Millasta Tampereella on opiskella ja asua?

Vierailija

Oon tässä tullu siihe tulokseen, et Tampereelle ois pakko suunnata opiskelujen perässä. Oon kaverilta kuullu, et asuntoo ois vaikee saada ja mä ku en haluu missään solussa asua :s Oon kans kuullu et ihmiset on mukavia ja avoimia ja bussi ja juna-asemat on ihan siinä keskustassa? En oo käyny ku kerran elämässä Treella ni pelkään miten selviin siellä :D

Kommentit (9)

Vierailija

Kaksi ystävää asuu sielä ja molemmat on tykännyt. Ja itsekkin tykkään kaupungista. Keskustassa on vähän ison kaupungin fiilistä. Että tuo olis se paikka minne muuttaisin, jos pitäis jonnekkin muuttaa. 

Itse asun muuten solussa ja oon tykänny tosi paljon. Täällä kaikki elää niin omaa elämää, niin niistä muista oo ollenkaan haittaa. Enkä hirveesti niistä välitä. Laiskoja ne on siivoomaan, mutta samalla ku siivoon omat jälkeni, nii ei oo mikää iso vaiva siistiä niien puolta keittiöstä. Tää soluasuminen oli mulla viiminen vaihtoehto, mutta en kyllä hevillä tästä asunnosta muuta pois. 

Vierailija

Ite tykkään Tampereesta, oon täällä nyt 2,5vuotta asunu, ensin töissä ja nykyään Yliopistossa opiskelijana. Kaupunki on viihtyisä, ihmisiä on sopivasti ja paljon muilta paikkakunniltakin joten et varmasti ole se ainoa uusi ihminen koulussa, välimatkat on kohtuullisia ja julkinen liikenne on mielestäni hoidettu hyvin. Ite tykkään kovasti, mutta onhan tässä huonojakin puolia.

Jos pelkästään opiskella aikoo, eikä halua tehä jotain lisäduunia siinä sivussa, niin vuokrat on kalliita tai sitten asut jossain jumalan selän takana. Ja ne vuokrat on kalliita vaikka asuisit opiskelija-asunnossa. Ainoa halvempi olisi se solu tai jos tunnet jonkun, jonka kanssa muuttaa yksiöön tai kaksioon. Toasilla on myös melkoiset jonot yksiöihin, joten moni joutuu varmasti alkuun asumaan solussa tai jollain muulla vuokranantajalla. 

Kuten muuallakin, terveydenhuollon jonot on piiiiitkät, ja jopa yths:llä tuntuvat ainakin jotkut palvelut olevan parin-kolmen kk odottelun päässä. Se huono puoli tässä isossa opiskelijakaupungissa. 

Täällä tuulee aina. Järvet takaavat sen, että harvoin näkee tuuletonta päivää ja varsinkin talvella se tuuli on aika vittumainen :D

Mutta tosiaan, molemmat asemat on keskustassa, ja sinne on hyvät yhteydet oikeastaan joka puolelta tamperetta. Monesta paikkaa löytyy myös tälläisiä "pikkukeskustoja" kauppakeskuksineen jne. että aina ei tarvii sinne keskustaankaan lähteä jos tekee mieli shoppailemaan. Ihmisiä on joka lähtöön ja paljon opiskelijoita, joten aina löytää kyllä seuraa ja uusia kavereita.  

Kannattaa muuttaa, pikkuvioista huolimattakin :P

Vierailija

Toasilla on mahdottomat jonot, varsinkin yksiöihin, joten suosittelen muihin samantyyppisiin vuokrakämppiä tarjoaviin yrityksiin tutustumista. Yksi on VTS, mutta osa sen vuokralaisista voi olla vähän.. "laitepuolenkulkijaa", mutta hyviä kämppiä voi sieltäkin löytyä. Yksityisiltäkin tietenkin niitä yksiöitä saa, mutta voivat olla tosi hintavia. Itse suosittelen Pirkan opiskelija-asuntoja, vai Opintannerkohan se nykyään on nimeltään http://www.opintanner.net/index.php?mid=1

Sain sieltä itselleni aika nopeasti asunnon, hain sitä kyllä tietenkin joulu-tammikuun aikana, joten muita hakijoita ei välttämättä ollut kauheasti. Kaverinikin aikoinaan sai täältä helposti yksiön. Jos ei haittaa muuttaa vähän kauemmas keskustasta, niin yksiön voi saada hyvinkin sinne 450 euron paikkeille, mikä sisältää veden, netin ja sähkön, ja se on hyvä hinta se. Bussit kun kuitenkin kulkee hyvin ja opiskelijalle kuukausikortti on halpa.

Itse muutin Tampereelle 6 vuotta sitten, eli voi sanoa että viihtynyt olen. Opiskelin ensiksi, ja loistava kaupunkin siihen hommaan! Paljon ihmisiä muualta, mukavia bileitä, YTHS (eli yliopiston lääkäripalvelut) on hyvät ja halvat. Muutenkin Tampere on vain niin mukava kaupunki, vaikka onhan täälläkin omat ongelmansa kuten missä muussa kaupungissa tahansa. Silti en täältä pois muuttaisi.

Ai niin, ja Hervanta on mainettaan laimeampi, oikein mukava paikka asuskella plus kaikki tarvittavat palvelut sen omassa keskustassa. Ja tällaisia keskittymiä löytyy muualtakin, kuten joku taisi sanoa.

Vierailija

Olen itse asunut nyt 1.5 vuotta Treellä ja yhdyn kyllä edellisiin oikeastaan kaikissa asioissa. :) Kaupunki on kaiken kaikkiaan aivan ihana, kaunis, viihtyisä ja tekemistä löytyy kyllä vaikka joka päivälle erinmoista jos näin haluaa. :) Eli tylsää ei kyllä tule menevälläkään ihmisellä. Bileitä, kahviloita, baareja, teattereja, shoppailumahdollisuuksia, harrastusmahdollisuuksia, kaikkea kyllä löytyy varmasti.

Ihmiset on myös pääosin tosi mukavia ja avoimia. Itse en näe vuokriakaan kovin suurina verrattuna vaikka pääkaupunkiseudun ihan hulluihin vuokriin. Itse asun ihan keskustan tuntumassa pinta-alaltaan suuressa kimppakämpässä joka on juuri remontoitu, ja pärjään ihan hyvin AMK:n opintotuella. Samalla vuokrahinnalla saa ihan kivankokosen yksiön jostain kaupungin laidalta. Mikä ei mielestäni olisi ongelma sekään, sillä julkiset kulkee täällä erittäin kivasti ja ovat luotettavia, eli aikataulut pitää yms. 

Huonoiksi puoliksi voisin sanoa että kaupunki on ''pitkulaisen'' mallinen eli jos haluat kaupungin toiselta puolelta toiselle puolelle niin matka tulee kyllä kestämään. :D Eli joskus välimatkat saattaa äityä pitkiksi. 

Julkiselle puolelle lääkärijonot on piiiitkät. Tosin terveydenhuolto on hyvää ja toimivaa sitten kun sinne pääsee, ainakin oman kokemukseni mukaan. Toisaalta tre antaa mahdollisuuden olla tavallaan kahdessa paikassa hoidossa samaan aikaan, jos on opiskelija. Eli itse olen esimerkiksi hammashuollon piirissä sekä vanhassa kotikaupungissani että Tampereella, joten tässä mielessä pääsen kyllä helposti julkisellekin puolelle aina jonnekin. 

Ite olen kotosin länsi-suomesta, joten Tampereen sää ärsyttää melko usein. Täällä tosiaan tuulee paljon, ei nyt koko ajan, mutta paljon, eli kylmä saattaa yllättää. Lisäksi sää vaihtelee ihan jatkuvasti, saman päivän sisällä saattaa sataa ja paistaa monta kertaa etenkin kesällä, eli säähän ei tavallaan voi ollenkaan luottaa. :D Ja nyt talvella lämpötilat on vaihdellu tosi paljon eikä niissä ole mitään logiikkaa, pari vkoa sitten oli -25C ja seuraavana päivänä -7C. Kiitos siis lähellä olevien järvien. Toisaalta tän takia melkein kaikenmoisista säätiloista saa nauttia, eli esim. aurinkoisia päiviäkin on melko paljon. 

Kaikenkaikkiaan mä suosittelen Tamperetta lämpimästi. :) 

Vierailija

Itse olen myös tullut siihen päätökseen että taidan hakea Tampereelle opiskelemaan. Eniten pelottaa juuri se että löydänkö ystäviä, kavereita ja Tampereella olen käynyt ehkä kerran elämässäni joten en tiedä yhtään mitkä ovat tampereella niitä "huonompia paikkoja" joihin ei kannattaisi muuttaa yms..

Vierailija

Kyllä täältä kavereita saa! laittele tänne vaan viestiä niin varmasti niitä saat :) Hyvä ainaki on asua keskustassa,hämeenpuistossa,pyynikillä,kalevassa, amurissa...

Vierailija

En sanois että täällä ihan _oikeasti_ on mitään vaarallisia /todella kuppasia asuinalueita, melkein missä vaan voi kyllä olla. :) Esim. Hervannan maine on aivan turhaan surkea, se on ihan mainio paikka! Ja omalla tavallaan mielenkiintonen. Itse en henk. koht. muuttaisi Tesomalle, Kaukajärvelle tai Nekalaan, kaikki kuitenkin vähän semmosia ''rupusen'' olosia asuinalueita ja kaks ekaa vähän kaukana kaikesta. Pispala, Haapalinna, Epilä, Tammela, Kaleva, Viinikka, Amuri, Lapinniemi, keskusta on ainakin varmasti mukavia asuinalueita :-)

Vierailija

Keskustelun aloituksesta on jo joitakin vuosia, mutta lisään oman näkemykseni.

Edelliseen kommenttiin nähden oma kokemukseni on, että länsi-Tampereella asuminen ja eläminen on paljon rauhallisempaa kuin itä-Tampereella. Varmasti jakaa silti mielipiteet, mikä on ihan luonnollista. Itse en silti muuttaisi Hervantaan ym. tietäen, että siellä on aika levotonta etenkin viikonloppuisin ja öisin.

Omien kokemuksieni perusteella voin lämpimästi suositella Onkiniemi, Pispala, Epilä, Haapalinna, Lielahti, ja Lentävänniemi- alueita. Amuri on keskustassa mutta myös aika rauhallista aluetta.

Jos mielii opiskelija-asuntoa, niin kannattaa pitää silmällä TOAS:in heti vapaat- osiota. Sieltä saa asunnon lyhyelläkin aikataululla. Omamme saimme sitä kautta eikä valittamista ole ollut. TOASilla pääsee aina asuntoa katsomaan ennen sen hyväksymistä / vuokrasopparin allekirjoittelua joten sikaa säkissä ei todellakaan tarvitse heti vapaidenkaan kautta pelätä saavansa :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat