jälkiehkäsypillerien liikakäyttö

Vierailija

on ehkä vähän absurdia olettaa, että saisin vastauksen cosmon keekustelusta, mutta yritetään...

ongelma on siis tämä: olen joutunut käyttämään liikaa jälkiehkäisypillereitä. yritän hankkia ehkäisypillerit, mutta yliopiston lääkärille on yli kuukauden jonot.. yritän maanantaina selvittää, voinko mennä ehkäisyneuvolaan, vai onko se poissuljettu yliopiston opiskelijoilta. kerron tämän nyt siksi, ettei tulisi miljoonaa ilkeää kommenttia siitä, miten ei pidä harrastaa seksiä jos ei osaa hoitaa ehkäisyä.

jälkiehkäisypillereitä saisi apteekkarien mukaan käyttää korkeintaan kolme vuodessa. olen käyttänyt niitä paljon enemmän, mutta en koskaan useampaa kertaa saman kierron aikana. kysyin apteekkarilta, mitä tapahtuu, jos niitä käyttää enemmän. sanoi vain, että kolmen maksimi on valmistajan suositus, ja että kannattaa hankkia muu ehkäisyväline. ei näköjään tiennyt vastausta kysymykselleni.

soitin netistä löytämääni maksulliseen puhelinnumeroon, josta voi kysyä mitä vain lääkkeistä. sieltä minulle kerrottiin, ettei jälkiehkäisypillerien käytölle ole muuta rajoitetta kuin se, ettei saman kierron aikana saa ottaa kuin yhden pillerin. mies kertoi, että jälkiehkäisypilleri on aina huonosta, koska siinä on todella paljon hormoneja. hänen mukaansa pillereitä saisi kuitenkin syödä useamman kuin kolme vuodessa.

mitähän tässä nyt pitäisi uskoa? jos syön jälkiehkäisypillereitä liikaa, voivatko hormonit jotenkin pilata hedelmällisyytäni tai jotain? vai onko se kolmen pillerin rajoitus vain sitä varten, että ihmiset turvautuisivat jälkiehkäisyyn vain viime hädässä? jälkiehkäisyhän on melko epäluotettava ehkäisykeino.

Kommentit (2)

Vierailija

Jälkiehkäisyn teho perustuu siihen että se estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohdun seinämään. Se on todellinen hormonipaukku ja saattaa laittaa hormonisi täysin sekaisin pitkäksikin aikaa. Se voi sekoittaa kuukautiskiertosi ja aiheuttaa muitakin sivuoireita (pahoinvointia, päänsärkyä, painon nousua...) jos napsit jälkiehkäisyjä (jotka sisältävät jopa 25-kertaisen määrän keltarauhashormonia ehkäisypillereihin verrattuna) usein, saattaa kestää todella kauan kunnes kiertosi taas tasoittuu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat