Mihin hakea opiskelemaan oikiksen lisäksi?

Vierailija

Aion tänä keväänä pyrkiä oikeustieteelliseen toista kertaa. Viime keväänä pisteet eivät riittäneet sisäänpääsyyn ja jouduin pitämään välivuoden, sillä en hakenut mihinkään muualle. Toista välivuotta en halua, joten johonkin on pakko päästä tällä yrittämällä. Haluaisinkin kuulla mielipiteenne siitä, mihin muualle minun kannattaisi hakea? Oikiksen pääsykokeisiin lukeminen oli ja tulee jälleen olemaan täyspäiväistä hommaa, joten näiden varavaihtoehtoalojen tulisi olla sellaisia, joiden mahdollisia pääsykokeita varten ei tarvitsisi lukea kirjallisuutta (ainakaan paljoa) tai tehdä vaativia ennakkotehtäviä, oikis kun on se mun päätavoite ja siihen haluan keskittyä täysillä, joten ylimääräistä aikaa ei paljoa jää. Mielenkiintoa minulla löytyy eniten tähän oikeustieteeseen mutta tasaisesti myös monia muita aloja kohtaan, joten en osaa nimetä mitään tiettyä alaa jota haluaisin opiskelemaan.

Mitä mieltä olette? Kokemuksia?

Kommentit (1)

Vierailija

Opiskelen itse ammattikorkeakoulussa oikeustradenomiksi. Tutkinto on itse asiassa virallisesti liiketalouden tradenomi, mutta erikoistun nyt opintojen loppuvaiheessa juridiikkaan. Koulutus on suunniteltu yhteistyössä oikeusministeriön kanssa ja pääsin nyt tekemään työharjoittelunikin oikeushallinnossa.

Opintojen alkupuoleen kuuluu kaikille yhteisiä liiketalouden perusopintoja, joten aivan alusta saakka ei oikeudellisia opintoja pääse valitettavasti suorittamaan. Oikeudellisissa opinnoissa sitten saa mielestäni aika monipuolisesti kuvan eri oikeudenaloista: rikos- ja prosessioikeus, perhe- ja jäämistöoikeus, varallisuusoikeus, insolvenssioikeus, julkisoikeus ym. Kaikissa liiketalouden koulutusohjelmaa tarjoavissa ammattikorkeakouluissa ei tuota juridiikan suuntautumisvaihtoehtoa ole. 

Itselleni nuo erikoistumisopinnot ovat osoittautuneet mieluisiksi. Ajattelin aikoinani lukion jälkeen hakea oikikseen, mutta pääsinkin sitten sisään ammattikorkeakouluun aivan heittämällä. Mikäänhän ei tietenkään estä hakemasta oikikseen sitten taas uudemman kerran kesken opintojen tai niiden jälkeen :)

Kannattaa tutustua lisää esim. http://www.oikeustradenomi.fi/ ja ammattikorkeakoulujen sivuilla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat