Voiko 17v lähteä ulkomaille ilman lupaa?

Vierailija

eli olen 17 ja haluan matkustaa 2 kaverini kanssa heidän kotimaahan, se on ollut unelmanani jo 4 vuotta ja tämä maa on eu valtioissa.. olen jutellut siitä äidilleni mutta suoraa vastausta ei ole tullut .. menen kesällä töihin että kerään rahat kyseistä matkaa varten ja olisin melkeen 2 kuukautta, ja siis ennen lähtöä kertoisin äidilleni että olen lähdössä.. Nii eli voiko äitini tehdä siitä isoo asiaa tai poliisi asiaa jos lähden .. Nii ja tarkennukseks ei asuttais hotellissa vaan kavereitteni talossa ja heidän äiti tulee mukaan ja isoveli on siellä valmiina ja sukulaiset.. Nii kertokaa siis voiko äitini soittaa poliiseille että vaikkapa kyseinen perhe on kidnapannut minut vaikka ei olisi .. Kaverini pelkää siis että äitini tekisi sillee .. joo teksti on tosi sekavaa mut ois kiva saada vastauskii koska googlest ei löydy!!

Kommentit (2)

Vierailija

ja unohdin mainita että mulla on pankkikortti johon mun iskä on pistänyt viimiset 5 vuotta joka kuukaus 50e ja en ole käyttäny kyseisiä rahoja koska äiti on siis ottanut multa sen pois mutta nytten se on minulla ja rahat riittäisi vaikka mihin!!! 

Vierailija

Kyllä, niin kauan kun olet alaikäinen, on huoltajalta oltava lupa matkustamiseen ja jos lupaa ei ole, voi huoltaja evätä maasta poistumisen joko tullin, poliisin tai lento/laiva/junayhtiön kautta. 

Jos niin kovasti haluat matkalle kavereidesi kotimaahan ja sinne on kavereidesi äiti lähdössä mukaan, pyydä kaverisi äitiä juttelemaan oman äitisi kanssa ja käymään läpi matkaan liittyvät vastuukysymykset.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat