Luulosairaus häiritsee elämääni

Vierailija

Minulla on tällainen hieman turha ongelma, luulosairaus. Aina kun minulla on esim yskää, olen varma että astma on puhjennut.  Kun tiputan esineen kädestäni ja sönkötän useasti päivän aikana, olen varmaa että minulla on aivovamma.Kun olen surullinen/yksinäinen ja mieli on maassa, niin ajatuksenikin ovat synkempiä. Sitä on vaikea selittää, mutta ihminenhän tavallaan ajattelee "omalla äänellään". Riidan jälkeen tai kun olen yksinäinen ajatusteni "ääni" on joskus vihainen. Tästä olen saanut päähäni että minulla olisi skitsofrenia :D

Tiedän miten tyhmältä se kuulostaa, mutta kyse ei nyt ole siitä. Kyse on siitä, että ymmärrän miten kaukaahaettuja ja tyhmiä luuloni ovat, mutta aina kun alan ajattelemaan tarkemmin jotain "oirettani", en voi olla googlettamatta oireita, ja sitten voinkin taas olla varma että olen kuoleman sairas.. :D Mikä auttaisi luulosairauteen? Voisi melkein sanoa, että se rajoittaa elämääni, koska tarkkailen vointiani/mahdollisia oireita lähes lakkaamata..

Olen todella kiitollinen jos joku osaa auttaa ja jaksaa muutenkin lukea tämän :)

Kommentit (3)

Vierailija

Kuulostaa tutulta. Elämäni aikana olen "sairastanut" MS-taudin, leukemian, imusolmukesyövän, sydänvian, tss:n, aivokasvaimen, umpisuolentulehduksen, rintasyövän, skitsofrenian, jonkun tosi oudon silmäsairauden ja sokeutumista olen myös pelännyt. Olen pienestä asti tarkkaillut kehoani todella tarkasti ja jostain syystä pelännyt aina pahinta. 

Tämä luulotautisuus rajoitti yhden kesän ajan elämääni todella kovasti, koska ihan tosissani pelkäsin kuolevani. Kävin lääkärissä kertomassa oireistani ja sain lääkityksen migreeniin. Samalla kerroin myös pelkääväni ms-tautia, johon lääkäri suhtautui erittäin asiallisesti mutta vakuutteli ettei mistään vakavasta ole kysymys. Tämän käynnin jälkeen "parannuin" ms- taudista ja aivokasvaimesta, joita siis pelkäsin koko kesän vuorotellen. Ahdistus oli todella kova ja tämän kesän jälkeen minulle on tullut  näitä muita "sairauksia", mutta olen yrittänyt välttää tiedon etsimistä googlesta ja ajatella asioita järkevästi. Olen saanut sairaudenpelkoni melko hyvin hallintaan, mutta ajoittain minulle iskee valtava paniikki...yleensä kuvittelen itselleni sen taudin josta olen äskettäin lukenut lehdestä/kuullut jostain muualta. Satunnaisesti eksyn vieläkin etsimään netistä tietoa jostain tietystä sairaudesta, mutta enää pelot eivät kestä päivää pidempään. Useimmiten kuitenkin etsin netistä muiden luulosairaustarinoita ja naureskelen omalle hölmöydelleni. On helpottavaa tietää, että muutkin kärsivät tästä samasta piinaavasta ongelmasta ja jotenkin muiden tarinoita lukiessa rauhoittuu ja ymmärtää, että olen terve kuin pukki. 

Oman kokemukseni mukaan luulosairauteen auttaa siis googlettamisen, terveyslehtien, lääkärikirjojen yms. välttely ja jokin mielekäs tekeminen (+ liikunta ja ystävien kanssa ajan viettäminen), jotta aikaa asioiden mietiskelyyn ei jää. Omat paniikkiajatukset kannattaa pyrkiä estämään heti alussa, jotta asia ei pääse liikaa paisumaan. Minulla varsinkin illalla asiat paisuvat järjettömiin mittasuhteisiin, joten yleensä yön yli nukkuminen auttaa. Keskustelu omista peloista jonkun kanssa voi auttaa, kunhan toinen osapuoli suhtautuu pelkoosi tosissaan eikä naureskele tai vähättele ongelmaasi. Tsemppiä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat