Onko vaarallista, jos en ole vielä käynyt gynellä?

Vierailija

Eli siis seksielämäni alkoi jo ollessani 15-vuotias. Nyt olen 20-vuotias enkä ole vieläkään koskaan käynyt gynellä. Onko tämä haitallista, esim. terveydellinen riski? Kiitos avusta!

Kommentit (10)

Vierailija

Eikös se ole joku suositus että viimeistään parin vuoden sisällä seksielämän aloittamisesta? Itse ainakin menisin jo äkkiä, eihän siitä mitään haittaa ole tarkastuksessa käydä vaikka kaikki olisikin ok? Mielummin niin kun että joku onkin vialla ja odottaa liian kauan. Esim. kaikkista taudeista ei välttämättä tule mitään huomattavia oireita ja sielä papassakin olisi hyvä käydä :)

Vierailija

Olis kiva tietää ihan konkreettisesti, että mitä tauteja siellä tutkitaan? Joo hyvä ois mennä, mutta ei tullut tossa vastausta että miksi. Onko joku syöpä se mikä on kakskymppisen naisen riskinä vai onko jotain muutakin mikä on erityisesti uhkana?

Vierailija

En tiedä, mutta luulisin että kakskymppisillä sukupuolitaudit on yleisempiä kun syöpä tai edes mitkään solumuutokset. Mutta menkää nyt sinne gynelle ja kyselkää siltä kaikki mikä mietityttää se osaa varmasti vastata :D Ja hyvä mennä siksi että saat varmuuden että kaikki on kunnossa :)

Vierailija

Itellä oli sama tilanne, oon 20 ja 16-vuotiaana alkoi seksielämä. Kävin tammikuun alussa ensimmäisen kerran, just sen takii että halusin vaan mennä siihen ekaan rutiinitarkastukseen. Se kyseli terveydentilasta, painon, pituudet ym ja teki sitte nopeen tutkimuksen, katto että päällepäin kaikki oli kunnossa ja tunnusteli munasarjoja ym :D mulle ainaki sanottiin että koska kaikki näytti olevan kunnossa, niin seuraavan kerran voi jättää siihen joukko papa-tarkastukseen mikä tulee muutaman vuoden kuluttua. taisiis se kutsu siihen tulee täälläpäin 23-vuotiaana. Eli kannattaa käydä, ihan varmuuden vuoksi!

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

Eikös sukupuolitautitestit ole erikseen? Eikö ne testata tyyliin verikokeella? Tai siis en tiedä kun en ole käynyt, mutta näin luulisin, olenko ihan väärässä? Ei kai se gynekologi siellä sukupuolitaudin merkkejä nää, jos itse en nää mitään näkyviä oireita? Ja se papahan juuri testaa sitä kohdunkaulansyöpää. Siksi olen käsittänyt, että syöpä on se mikä voi siellä gynekologilla käydessä löytyä. Siis kun olen ihan terve, ei ongelmia alapäässä, niin eikö ainut juttu, mikä voi tulla siellä ilmi ole se syöpä? Vai onko mitään muita asioita tai jotain sairauksia minkä takia se gynekologilla käynti on tärkeä, vai onko se vaan se papa? Jos siihen tosiaan tulee kutsu tässä ihan lähiaikoina, niin odotan sitä sitten. Onkohan se joka paikassa tuolloin 23-vuotiaana tai siinä paikkeilla? Varmaan kuitenkin sama käytäntö kaikkialla, että kaikki kutsutaan kokeisiin joka tapauksessa.

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

No googlasin sitten ja selvisi, että ne seulonnat aloitetaan yleensä vasta 30-vuotiaille, joten kai siellä pitäisi sitten mennä käymään. Mutta ei huvittaisi :S En tykkää lääkäreistä yleisestikään ja sitten pitäisi vielä antaa jonkun emätintään sorkkia. Ja sitten kun siinä jännittää niin kaikki vielä sattuu enemmän

Vierailija

Kiitti vastauksista! Kyllä sinne varmaan pitäs tässä mennä. Muistan joskus sillon viistoistavuotiaana varasinkin jo kerran ajan, mutta se lääkäri oli tosi tympee ja soitti parin päivän päästä ettei sille käynykään se aika. Sitten ei tullukaan varattua uutta... Kuinkahan yleinen se syöpä on? Meinaan sitä, että aika vähän noita gynekäyntejä kuitenkin tarjotaan (oikeestaan ei niitä tarjota missään, ihan omalla vastuulla se on ollu), ja esim. sukupuolitaudeista ja muista seksiasioista aletaan puhua jo ala-asteella ja niistä jauhetaan sitten ihan aikuisuuteen asti, että muistaa varmasti suojautua. Mutta esim se syöpä on kuitenkin melko hämärän peitossa :o

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

Netistä löysin tällaista tietoa: "Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus on maassamme pieni lähinnä valtakunnallisten joukkotarkastusten eli papa-seulontojen takia. Papa-tutkimuksessa löydettyjä solumuutoksia hoitamalla voidaan ehkäistä muutosten muuttuminen pahanlaatuisiksi. Kaikkia kohdunkaulan syöpiä ei kuitenkaan kyetä ehkäisemään joukkotarkastuksilla, sillä osassa tapauksia syöpää edeltävä esivaihe on liian lyhytkestoinen. Potilaiden keski-ikä taudin toteamishetkellä on noin 60 vuotta."

Vierailija

Suosittelen käymään, niin saa ainakin mielenrauhan. Siinä papassa näkyy myös se, jos epäillään jotain tulehdusta tai sukupuolitautia. Se tutkimus ei ollut ollenkaan niin paha, kuin olin itse pelännyt. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat