e-pillerin jääminen _kokonaan_ välistä

Seuraa 
Liittynyt9.10.2013

Okei, tuntuu, että alan olemaan vakiokasvo täällä, mutta olen varmaan tunnin tätä aihetta yrittänyt googletella löytämättä kunnollista vastausta :D

Eli ongelmana on se, että minulta on saattanut jäädä yksi e-pilleri kokonaan välistä: Muistaakseni viime laatan ensimmäisellä tai toisella viikolla yritin ottaa pilleriä pimeässä autossa, ja sainkin sen ihan suuhuni asti, mutta jostain kumman syysta olin onnistunut nielemisen yhteydessä myös sylkemään(?) jonkin verran vettä kaulahuivilleni, enkä ole täysin varma, tuliko pilleri tässä samalla sitten ulos.

Mahdollisuus tuntuu kyllä aika epätodennäköiseltä, mutta jos oletetaan, että pilleri tosiaankin tuli ulos, kuinka kauan olisi riski tulla raskaaksi? Tämän "unohduksen" jälkeen tyhjennysvuoto tuli täysin normaalisti, ja nyt syön uuden laatan ensimmäistä viikkoa. En ole harrastanut seksiä "unohduksen" lähellä, joten raskauden mahdollisuus on käytännössä täysin poissuljettu.

Kysymys siis kuuluu, että jos tuo pilleri tosiaankin on jäänyt välistä, milloin ehkäisyteho on taas kunnossa? Pakkausselosteessa ei puhuta oikein tilanteesta, jossa pilleriä ei oteta edes myöhässä. Ja pillerit olen ottanut muutoin tavalliseen tapaan ja tauko oli 7 päivän mittainen.

Kommentit (4)

Minnapa
Seuraa 
Liittynyt19.6.2013

Ohjeessa on aika hyvin selitetty, kaikissa kyllä on oletus, että unohtunut pilleri kuitenkaan otetaan jossain vaiheessa, vaikka sitten samaan aikaan seuraavan ajanoton aikana. Olettaisin, että se olisi tuo viikko, mikä yleensä on ohjenuora näissä asioissa.

Esim. Yasminellen ohje: http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=14861&i=BA

ja "3. MITEN YASMINELLE-TABLETTEJA KÄYTETÄÄN". Selailet vähän alaspäin, niin siinä on selitys ja kaaviokin.

FreakyLady
Seuraa 
Liittynyt9.10.2013

Minnapa: Eli ymmärsinkö oikein, että olet sitä mieltä, että tällöin (unohduksen ollessa viikolla 1. /2.) ehkäisy olisi siis jo tämän seuraavan liuskan aikana voimassa? Itse mietin sitä, että jos tuo yksi tabletti jäänyt kokonaan välistä -> teho heikkenee -> tablettitauon aikana munarakkula voisi periaatteessa alkaa kypsyä, kun heikkenee ennestään -> olisi varmaa käyttää se ensimmäinen viikko uudesta liuskasta lisäehkäisyä. Saattaa toki olla omassa logiikassa jotain pielessä, mutta lähinnä mielenrauhaa tässä etsiskelen :)

Minnapa
Seuraa 
Liittynyt19.6.2013

Melkeinpä viikoilla 1-2 tuon ohjeen mukaan vertaisin pillerin unohtamista pillereiden aloittamisen ottamiseen. Eli jos aloittaa pillereiden ottamisen 2-5 päivän päästä kuukautisten alusta: silloinhan suositellaan tuo 7 päivän muun ehkäisyn käyttö pillereiden rinnalla. Ja tuon ohjeessa lukee, että jos unohtaa useamman, niin sitten yhteys lääkäriin.

Kaikkeahan aina voi sattua, ja mikään ehkäisy ei ole 100%. Jos sinulla nyt kuitenkin kuukautiset on tullut jo tässä välissä ja olet aloittanut uuden liuskan, niin en huolehtisi enää. Varmuuden saat, jos kysyt asiaa lääkäriltä.

Mutta kannattaa varmaan lukea se oman e-pillerin käyttöohje, koska nuokin voi olla lääkekohtaisia :) Etsin nyt vain sen merkin, jota itse aikoinaan käytin.

FreakyLady
Seuraa 
Liittynyt9.10.2013

Minnapa: Jep, niinhän se tuppaa olemaan, ettei mihinkään periaatteessa voi täysin luottaa - mutta mieleterveyden kannalta suotavampaa kuin jokaikisestä asiasta panikointi :D Tuo linkittämäsi käyttöohje sopi kyllä hyvin kuvaan, kun itselläkin yasminellet käytössä :) kiitoksia paljon kommenteista!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat