E-pillereiden häiritsevät sivuvaikutukset

Vierailija

Ongelmani on siis runsas sivuvaikutusten kirjo e-pillereitä käyttäessäni. Aloitin Yaz-pillerit marraskuussa, ja ensimmäiset kolme-neljä kuukautta menivät hyvin, mutta sitten vuotokontrolli alkoi pettää. Tyhjennysvuoto alkaa nykyään aina laatan puolivälissä ja kestää laatan loppuun - parin viikon menkat siis joka kuukausi. On todella rasittavaa vuotaa jatkuvasti - enhän ole enää pian edes ehkäisyn tarpeessa, kun minulla on jatkuvasti kuukautiset. Lisäksi rintani ovat todella arat, pinkeät ja kosketusherkät koko ajan. 

Toisaalta koen Yazien tasapainottaneen ihoni rasvoittumista ja finnien syntymistä (selässä ei ole koko talvena ollut yhtäkään vaikka yleensä on!). Päätin kuitenkin vaihtaa, ja neuvolasta lykkäsivät Mercilon-reseptin sen enempää toiveitani kyselemättä. Nyt olen aloittanut laatan, mutta pelkään sivuvaikutuksia; olen kuullut käsittämättömän määrän kauhutarinoita 10-15 kilon painonnousuista, finnien lisääntymisestä ja mielialan ja seksihalujen laskusta. Myös käytäntö ahdistaa, en tiedä muistanko aloittaa pillerit aina tyhjennysvuotopäivien jälkeen uudestaan, kun lumepillereitä ei ole. 

Tiedän, että oireet ovat yksilöllisiä ja kannattaisi kokeilla, mutta olen kovin herkkä sivuoireille eikä minulla olisi nyt varaa painon nousuun saati mielialan laskuun. Voinko periaatteessa vaihtaa suoraan takaisin Yazeihin, vaikka olen syönyt pari pilleriä mercilonia tässä välissä? Vaikka sivuoireita on, jotenkin Yaz tuntuu turvallisemmalta vaihtoehdolta. 

Pitäisi kokeilla kaikenlaisia pillereitä, mutta en tahdo olla pari kuukautta täynnä finnejä tai lihoa tai ailahdella.

Ärsyttää todella, että ehkäisy on minun vastuullani ja joudun kärsimään inhottavista sivuoireista. Tekisi mieli melkein ryhtyä selibaattiin :D 

Kommentit (3)

Vierailija

Mulla oli Yazin kanssa toi sama ongelma. Ne oli muuten tosi hyvät, mutta oon hankkinu e-pillerit, että voisin harrastaa seksiä ja jos kuukaiudesta 2 viikkoon on menkat niin ei oikeen toimi. Mutta vaihdoin Yasminelleen ei oo muita haittavaikutuksia kun rinnat ei ole enää turvoksissa, jonka siis aiheutti Yaz. Paino on suht sama eikä oo aknee. 

Vierailija
Vierailija

Mulla oli Yazin kanssa toi sama ongelma. Ne oli muuten tosi hyvät, mutta oon hankkinu e-pillerit, että voisin harrastaa seksiä ja jos kuukaiudesta 2 viikkoon on menkat niin ei oikeen toimi. Mutta vaihdoin Yasminelleen ei oo muita haittavaikutuksia kun rinnat ei ole enää turvoksissa, jonka siis aiheutti Yaz. Paino on suht sama eikä oo aknee. 

Anteeksi, kysyn tarkennusta, mutta siis on vai ei ole rinnat turvoksissa?
on nimittäin mielestäni inhottavin oire, liikunnan harrastaminenkin on hankalaa.

-aloittaja

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat