LÄHIHOITAJAT!

Vierailija

olen itse valmistumassa ensi keväänä lähihoitajaksi niin kertokaas te alalla olevat, että missä olette duunissa ja paljon saatte nettona palkkaa, eli mitä jää verojen jälkeen käteen? Mietin tätä nyt, koska syksyllä pitäisi valita suuntautuminen niin haluaisin tietää missä tienaa "eniten"-.. eihän tällä alalla kyllä tienata :D

Kommentit (3)

Vierailija

Itse olen lähihoitaja, mutta teen duunia vain kesäisin ja en aio tulevaisuudessa tehä leipätyönä sitä. En nyt tarkalleen muista, että paljon saan kuukaudessa. Hoitokodille teen ja aamu- ja iltavuoroja. Mutta olisko vähän yli 2000€ lisineen kuukaudessa. Oon yksityisellä. Ja suuntautuminen mulla oli kuntoutus. Menin sinne sen takia, koska kaikkein rennoin ja löysin suuntautumisvaihtoehto. 

Vierailija

Mä oon kunnallisella puolella kotihoidossa töissä. Lisineen jää käteen kuussa about 1800e, riippuen siitä paljon teet ilta- ja viikonloppuvuoroja. Kotihoito yleensä käsitetään työnä, jossa vaan kierretään hiki hatussa kodista toiseen vaihtamassa vaippoja. Olen ollut kotihoidossa töissä noin nelisen vuotta ja työnkuva muuttunut jo sinä aikana paljon. Kotihoidossa lähihoitaja saa tehdä paljon enemmän kuin esimerkiksi sairaalassa, jossa sairaanhoitaja hoitaa esimerkiksi lääkkeenjaon. Lähihoitajan työnkuvaan kotihoidossa kuuluu asiakkaiden lääkehoidosta huolehtiminen, jokapäiväisissä tehtävissä (syöminen, hygienianhoito jne) auttaminen sekä erilaiset hoitotoimenpiteet kuten katetroinnit, haavahoidot, avanteenhoidot, verinäytteenotto jne. Työ on ihan hemmetin monipuolista ja palkitsevaa. Mä suuntauduin mielenterveystyöhön, joka on itessään erittäin kiinnostava suuntautumisvaihtoehto. Kotihoitoon pääsin töihin, kun kävin siellä kuntoutuksen työssäoppimisjakson ja sille tielle jäin. Mielenterveystyöhön erikoistumisesta on kotihoidossa hyötyä myös, koska meillä on paljon mielenterveysasiakkaita ja myös vanhusten parissa erilaiset mielenterveys- ja päihdeongelmat lisääntyy koko ajan. 

En usko, että nettopalkka kovinkaan paljon vaihtelee muuten, paitsi että yksityisen puolen peruskuukausipalkka on hieman pienempi kuin kunnallisen. Mikä sinua kiinnostaa? Sairaanhoito- ja huolenpito on sinänsä hyvä suuntautumisvaihtoehto, että sen avulla voipi työskennellä lähes missä vaan. Esimerkiksi mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautuneita harvemmin otetaan töihin vaikkapa päiväkotiin. Ensihoito on myös mielenkiintoista, minun aikanani koulussa tosin sanottiin, että muutaman vuoden päästä ambulanssia ajaakseen tarvii sairaanhoitajan koulutuksen, en tiedä asian laitaa nyt? SaHusta sanottiin, että suuntautumisvaihtoehdoista kaikkein vaativin. Lasten ja nuorten puolelta ei taida löytyä töitä kovinkaan hyvin. 

Kuten itsekkin jo sanoit, ei tällä alalla tienata. Et varmaan valinnut hoitoalaa rahan takia? Jos valitsit, kannattaa ehkä harkita jotain muuta. :)

Vierailija

en suinkaan rahan takia. Mutta pakkohan sitä on jäädä tietty määrä käteen, jotta elää. Mielenterveys puoli kiinnostaa, lapset ja nuoret myös.. Mutta vanhusten kanssa en oikeen välittäisi työskennellä ei vain tuntunut olevan minun juttuni

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat