ensimmäinen raskaus, ja ensimmäinen keskenmeno

Vierailija

olen 20 vuotias , ja seurustellut jo puolivuotta saman miehen kanssa, harrastimme suojaamatonta seksiä, ja tyhmiä kun olimme niin emme ajatelleet seurauksia. meni muutama viikko, ja rupesin huomaamaan että alamahani on oudosti koholla, mietin pitkään olenkohan tullut raskaaksi, va onko tämä jotakin muuta, olin toisaalta iloinen, ja toisaalta hämmentynyt, meni viikko, kunnes minulla alkoi "kuukautiset" ajattelin että en ollutkaan raskaana, vaan kuvittelin omiani..mutta huoli alkoi kasvaa kun kuukautiset eivät tuntuneet loppuvan..ne olivat kestäneet 10 päivää, ja jos poltin tupakan, tuli todella oksettava olo, ruuan haju alkoi etomaan, ja meinasin pyörtyä monesti runsaan vuodon takija. kunnes minulla oli henkinen kunto niin huono että otin yhteyttä yksityislääkäriin, ja menin gynekologille..gyne tuti, ja sanoi ettei mitään epätavallista löydy, kunnes hän sanoi että otetaan varulta raskaustesti virtsasta, mutta hän veikkasi tämän olevan pelkkää kuukautis vuotoa..tuloksiin meni noin 10 minuuttia, kunnes gyne kutsui takaisin huoneeseen..oli hetken hiljaista kunnes hän sanoi että tulos on heikko positiivinen, eikä kohdun ulkoista voida laskea pois, eikä maininnut mitään keskenmenosta..soitin poikaystävälleni ja kerroin mitä sain kuulla, olimme molemmat onnellisia että saatamme saada lapsen, pvä 13. huomasin että kuukautiseni olivat loppuneet, ajattelin että hienoa nyt saan rauhassa ajatella raskautta..koskettelin mahaani ja kuuntelin kauniita lauluja, ja ajattelin että sisälläni asuu lapsen alku, se oli jotenkin tunteellista ja sellaista mitä en koskaan ole kokenut..muutama viikko eteenpäin paha olo katosi, ja muut raskauteen liittyvät oireet..oli pakko ostaa raskaustesti, ja tehdä se uudelleen, halusin varmistaa ettei mitään ole sattunut..odotin 10 minuuttia..testi näytti negatiivista..tajusin että kyseessä oli keskenmeno. vaikka lapsi ei kauaa ollut mahassa, tai siis sikiön alku, niin se oli silti masentavaa, ja surullista..ajattelen vieläkin että minulla oli 1 kuukauden ikäinen lapsen alku mahassani..olen nyt toipunut asiasta, ja sain ehkäisy kapselin käteeni..mutta jälleen on uusi ongelma, kuukautiseni alkoivat 12 päivää sitten, kuukautiskipuja ei ole ollut lainkaan, kapseli luultavasti syynä..mutta ongelma on se että ne kestivät ensin 8 päivää..sitten olivat 2 päivää pois, kunnes alkoivat uudelleen, alkuvuoto olo samanväristä kuin maitosuklaa, ja taas kuukautiset olivat pari päivää, ja loppuivat..nyt olivat olleet 3 päivää poissa..kunnes tänään alkoivat taas..ja alamahani on jälleen koholla, vaikka laihistan mahaani..mua pelottaa että olisin taas raskaana, koska kapseli ei estä raskautta 100%..

Kommentit (3)

Vierailija

Ei mahan muodossa mitään näy kuukausiin raskauden alusta. Luuletko tosiaan, että parin viikon ikäinen alle herneen kokoinen möykky mahaasi vaikuttaisi? Se, että maha on turvoksissa, on yleistä kuukautisten aikana ja muutenkin. Mutta toki tuo kuukautisten käyttäytyminen oudolta kuulostaa. Voi kyllä olla, että keskenmeno vielä vaikutta psyykkisesti ja/tai fyysisesti ja aiheuttaa kuukautiskierrossa vaihteluita. Niukkaa verenvuotoa raskauden alussa voi olla, mutta se voi tarkoittaa, että raskaudessa on jotain vialla. Runsaampi vuoto on selvä keskenmenon merkki. Voithan käydä taas gynellä jos huolestuttaa. Kohdunulkoinen raskaus on myös mahdollinen.

Tietoa raskauden aikaisesta verenvuodosta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00107

Vierailija

Sain itsekkin joulukuussa keskenmenon ja olin viikolla 8 kun sain sen, tiedän minkä olet käynyt läpi.. Minulla meni ainakin kuukautiskierto aivan sekaisin sen jälkeen. minulla kesti keskenmeno kuukautiset 9 päivää (norm. 4-5 pvä). minulla jäi seuraavat kuukautiset kokonaan välistä. luulin jo että olenko jälleen raskaana ja tein useita testejä ja kaikki olivat negatiivisia. kunnes minulla alkoi sitten kuukautiset niin ei ollut ollenkaan kipuja vaikka normaalisti tuntuu että kuolen niihin.. ja veri oli todella vähäistä.. elikkäs vaikka keskenmeno on tullut melko varhaisessa vaiheessa niin silti se voi vaikuttaa elimistöön ja kuukautisiin. seuraa rauhassa tilannetta ja jos tuntuu että et saa mielen rauhaa niin ota yhteyttä lääkäriin. 

Vierailija

Jos et ole aiemmin käyttänyt ehkäisyä, tai oot käyttäny yhdistelmäehkäisyä (e-pilleri, rengas tai laastari), niin olipa harvinaisen tyhmä lääkäri, jos anto sulle suoraan kapselin. 

Ensinnäkin, ehkäsyvalmisteet voi vaikuttaa menkkoihin monella tapaa. Esim. just mainitsemallasi tavalla, että vuoto on "jatkuvaa" pienillä tauoilla ja kapselia käyttävillä toi on yks yleisimmistä haittavaikutuksista, minkä takia keltarauhashormonin toimivuus yleensä testataan minipillereillä, koska ne sisältää samaa hormonia, mutta jos haittavaikutuksia tulee, niiden käytön voi keskeyttää helpommin, eikä ole läheskään niin kallis kuin kapseli. 

Kannattais kysyä siltä lääkäriltä siitä kapselista ja haittavaikutuksista. Koska tuskin se täältä keskustelupalstalta se vastaus outoihin menkkoihin löytyy. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat