Ekat e-pillerit !

Vierailija

Moikka! Tiedän, että näitä e-pillerikeskusteluja on lukuisia, mutta en jaksaisi yrittää kaivella niistä juuri niitä itseäni koskevia tietoja. Tarvitsisin siis kipeästi apua e-pillereiden hankinnan kanssa! Hankinta kun ei ole niin yksinkertaista enää, että marssisin koulun terkkarille kyselemään asiasta, koska olen jo 19vuotias enkä käy tällähetkellä enää opiskelemassa. Olen harrastanut seksiä nyt jo jonkin aikaa poikaystäväni kanssa (kortsun kera), ja olisi jo aika vaihtaa ehkäisytapaa pillereihin. Aika noloa vain, kun en oikeen tiedä pillereistä höykäsen pölähdystä! :-D

Mihin suuntaan? Pitääkö tästä mennä ihan vaan terveyskeskukseen vai gynelle vai minne? Mitä pitäisi tietää hankinnasta, käytöstä, mistä vain? Onko jotain suosituksia jostain tietyistä pillereistä näin perusterveelle nuorelle? Luin aikaisemmin tuosta diane novasta, ja kiinnostuin siitä koska kärsin aknesta, mutta nyt uutisten takia en olekaan enää niin kauhean innostunut kyseisistä pillereistä. Kuitenkin tähän akneenkin olisi kiva saada jo pikkuhiljaa ratkaisu.... Osaisiko joku heittää mua joillain vinkeillä? :-D Olisi kiva lukea juuri teidän omia kokemuksianne, eikä vaan googlata kaikenmaailman pillerimerkit läpi ja yrittää sitten siitä tehdä jotain vertailua...!

Kommentit (3)

Vierailija

Moikka!

Itse hankin pillerit YTHS:n kautta. Pillerireseptin saattaa saada ihan terveyskeskuksestakin (en ole ihan varma, itse varasin gyneltä ajan), mutta suosittelen käymään gynellä. Sieltä saat kaikki tarvittavat ohjeet käytöstä ja mahdollisista käytön esteistä ja sivuvaikutuksista. Varaat vaan ajan ja kerrot haluavasi hankkia pillerit.

Itselläni on käytössä Gestinyl ja on sopinut tosi hyvin. Missään vaiheessa ei oo ollut mitään sivuvaikutuksia ja menkkakivut on vähentynyt murto-osaan: ennen en meinannut selvitä menkkojen ekasta päivästä edes kahdeksalla Buranalla, nykyään en oikeastaan edes särkylääkkeitä tarvitse. Aknekin on helpottanut. Tietysti eri pillerit sopii eri ihmisille, sitä ei tiedä kuin kokeilemalla. Kaikki pillerithän saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksia alkuun, mutta sivuvaikutukset voi hävitä muutaman kuukauden käytön jälkeen. Itse valitsin ekat pillerit hinnan perusteella, Gestinyl oli halvin merkki.     Gyneltä saa lisää tietoa eri merkeistä, ja voi gyneltä suosituksiakin kysyä vaikka pillereiden vaikutuksista just sulle ei voi kokeilematta paljoakaan sanoa. Itsellä ainakin gyne ehdotti, että aloitetaanko kokeileminen halvimmasta päästä ja kokeillaan sitten kalliimpia jos ei halvemmat sovi :)

Itse olen siis 21- vuotias ja sain pillerit noin 4 kuukautta sitten. Hankin pillerit lähinnä sietämättömien menkkakipujen helpottamiseksi. 

Kerran vielä: suosittelen lämpimästi gynelle menemistä. Gynekologi on aiheen asiantuntija, eikä siellä tarvi tuntea itseään tyhmäksi jos ei pillereistä/niiden käytöstä tiedä paljoa, gyneltä saa kaiken tarvittavan.

Tulipas pitkä teksti. Toivottavasti tästä on apua :D

Vierailija

Kiitos kovasti vastauksestasi! :) Taidankin siis suunnata gynelle keskustelemaan asioista! Ilmeisesti siellä joutuu vielä johonkin sisätutkimukseen, jos olen oikein ymmärtänyt?

Vierailija
Vierailija

Kiitos kovasti vastauksestasi! :) Taidankin siis suunnata gynelle keskustelemaan asioista! Ilmeisesti siellä joutuu vielä johonkin sisätutkimukseen, jos olen oikein ymmärtänyt?

Ei välttämättä, mulle ei ainakaan sisätutkimusta tehty. Sanottiin vaan että voidaan tehdä jos itse tuntee että on tarvetta. Voi olla tietty gynekohtaista, tehdäänkö sisätutkimus, että kannattaa kuitenkin varautua siihen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat