omillaan asuvat opiskelijat!

Vierailija

Miten te omillaan asuvat opiskelijat pärjäätte? Minulla olisi muutto syksyllä edessä korkeakouluopintojen takia ja jo nyt stressaa tuleva pärjäämiseni taloudellisesti. Tukia tulisin luultavasti saamaan täydet, eli mitä siitä nyt verojen jälkeen jää? Oletteko ottaneet opintolainaa? Ei huvittaisi hirveästi ottaa opintolainaa 5 vuoden yliopisto-opiskelujen ajaksi ja töiden saannistakaan en ole varma. Miten töitä yleensä edes jaksaa tehdä opiskelujen ohella

Kommentit (1)

Vierailija

Itse muutin aika pian ekan vuoden jälkeen poikaystävän kans yhteen. Ku asuu kaksios, niin vuokra on pienempi yhtä henkeä kohden. Lisäksi kannattaa luopua autosta, koska pyöräily on halvempaa ku vaan asuu riittävän lähellä keskustaa.

Kannattaa myös valita mahdollisimman pieni kämppä eikä ihan keskustasta. Soluasuminen on kans hyvä vaihtoehto, siinä voi tutustua uusiin kavereihin. Kämppisten kans voi myös yhes laittaa ruokaa, niin siinäki voi säästää. Ja kaupungeis kannattaa käydä kirppiksiltä hommaas vaatteita ja kalusteita, niin saa enemmän pienellä rahalla.

Otin yhdes vaihees lainaa vähän lainaa, mut maksoin sen jo pois ku oon tienannu kohtuudel kesätöis. Viime talven tein myös osa-aikatyötä ja kyl siinä rahaa alko riittää, mut aikaa ei paljo ollu. Olin aika väsynyt välillä. Jos tekee töitä, niin kannattaa pitää silloin opiskelu minimissä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat