kuukautisten jatkuva "epäsäännöllinen" siirtäminen e-pillereillä

Seuraa 
Liittynyt9.10.2013

Hei!

Olen 19-vuotias tyttö ja e-pillereitä olen käyttänyt 2,5 vuotta. Suurimman osan ajasta olen syönyt pillereitä tunnollisesti laatta - tauko - laatta -tahdilla, mutta viimeaikoina tahdikseni on muodostunut enemmänkin laatta + 2 viikkoa seuraavasta - tauko - laatta + ylijäänyt viikko - tauko - laatta + 2 viikkoa seuraavasta......

En löytänyt netistä tai aiemmista keskusteluista mitään tietoa tällaisesta tahdista, ja mietinkin, voiko tällaisella pillereiden syömisellä olla vaikutusta ehkäisytehoon/voiko se muuten vaikuttaa kehooni jollain tavalla? Kuitenkin tavallaan erilaista kuin säännöllisesti kahden liuskan syöminen putkeen

Söisin muuten varmaan kaksi liuskaa säännöllisesti, mutta aina kun olen yrittänyt on tasan kahden viikon kohdalla alkanut tiputella. Tällä kertaa niin ei kuitenkaan ole käynyt, vaikka aloitin taukoviikon totutusti "tiputtelun alkaessa" eli eilen, mutta vieläkään ei ole mitään kuulunut.

Lähennä ehkäisytehosta olen huolissani, ja olisi mukava kuulla muiden mielipiteitä - vähintään yhden laatan olen siis aina syönyt!

Kommentit (4)

Minnapa
Seuraa 
Liittynyt19.6.2013

Itse sanoisin, että jos syöt pillereitä kuitenkin vähintään yhden laatan, ja pidät tauon oikean mittaisena, niin ehkäisyteho ei mihinkään heikkene. Minulle ehkäisyneuvoja neuvoi käyttämään, siis jos tahdon, niin kaksi laattaa putkeen ja sitten tauko, jos ei tiputteluvuotoa tule tai se ei haittaa. Itseäni se haittasi, joten pienensin väliä. Ainoa mitä mietin, että kannattaisiko ne niitä pillereitä yrittää kuitenkin syödä mahdollisimman tasaisesti? Kun nyt jos syöt laatan + 2vk ja sitten laatan +1vk, niin olisiko parempi syödä aina laatta ja 1vk? Että kierto vain olisi säännöllisempi? Mutta noh, en tiedä varmuudella, koska en ole lääkäri. Siks fiksuin olisi kääntyä lääkärin tai ehkäisyneuvojan puoleen :)

FreakyLady
Seuraa 
Liittynyt9.10.2013

Kiitos Minnapa!

itsekin olen ihan vastikään herännyt siihen, että en ole tosiaan pitkään aikaan syönyt pelkästään sitä yhtä laattaa, joten tämä pillereiden syöntini on tosiaan hyvin säännöllisen epäsäännöllistä...

Sitä juurikin olen miettinyt, että vaikuttaako tuo "kierron" vaihtelevuus ehkäisytehoon, mutta toisaalta monethan syövät aina välillä kahta laattaa putkeen tahdissa laatta - kaksi laattaa - kaksi laattaa - laatta - kaksi laattaa - ja eikö tällä minun logiikallani tuo vaihtelevuus olisi nyt ainakin heikentänyt ehkäisytehoa, kun "kierron pituus" vaihtelee kaksinkertaisesta takaisin yksinkertaiseen säännöllisesti.

FreakyLady
Seuraa 
Liittynyt9.10.2013

Noniin, soitin sitten apteekkiin tänään, ensin vastaus oli, että kierron muuttamisesta pitäisi AINA keskustella ensin lääkärin kanssa, ja että nuo pillerit ovat niin matalahormoniset... (paniikki) mutta kun pakkausselostetta oli hetki luettu, oli vastaus että no tässä sanotaan että niitä kuukautisia saa siirtää ja että nuo pillerit ovat tasahormonisia eli kaikki sisältävät saman verran vaikuttavaa ainetta, joten ei tuon pitäisi ainakaan ehkäisytehoon vaikuttaa, saattaa vain pidemmän päälle aiheuttaa tiputteluvuotoja. Pitäisikö tähän vastaukseen nyt siis luottaa? :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat