nainen ja olen nähnyt palluroita koko ikäni, mutta reilu kuukausi sitten niitä ilmestyi pari lisää. Ja nyt ne ärsyttävät, koska uudet ovat niin "tarkkareunaisia". Saako niitä haalistumaan nopeammin millään? Lasiaissamentumani näkyvät päivänvalossa, etenkin auringonpaisteessa taivaalla ja vaaleilla tasaisilla pinnoilla. Auton ajamista tms ne eivät häiritse. Sisätiloissa tai hämärässä/pimeällä niitä ei näy. Silmälasit löytyvät, molemmat silmät -0.75 ja hajataittoa enemmän kuin laki sallii.

Odottelenko vain että aivoni tottuvat niihin vai onko kikka kolmosta niiden häivyttämiseen? Olisi myös mukava kuulla muidenkin näitä näkevien kokemuksia :)

Kommentit (2)

Vierailija

Moikka! Eipä niille taida voida mitään. Mulla on aina ollut sellaisia pallurajonoja ja rihmamaisia löyhiä sykeröitä näkökentässä. Pari vuotta sitten niitä tuli lyhyehkön ajan sisällä paljon lisää ja etenkin yksi tosi iso oikeassa silmässä on tosi häiritsevä. Se on ikään kuin paksu eli näkyy tosi (no, verraten tosi) tummana, vähän kuin sellaisena pölyn muodostamana villakoirana näkökentässä. Kävin sen takia optikon tekemässä näöntarkastuksessa johon kuului silmänpohjan kuvaus, ja optikko vakuutti ettei paljoa tän vähempää lasiaisen samentumia voisi olla ja että olen vaan alkanut kiinnittää niihin liikaa huomiota... kun aloin käyttää lasejani ahkerammin, samentumat alkoivat häiritä vähemmän. Eli ne näkyvät edelleen ja varmaan ikuisesti, mutta kun näen myös maailman terävämmin, kiinnitän enemmän huomiota todelliseen ympäristööni enkä noihin samentumiin. Tsemppiä niiden kanssa jaksamiseen.

Ja muista, että jos alkaa tulla nokisateen näköistä juttua ja/tai valonvälähdyksiä, sitten lääkäriin, silloin voi olla että lasiainen on irronnut verkkokalvosta (mikä sinänsä kuuluu normaaliin ikääntymiseen) niin, että verkkokalvoon on tullut repeämä. Silmän sisäinen verenvuoto näkyy nokisateena näkökentässä ja verkkokalvon venytys valonvälähdyksinä. Se vaatii kiireellistä hoitoa. 

Aapo

Hei!
64 vuotias mies. Saanut hampaaseen juurihoitoa viime viikkoina. Annetaanko sen yhteydessä juurikanaviin semmoisia lääkkeitä tai aineita,jotka aiheuttaisi lasiaissumentumia. Tai,sitten ne nastat,jotka laitettin paikalleen ennen lopullista paikkausta. Näin olen itse funtsinut.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat