Oletteko ottaneet opintolainaa?

Vierailija

Ja jos ootte niin mitä opiskelette, ja kannattaako teidän mielestää opintolainaa hakea?

Kommentit (6)

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

Opintolainan korko on niin pieni, että jos sitä nostaa ja sijoittaa sen hyvin, niin voittoa tulee reilusti. Eli kyllä sitä kannattaisi nostaa mutta itse en ole viitsinyt

Vierailija

itse opiskelen lähihoitajaksi pk seudulla asun HOASIN asunnossa avopuolison kanssa, jasunto on suhteellisen halpa 536e/kk vuokraan sisältyy sähkö,vesi,netti ja taloyhtiossä ilmainen pesula. ihan perus kelantuilla eletää (opintotuki ja asumislisä) joktka muodostaa vähäset 447e/kk :( pakko on opintolainaa nostaa koska rahat eivät riitä mihinkään. lainasta ei kerry isoa summaa korkoa ja sen takaisin maksamiseen on monta vuotta aikaa. lainan ottaminen ahdistaa mutta se kannattaa ottaa varsinkin jos tiedät että sinulle on tulossa isompia menoja ja haluat maksaa ne pois mahdollisimman pian. ei pidä ottaa stressiä takaisn maksusta :)

Minnapa
Seuraa 
Liittynyt19.6.2013

Itse en ainakaan hakisi opintolainaa koskaan. Kyllä, onhan siinä pieni korko, mutten haluaisin valmistua ammattiin ja olla "heti veloissa". Minusta tämä nykyinen systeemi on ihan hullua, että opiskelijan pitää ottaa lainaa opiskellakseen, ja työtön saa paljon enemmän rahaa siitä, ettei tee mitään. Ja senkin vuoksi vastustan opistolainaa. Itse kun opiskelin, niin tein koko kesän ja joulun ajan töitä, jota sitten pystyin käyttämään opintorahan ja asumistuen kanssa, niin hyvin tuli toimeen. Ei sillä nyt herroiksi elelty, muttei tarvinnut kuitenkaan kituttaa pienen tuen kanssa.

Meline

Mulla on opintolaina ollut koko opiskelujen ajan (on jo yli 10 000 e). Kyllähän toi summa hirvittää ja monet kerrat miettinyt, mitä on tullut tehtyä koska ne ihmiset jotka on lainan ottanut pystyn laskemaan yhden käden sormilla. Mutta koska töitä on opiskelupaikalta todella vaikea saada, on laina ollut ainoa mahdollisuus (koska ihmisen on pakko syödä). MUTTA tällä hetkellä on sellainen käytäntö että, jos opiskelija valmistuu sovitussa ajassa +1 vuosi (esim. omassa tutkinnossa valmistuisin maks. 6 vuodessa) niin osa lainasta annetaan anteeksi. En muista yhtään miten aljon se oli, mutta ihan mukava prosentti kumminkin (joku paremmin tietävä voi kommentoida lisää ) :D Anyway, laina kannattaa koska koulutus on sijoitus, joka tuo voittoa sekä yksilölle että yhteiskunnalle, niin meille toitotettiin  Koulutuksen Talous kurssilla (Tähän voi pilkunviilaaja laittaa kommentin eri ammattien tulotasoista). Sitä paitsi, pankki neuvottelee kyllä lainan takaisinmaksun kanssa. 

Vierailija

No mulla menee tuet vuokraan, sähköön, veteen, nettiin ja bussikorttiin. Eli senttiäkään ei ole ruokaan ellen ota lainaa. Oon opiskellu puoli vuotta ja joka kuukausi ottanu sen täydet 400e/kk. En kerro millä alalla opiskelen, koska pieni ala kyseessä, mutta valitettavasti ei kovin hyvät työllisyysnäkymät :D Perustelin ton lainan oton itelleni (sen lisäks, että ihmisen pitää syödä) sillä, että tiedän vaikka kuinka monta ihmistä, joilla on autolaina. Tiedän, että en koskaan tuu hankkimaan autolainaa, joten kai voin sitten sen sijasta maksaa opintolainaa pois :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat