Peliriippuvainen avomies

Vierailija

Toivoisin että täällä olisi naisia jotka elävät/ovat eläneet suhteessa peliriippuvaisen miehen kanssa ja voisivat kertoa minulle mitä ihmettä teen..Ole n seurustellut mieheni kanssa päälle 3 vuotta ja hänen peliongelmansa hiertää suhdettamme. Hän on koukussa pelikoneisiin, niihin voi hujahtaa huomaamatta muutama kymppi.. Yleensä hänen tilipäivän koittaessa ja pari päivää sen jälkeen hän on muutaman tunnin huoltsikalla pelaamassa. 3-5 tuntia siellä usein menee.Olen ottanut asian monta kertaa puheeksi ja ilmaissut tunteeni koskien pelaamista. Silloin hän on aina pahoillaan ja häpeissään ja vakuuttaa että pelaaminen loppuu. Silti sama kierre jatkuu kokoajan. Aina sama laulu: oman osuutensa laskuista maksettuaan "ylimääräinen" raha häviää koneisiin. Jää minun huolehdittavkseni kuinka saamme ruokaa kaappiin ja bensaa loppukuun ajan. (Tosiaan miehelläni saattaa tilin jälkeen olla rahaa max. Viikko kunnes näyttää puhdasta nollaa..) Surulliseksi minut lisäksi tekee se että itse laitan säästöön joka kuukausi tietyn summan rahaa yhteistä tulevaisuuttame varten, häistä on ollut puhetta.. Hän tosin ei ole vielä euroakaan säästöön laittanut. Pelikoneisiin kannattaa mielummin sijoittaa.

Olen epätoivoinen ja mietin että kannattaisiko lähteä äkkiä tästä suhteesta vaikka se aluksi pahalta tuntuu, ennen kuin käy niin että muutama vuoden päästä kysyn itseltäni miksen lähtenyt aiemmin?

Kommentit (5)

Vierailija

Eroamisesta en osaa sanoa mitään, se on minun mielestäni sellainen päätös, jota ei näiden kertomiesi tietojen perusteella voi tehdä, vaan ne sun omat kokemukset siinä parisuhteessa on olennaisia. Peliriippuuvuus on kuitenkin ongelma, ja siitä pitäisi pyrkiä pois, riippumatta siitä jatkuuko suhteenne vai. Joten kommentoin lähinnä tätä peliriippuuvuutta, siitäkään mulla ei ole mitään kunnollista tietoa, joten menee lähinnä pohdiskelun puolelle.

Olen yrittänyt päästä peliautomaattiriippuvaisen pään sisälle ja yrittänyt ymmärtää mitä ne ovat ne tekijät, jotka saavat tämän pelaajan koukuttumaan automaatteihin. Tämä sen takia, että peliautomaatit ovat jotain, mihin itse en mitenkään voisi jäädä koukkuun, olen niitä itse joskus pelannut, siis laittanut kolikon sisälle huvikseni, ja naksutellut namiskuukkeleita, mutta en ole saanut mitenkään kunnolla kiinni siitä, mikä peliriippuvaisen tekee peliriippuvaiseksi.

Vanhusten kohdalla minun mielestäni peliriippuvuudessa voi olla kyse jostain ihan muusta kuin nuorella ihmisellä. Vanhuksen yksinäinen elämä voi olla kurjaa, hän ei halua olla kotona, ja saattaa kokea reissun pelikoneille ihan jopa liikkalliseksi, ja tietyssä mielessä sosiaaliseksi - kun tuntuu että on ihmisiä hyörimässä ympäristössä, niin se voi helpostikkin voittaa sellaisen kotona yksin jurottamisen. Näistä yksinäisyys jutuista mulla on vähän omakohtasiakin kokemuksia, joskaan ei vanhuudesta eikä siis peliriippuvuudestakaan. Näistä äskön luetelluista tekijöistä, tuskin löytyy niitä seikkoja, joiden vuoksi Cosmopolitan sivustolle kirjoittavan naisen avopuoliso on peliriippuvainen, joten siirrytään eteenpäin.

Muita tekijöitä ovat minun mielestäni jännityksen kaipuu. Uhkapeleihin liittyy tietynlainen jännityksen elementti, ja tämä saattaa olla sellainen tekijä, joka jotkut miehet koukuttaa peleihin, tai miksei naisetkin. Tulee pientä adrenaliinia tai sellaista, vaikka eiväthän pelikoneet hurjan jänniä oikeasti ole. Minusta jännitykseen perustuva riippuvaisuus on verrannollista siihen, että ihminen hurjastelee autolla, koska hetkellisesti kaipaa jonkinlaista jännitystä - tai oikeastaan voisi sanoa, tarvetta keskittyä intensiivisesti ja toimia tarkkaavaisesti.

Virikkeet. Virikkeet voivat olla myöskin sellainen tekijä, joka saa ihmisen riippuvaiseksi pelikoneista, kaikki ihmiset tarvitsevat virikkeitä elämän sisällön mielekkyyden ylläpitämiseen, toiset vähemmän, toiset enemmän. Käsittääkseni nyky-yhteiskunnassa vallitsevassa hektisyydessä ja informaation täyteisyydessä virikkeitä on paljon enemmän jatkuvasti tarjolla, sekä ihmiset ovat myös tottuneet suurempaan virikemäärään, tarvitsevat niitä enemmän. Virikkeiden tapauksessa kyse on siis siitä, että aivoilla ei ole mitään tekemistä, ihminen ei pääse ilmaisemaan itseään, ja kuvitellessaan mahdollisia tulevan toimintansa jatkumoita, löytää sellaiset vaihtoehdot miellekkääksi, joka sisältää jonkinlaista aktiviteettia, hyvin normaalia. Ne voivat olla pelikoneen vilkkuvat valot, namiskuukkelit joita painellaan. Ennenkaikkea nämä pelikoneen virikkeet ovat erilaisia kuin vaikkapa pasianssia yksin pelatessa olevat virikkeet - pelikoneesta tulee tunne että siinä on vastustaja, kun ei pelaa yksin, vaan joku jakaa niitä kortteja tai mitä ne nyt onkaan kussakin pelissä - jos vastustajaa fiilistä ei kuitenkaan tule niin vielä tärkeämpänä on se, että nämä virikkeet on sidottu sellaiseen tekijään, jolla on ihmiselle väliä. Eli rahaan. On paljon kivempaa leikkiä sellaisten virikkeiden kanssa, jotka liityvät siihen tuleeko rahaa, vai meneekö rahaa, näitä valintoja on mukavampi pohtia, koska ne ovat yhteydessä sellaisiin seikkoihin, joista välittää. Virikkeiden puuttumiseen voi olla hankala tottua, rauhoittua vaikkei mitään tapahdukkaan ympärillä, olla keskittymättä mihinkään. Tietyssä mielessä kyseessä voi olla jonkinlainen keskittymishäiriö.

Kuvitelmat, että raha-automaateista voi jäädä voitolle kun pelaa tarpeeksi hyvin, tai ei pysty hahmottamaan omaa rahankulutustaan, saattavat myös olla hyvin olennainen tekijä tässä sopassa. Ihminen saattaa pyrkiä unohtamaan jokaisen menetetyn euron, pitää niitä merkityksettöminä, ja muistelee ainoastaan niitä kertoja kun voitti, eikä varsinaisesti tarkasti laske rahan menoa, ja rahan kulua, mieli vaan täyttyy mieluisista muistoista siitä, kuinka voitti 20 euroa jännittävän pelin päätteeksi, tai 50 euroa, tai 100 euroa.. Mutta ei ollenkaan muistele sitä että on käyttäynt 200 euroa tämän 100 euron saamiseksi. Näiden illuusioiden murtamiseksi, saattaisi pelkkä informatiivinen opastus riittää. Kun ymmärtää sen pelikoneiden periaatteen, ettei niistä voi pitkässä juoksussa voittaa, saattaa ehkä oppia hahmottamaan pelikoneiden pelaamisen sellaisena ajanvietteenä, joka on tyhmää ja hölmöä. Ihmisellä saattaa olla sellainen kuvitelma, että kun tarpeeksi fiksusti tai nokkelasti korttinsa vaihtaa tai rivinsä valitsee, niin silloin automaatti alkaakin antamaan rahaa ja on voittanut tämän raha-automaattiyhdistyksen metallikomposiittiluomuksen, selättänyt sen täysin ja poistunut paikalta taskun täynnä kolikoita. :D Mutta näin siin ei voi käydä, ja se perustuu matematiiikkaan. Kaikki ihmiset eivät ole matemaattisia, ja minusta ei ole mitenkään mahdotonta, että jollakin saattaisi olla tämän tyyppinen ongelma. Mutta erotetaan tästä kuitenkin vielä se kognitiivinen vääristely - että on onnistunut uskotella itselleen, ettei oikeasti ole häviöllä, tai pää on täynnä muistoja, että on voittanut paljon. Nämä ovat erityyppisiä juttuja, mutta niihinkin sama lääke saattaisi purra, eli oppia ettei pelikoneista voi voittaa, eikä niitä kannata pelata.

Psykologisia tai masokistisia piirteitä tähän harrastukseen saattaa myös kuulua - ihminen saattaa esimerkiksi haluta riikkoa sääntöjä, toimia typerästi, ihan vaan sääntöjen rikkomisen ja typerästi toimimisen vuoksi. Syynä ei välttämättä ole mitään sen kummempaa, kuin taipumus toimia niin. Lisäksi kyse saattaa olla itsensä rankaisemista, rahojen tahallaan hävittämisestä ja kuluttamisesta. Tällaiset tekijät siellä taustala varmaankin ovat kaikkein vaikeimpia tekijöitä, koska ne voivat olla niin syvällä ihmisessä, ja jos tällaisesta on kyse, niin nuo automaatit tarjoavat kovin helpon kanavan tällaiselle toiminnalle. Saattaa myös olla niin, että jotkut jopa pitävät siitä, kun ovat tuhlanneet rahansa, ja sitten vaimo sättii kotona - melkoisen kieroutunutta.

Todellisuudesta pakeneminen voi myös olla sellainen tekijä, jota erityisesti riippuvuuksiin taipuvainen henkilö pakenee. HÄn saattaa paeta omia ahdistuneita tunteitaan, muita negatiivisia tunteita, haluaa unohtaa elämänsä hetkeksi, päästää irti arkisista asioista.. Ja uppoutua johonki hommaan, joka mahdollistaa tämän irtaantumisen. Alkoholilla voi olla myös tällaisia viakutuksia, ja alkoholiriippuvuudessa voi olla myös näitä piirteitä, se ei kuitenkaan tarkoita että alkoholiriippuvuudessa olisi kyse vain näistä, mutta eniwei. Todellisuutta pakenevan ihmisen perusluonne vois siis olla addiktoituva, hän saattaa jäädä koukkuun mihin vaan, joka tämän tyyppisen mahdollisuuden tarjoaa. Tuo virike kohta sisältyy pitkälti tähän kohtaan, koska nämä virikkeitä sisältävät ympäristöt, ovat sellaisia joissa tämä uppoutuminen on mahdollista. Todellisuudesta pakeneminen saattaa olla myös rajantumpaa - haluaa esimerkiksi pois kotoa, eikä pois itsensä tai elämänsä luota.

Muistot, opitut tavat ja henkilökohtaiset merkitykset. Ihminen toimii sillä tavalla, että kun hän tekee jotain, se jää mieleen. Ja kun uudestaan tulee samaan tilanteeseen, on mielessä valmiina muisto, joka ohjaa tekemään samoin. Tällainen toimintamalli löytyy käytännössä kaikilta eläimiltä, ja ihmiseen se pätee ihan yhtä lailla. Eli kun on tottunut siihen pelaamiseen, niin se vaan tulee joka paikassa mieleen, että voisimpas pelata taas. Ja kynnys toiminnalle laskee joka kerta, kun on alitajunnassa sellainen luottamus, että tämä toiminta on ihan ok. Tai ainakin siihen liittyvät negatiiviset tuntemukset, ovat heikentyneet. Muistojen tapauksessa kyse on siitä että pitää oppia muuttamaan käyttäytymiskaavioitaan, eikä silloni ole kyse mistään syvemmästä syystä, luulisin tällaisen "vain tapa" riippuvuuden olevan sieltä helpoimmasta päästä. Henkilökohtaiset merkitykset voivat kuitenkin vaikuttaa asiaan. Jos henkilö on pelannut näitä automaatteja jo murrosiästä asti, niin siitä on voinut tulla sellainen identiteetti homma, sellainen asia jota on tehnyt niin kauan, ettei siitä tavasta halua luopua, samalla tavalla kuiin vasta opitusta uudesta tavasta. Näihin saattaa liitty myös sellaisia identiteetti ja ihanneihminen käsityksiä, saattaa ajatella että sellainen mies, joka haluaa olla, jostain syystä tällaisessa tilanteessa toimii niin.. Nojoo nyt alkaa mennä jo punainen lanka ihan hukkaan, tehdään tähän väliin tämmönen tiivistelmä..

Eli tekijöitä.

1. Jännitys 2. Virikkeet 3. Voittokuvitelmat, vääristyneet luulot mahdollisuuksista/kulutuksesta 4. Psykologiset tekijät kuten itsensä rankaiseminen, sääntöjen rikkominen 5. Todellisuuden pakeneminen 6. Opitut tavat ja muistot

Käydäämpä läpi näitä nyt sellaisesta näkökulmasta, että mitä ratkaisuja näihin voisi olla, kohta kohdalta.

1. Jännitys. Asian tiedostaminen, ja tapojen muuttaminen. Lisäksi olisi hyvä hakea jännitystä jostain muualta, sellaisesta asiasta, mikä ei ole turhan vaarallista, ja mistä ei ole haittaa. Kaikenlainen kilpailu saattaisi toimia tähän tarkoitukseen.

2. Virikkeet. Ihminen tarvitsee virikkeitä, ja saa nautintoa kun niitä tarvitessaan pääsee itseään ilmaisemaan. Tähänkin saattaisi toimia lääkkeeksi se, että ihan etsisi itselleen uuden harrastuksen, josta löytyisi näitä virikkeitä, tai sellainen, että oppisi olemaan vähän paremmin paikallaan, ilman mitään virikkeitä. Buddhalaisuudessa käsitellään tällaisia juttuja muistaakseni aika paljon.

3. Voittokuvitelmiin saattaisi tepsiä se oivaltaminen, ettei pelikoneista voi voittaa. Sekä jonkinlainen kirjanpito raha-asioista.

4. Näihin psykologisiin juttuihin kuten itsensä rankaisemiseen tms, niin on vähän vaikeampi keksiä mitään, ja mä en osaa mitään tähän kirjottaa.

5. Todellisuudesta pakenemisen taustalla voi olla jonkinlainen ahdistus, jota itsessään ehkä pitäisi pystyä käsittelemään paremmin tai jonkun avulla, mutta se irroitellu tai rentoutuminen, on kuitenkin elämässä tärkeää. Tähänkin saattaisi toimia ihan sellainen että löytyisi uusi harrastus, mutta sitten voisi käydä niin että jäisi siihen uuteen harrastukseen riippuvaiseksi.

6. Opitut tavat varmaankin olivat niitä helpoimpia juttuja, mutta kai siinä se avain homma on että pitäis pyrkiä tekemään asioita vähän eritavalla. Nojoo emmä tiedä onko tässä nyt järkeä.

Tässä mun ajatuksia peliriippuvuudesta, toivottavasti näistä oli jotain iloa tai apua, mä en tiedä oliko nää nyt mistään kotoisin.

T: Terveisin (tuo yksinäinen) ukko Kokkolasta. :)

Vierailija

Kiitos sulle hyvin kattavasta  vastauksesta ja näkemyksestä. Syy miksi harkitsen eroamista on se ettö luottamus on kokenut kovan kolauksen, tuntuu vaikealta ajatukselta jakaa elämä ihmisen kanssa kehen ei voi täysin luottaa. Tottakai haluaisin kaikin mahdollisin keinoin auttaa miestäni pääsemään eroon tästä riippuvuudesta, en tosin voi tehdä mitään ennen kuin hän itse tiedostaa ja/tai myöntää ongelmansa. Pikkuhiljaa tämä on alkanut vaan tuntumaan liian raskaalta taakalta yksin kannettavaksi ja stressin määrä on sanoinkuvaamaton.. Tuntuu hölmöltä valvoa aikuisen miehen rahankäyttöä mutta en vaan voi käsittää taikka hyväksyä sitä  että avopuolisoni "sijoittaa" kuukaudessa lähemmäksi puolet tuloistaan pelikoneisiin.

Vierailija

Hei Meillä on avio mieheni kanssa sama ongelma johon olemme yhdessä keksineet ratkaisun. Mieheni on käynyt juttelemassa ongelmastaan mutta ei tuottanut tulosta kuin vain hetkellisesti. Yhtenä päivänä mieheni tuli luokseni pankkikortti ojossa ja sanoi että tästälähtien sinä hoidat meidän ostoksemme. Niin tehtiin. Rahat pysyivät minun hallussani ja rahaa oli jäljellä vielä seuraavanakin tilipäivänä. Kaikki sujui hyvin. Siirryimme seuraavaan vaiheeseen jolloin mieheni sai käydä kaupassa KUNHAN TOI kuitin minulle, ja jos kuittia ei tullut sama jatkui taas. Valvoin rahoja kuin pienellä lapsella. Mutta asialle oli oikeasti tehtävä jotain. Välillä meni kaupassa hermo kun kinusi rahaa pelikoneeseen, mutta tästä päästiin yli puolessavuodessa. Enään hän ei pelaa, paitsi jos ehkä olen kerran kahdessakuukaudessa antanut hänelle luvan. Minulla on edelleen hänen verkkopankki tunnuksensa joten saan käydä sillointällöin tarkastamassa hänen tilinsä. Meille syntyi lapsi tänä aikana ja se oli ehkä miehelleni hyvä porkkana. Nyt jää rahaa lapsen tarpeisiinkin :) kyllä asiasta selviää jos sopii yhteiset pelisäännöt. Vaikeaa se on tiedän kokemuksesta mutta loppujenlopuksi saa huokaista :) TSEMPPIÄ

Vierailija

Ja jatkaakseni vielä ^^ mieheni säästi poikamme possuun muutaman euron päivässä. Eli ne rahat mitkä pelikoneeseen olisi mennyt ovat nyt varmassa tallessa poikamme säästöpossussa :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat