Laihduttaminen ei onnistu

Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Aloitin laihdutuskuurin viime kesänä, mutta paino ei vain tippunut. Söin vaihtelevasti 1000 - 1700 kilokaloria päivässä ja vähintään 200 minuuttia viikossa 1500 kilokalorin edestä. Pienensin aterioitani reilusti ja lisäsin kasvisten syöntiä ja söin pelkästään kuitupitoisia hiilareita. Paino ei tippunut ollenkaan ensimmäisten kolmen kuukauden aikana ollenkaan. (Lähtötilanne oli se, että en liikkunut ollenkaan).

Ajattelin ongelman johtuvan e-pillereistä, koska on ollut nesteen kerääntymistä jalkoihin reilustikin ym ongelmia pillereistä. Lopetin pillerit ja vaihdoin ehkäisyn kokonaan kortsuihin. Painoa lähti 4 kg vajaassa kuukaudessa. Sen jälkeen ei lähtenyt taas ollenkaan, vaikka jatkoin liikkumista ja syömisteni tarkkailua.

Nyt ei ole moneen kuukauteen lähtenyt ollenkaan painoa pois, vaikka ruokavalio ja liikunta jatkuu edelleen. Liikuntana harrastin siis lenkkeilyä ja erilaisia jumppia kotona ym.

Olisiko teillä mitään ideaa mistä tämä voisi johtua etten saa painoa putoamaan? Tarvitsisin kipeästi neuvoja! Olen siis 165cm pitkä ja painan 70 kiloa.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Moikka! 

Ensinnäkin haluan painottaa sinulle että älä alota laihdutuskuuria, vaan aloita uusi elämäntapa. Käy salilla, syö terveellisesti, tee muutamat aamuaerobiset ja unohda herkut! Kohtuudella saa syödä herkkujakin, mutta aluksi jos haluat painon tippumaan, et vain saa sortua mihinkään. Laitan tähän esimerkillisen päivän ruokavalion mitä itse käytän, ja treenaan 6 kertaa viikossa salilla, ja teen 3 aamuaerobista arkisin juoksemalla ennen aamupalaa, noin 30-45 min pituisia lenkkejä ja lauantaisin menen ennen aamiaista tunnin spinningiin! Treenaan viikossa siis noin 10 kertaa. Syön päivässä noin 1300-1500 kcal. Muista laihduttaessasi syödä aina vähemmän mitä kulutat ja treenaa enemmän. 7000kcal on yksi kilo. Tässä esimerkilliset päivän ateriat:

Aamupalaksi puuroa 1 dl hiutaleita ja 1,5 dl vettä, 100 g rasvatonta raejuustoa puuron sekaan ja sokeritonta kiisseliä, kuppi kahvia 4 dl vettä ja yksi kananmuna keitettynä.

Lounaaksi jos olet koululainen niin kouluruokaa proteiinipainotteisesti kuten vaikka yksi peruna, paljon lihakastiketta, voileipä kinkulla, salaattia reilusti, ilman salaatinkastiketta. Lasi maitoa ja vettä.

Välipalaksi vaikka heraproteiinijuoma, tai vaikka banaani/omena ja maitorahka 250g. 

Päivällinen taas proteiinipainotteisesti lounaaan tapaan.

Iltapalaksi maitorahkaa ja sokeritonta mehukeittoa ja iso lasi vettä.

Treenipäivinä syö ennen treeniä banaani/omena, saat treeniin sopivasti puhtia ja treeenin jälkeen juo palautusjuoma. Muista treenata kovaa! :)

Päivän aikana suosittelen juomaan noin 3 litraa vettä, se saa elimistön ruuansulatuksen liikkeelle ja nopeuttaa elimistön toimintaa ja aineenvaihduntaa. 

Toivottavasti pääset vinkeillä alkuun! :) Tsemppiä!!!:)

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Uusi elämäntapa tämä onkin :)

Salille ei ole tässä elämänvaiheessa mahdollisuutta mennä, mutta kotoa minulta löytyy kuntopyörä, jumppapallo, kahvakuula ja erilaisia painoja. Kunto on vielä todella huono ja esimerkiksi juokseminen on todella vaikeaa kun henki loppuu :D Talvella taas saan astmakohtauksen jos rehkin liikaa ulkona. Aloitin kevyillä kävelylenkeillä ja nyt ne on paljon reippaampia kuin puoli vuotta sitten ja lihaskuntoa treenaan päivittäin.

Tässä esimerkki päivän ruoasta, onko siinä jotain pielessä?

Aamupalaksi 1 siivu ruisleipää kinkulla ja juustolla, 2 kuppia kahvia. Lounaaksi täysjyväpastaa ja kanakastiketta, tätä puoli lautasellista ja salaattia ilman kastiketta. Vesi ja ehkä hapankorppu. Joskus syön välipalaksi banaanin tai mandariinin. Päivällisellä syön 2 pientä perunaa ja 4 lihapullaa, ilman kastiketta sekä lasi rasvatonta maitoa. Iltapalaksi taas ruisleipää ja vettä.

Vierailija

No heti kun elämäntilanne antaa myöden, lähde salille! :) tulokset paranevat ja nopeutuvat! Päivän ruuissasi on liian vähän proteiinia ja liikaa hiilareita. Lisää aamuun kasviksia leivälle, kurkkua, tomaattia, paprikaa jne. Käytä vähärasvaista kinkkua ja juustoa, ja laita vain vähän rasvaa leivän päälle. Käytätkö kahvissa sokeria? Jos kyllä, opettele juomaan ilman, pelkästään maidon kanssa, tai ilman maitoa. Sokeria tulee huomaamatta laitettua aivan liikaa, ja jos juo paljon kahvia, se on merkittävä määrä päivässä. Täysjyväpasta on hyvä, mutta ota sitä vain 70g lautaselle, muuten saat liikaa hiilihydraattia, ja vaihda kanakastike vaikka kanan rintapaloihin tai fileesuikaleihin ja mausta se pippurilla ja suolalla, jätä ateriakastikkeet pois tai tee ne vesipohjaisiksi. Muista ottaa lasi maitoa veden lisäksi, kalciumin tarve tyydyttyy parista lasillisesta maitoa päivässä ja maidossa on myös proteiinia, muista käyttää rasvatonta maitoa! Hapankorpun voit jättää pois. Syö valipalaksi banaani on hyvä, mutta ota mandariinin sijaan omena. Yritä saada välipalallekin joku proteiininlähde kuten kananmuna tai maitorahka :) Päivällisellä ota enää vain yksi peruna ja syö mielummin jauhelihaa tai ihan pihvi, älä ainakaan syö kaupasta ostettuja lihapullia, niissä ravintoarvot eivät ole kummoiset. Älä enää iltakuuden jälkeen syö hedelmiä tai leipää. Vihanneksia kuten porkkanoita voit syödä. Iltapalaksi soveltuu hyvin hitaat maitoproteiinit kuten maitorahka, aluksi se ei maistu pelkiltään hyvälle, mutta siihen tottuu ja tulokset palkitsee =) Juo myös aterioiden välissä vettä!! 3 litraa päivässä, pyri siihen. Ateriavälin olisi hyvä olla noin 3 tuntia.

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Kiitos vinkeistä.

En käytä kahvissa sokeria. Söisinkin omenia tai porkkanaa muuten, mutta olen allerginen kaikille raaoille juureksille sekä päärynälle, kiiville ym.

Valmislihapullia tai muitakaan valmisruokia en syö ollenkaan.

Jos syön pelkän maitorahkan iltapalaksi, niin siitähän jää kauhea nälkä! Ja se on oikeastikin ihan kamalan makuista ilman sokeria tmv, olen kokeillut :D Mutta ehkä voisin yrittää totutella siihen.

Vierailija

Eipä kestä:) Iltapalalle voit maitorahkan päälle laittaa vaikka säilykeananasta, jos et aluksi pysty syömään pelkiltään. Ja illalla ei tarvitse tulla kylläiseksi, iltapalaa syöt vain siitä syystä että yöllä kehosi palautuu liikuntasuorituksista ja lepää, niin iltapalasta saa keholle rakennusaineita :) 

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Niin. En tiedä pystynkö kerralla kaikkeen mutta pikkuhiljaa. Meinaan jos syön niin vähän että on koko ajan nälkä ja liikun paljon, niin tää projekti ei välttämättä kestä kauan. Täytyy totutella pikku hiljaa.

Vierailija

Nuo ohjeet, mitä aloittaja on saanut, ovat aivan sairaita.. siis.. jos joku ihan tosissaan neuvoo Laihduttamaan noin, niin ei hyvää päivää. 6x viikossa salilla?? Täysin turhaa ja osoittaa selvästi, ettei salilla silloin oikeasti tehdä mitään. 10xtreeniä/viikko/max1700kcal = Mitä järkeä?? Jos itsensä ja kehonsa haluaa vetää sippiin, niin tuo on paras tekniikka siihen. Tarkoitus kuitenkin on laihtua ja hakea se terveellinen elämäntapa, ei tehdä itsestään sairasta.

Ensinnäkin, on aivan totta, että on laihtuakseen on syötävä vähemmän kuin mitä kuluttaa, mutta yksipuoliseen ravintoon ei saa sortua. Muistakaa lautasmalli (http://www.sydanliitto.fi/lautasmalli2). Se, että ruuissa ei saisi muka käyttää mausteita monipuolisesti on humpuukia. Ruoka saa ja sen kuuluukin maistua itselle hyvältä. Myöskään sillä ei ole mitään merkitystä kokonaiskulutuksen kannalta, että mihin kellonaikaan sitä oikein syö. Sekin on hyvä tutkailla, onko ruokailuvälin hyvä olla 3h vai 4h. Mitä hitaampi ruuansulatus, sitä pidempi ruokailuväli on, mutta 6h taukoja en suosittele, koska silloin helposti narahtaa syöpöttelyyn. Kannattaa myös muistaa, että laihduttamiselle äärimmäisen tärkeää on liikunnan/oikeanlaisen ruokarytmin ja ruuan lisäksi myös lepo! Itselleen on oltava armelias sen suhteen, että malttaa levätä ja nukkua riittävästi (toisilla se on 6h, toisilla 8h ja joillakin 10h).

Tässä minun vaihtoehtoni sinulle aloitukseksi:

Aamupala: 1dl kaurapuuroa (maitoa tai mehua lisukkeena), 3tl ananasmurskaa sekoitettuna 3tl raejuustoa, 1 kuppi kahvia maidolla tai ilman, 2 lasillista vettä. Jokin hedelmä, jonka voit syödä. (1 kananmuna, suluissa siksi, että tämän yhden munan voi syödä silloin kun itselle sopii; aamulla, välipalalla tai illalla)

Lounas: Mieluiten keittoja tai salaatteja (koska ilmeisesti raa'at vihannekset tuottivat ongelmia, kannattaa kokeilla uunivihanneksia erilaisilla variaatioilla). Jos lounaan syöt koulussa/työpaikkaruokalassa, muista lautasmalli! 1 lasi maitoa ja väh. 2 lasia vettä. 1kpl tummaa leipää, jonka päälle laitat, mitä kykenet syömään.

Välipala: maustamaton viili/raejuustoa/maustamatonta maitorahkaa/maustamatota jogurttia. Maustamattomuus tekee yleensä hapatteet tympeän makuisiksi. Tästä syystä mukaan voi sekoittaa kanelia (itse suosin tätä), marjoja, hedelmiä, tai jotain muuta omaan suuhun maistuvaa maustetta (ei sokeria). 1 kuppi kahvia maidolla tai ilman, 1 lasi maitoa (http://www.maitojaterveys.fi/www/fi/maitotietoa/tutkimukset/index.php). Jokin hedelmä, jonka voit syödä. (1 kananmuna.)

Päivällinen: Kanaa/kalaa/sisäelimiä/lihaa, täysjyväriisiä tai uunivihanneksia, kastike (ihan rohkeasti vain ruokakermaa käyttämään) // keittoja (ovat laihdutusvaiheessa hyviä). 1 kpl tummaa leipää, jonka päälle laitat mitä kykenet syömään. Muista lautasmalli. Lautaselta pitäisi aina löytyä kasviksia ja jos salaattien tekeminen käy kalliiksi tai raa'at komponentit eivät käy, kannattaa kokeilla pakastevihanneksia, jotka höyrystää kypsiksi tai tuoreita vihanneksia, jotka höyrystää. Ruokajuomana vain maitoa. Jälkiruuaksi 1 kuppi kahvia maidolla tai ilman.

Iltapala: 1kpl tummaa leipää haluamillasi päällysillä, 1 lasi maitoa, jokin hedelmä, jonka voit syödä, 3tl ananasmurskaa, 2 lasia vettä, (1 kananmuna).

Herkut eivät ole/saa olla pannassa, mutta niiden herkuttelu täytyy rajoittaa yhteen kertaan viikossa ja tällöinkin muistettava kohtuus. Ei kokonaisia karkkipusseja tai sipsipusseja, vaan pieniä osia niistä.

Mitä tulee kuntoiluun, niin joka päivä vähintään tunti sellaista liikuntaa, että höngit ja hikoilet niin, että tiedät liikkuneesi. Mitä enemmän hikoat, sen parempi. Jos kunto on huono, kannattaa tehdä muutaman kerran viikossa intervalliharjoituksia joko kävellessä tai kuntopyörällä (http://www.fit.fi/kayttajat/timo-haikarainen/tehoa-rasvanpolttoon-intervalleista). Mitään varsinaisia matkoja/aikoja on turha tässä sanoa, mutta kannattaa pyrkiä kahteen tavoitteeseen: sama matka viikon välein nopeammin suoritettuna ja viikon välein matkan pidennys. Parannuksen ei tarvitse olla kuin minuuttiluokkaa ja matkan muutamia kymmeniä metrejä. Parannukset tulevat vähitellen. Kun tuloksia syntyy, kannattaa uskaltautua jo hölkkäämään. Tämä ei tarkoita, että putkeen pitäisi kilometri jaksaa juosta, vaan että toteutat totuttelun hölkkäämiseen vaikkapa seuraavan ohjeen mukaisesti: http://www.kauneusjaterveys.fi/artikkeli/aloittelijan-juoksukoulu

Koska painojesi luokkaa ei tarkasti tiedä, tutustu: http://kuntoplus.fi/treeni/lihaskunto-0. Sivustolla on erilaisia treeniohjeita sekä ohjeita kuinka liikkeet tehdään oikein (!!). Kannattaa myös uskaltautua tekemään lihaskuntoharjoitteita oman kehon vastuksella, vaikka se monasti etenkin aluksi tuntuu erittäin raskaalta ja epämiellyttävältä, mutta oma keho on kaikkein paras vastus. Heti ei kannata lähteä tavoittelemaan pitkiä sarjoja kovalla vastuksella, vaan ennemmin panostaa oikeisiin liikkeisiin ja liikeratoihin pienemmillä toistoilla ja useammalla sarjalla. Vanha kikka totutella etunojapunnerruksiin, on kasvattaa lukua kalenterin mukaan; 1. päivänä 1 punnerrus ja 30.päivä 30 punnerrusta yms. Muista aina venytellä riittävästi!

Kannattaa muistaa, että laihtuminen on hidas prosessi, eikä painon putoaminen aina kerro varmasti sitä, että olisit oikeasti laihtunut. Mittanauha kertoo yleensä vaakaa enemmän totuutta kehon muutoksista. 

 

 

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Kiitos paljon. Tuntuikin siltä, että jos olisin ensimmäisen vastaajan neuvoja totellut, niin laihdutuskuuri olisi loppunut melko nopeasti! Kun lähtökohta on kuitenkin se, että kasviksia en ole juurikaan syönyt ja aina lautasellisen ruokaa vetänyt...

Mutta tuo kuulostaa jo paljon terveemmältä, kiitos! :)

Vierailija
Cik

Aloitin laihdutuskuurin viime kesänä, mutta paino ei vain tippunut. Söin vaihtelevasti 1000 - 1700 kilokaloria päivässä ja vähintään 200 minuuttia viikossa 1500 kilokalorin edestä. Pienensin aterioitani reilusti ja lisäsin kasvisten syöntiä ja söin pelkästään kuitupitoisia hiilareita. Paino ei tippunut ollenkaan ensimmäisten kolmen kuukauden aikana ollenkaan. (Lähtötilanne oli se, että en liikkunut ollenkaan).

Ajattelin ongelman johtuvan e-pillereistä, koska on ollut nesteen kerääntymistä jalkoihin reilustikin ym ongelmia pillereistä. Lopetin pillerit ja vaihdoin ehkäisyn kokonaan kortsuihin. Painoa lähti 4 kg vajaassa kuukaudessa. Sen jälkeen ei lähtenyt taas ollenkaan, vaikka jatkoin liikkumista ja syömisteni tarkkailua.

Nyt ei ole moneen kuukauteen lähtenyt ollenkaan painoa pois, vaikka ruokavalio ja liikunta jatkuu edelleen. Liikuntana harrastin siis lenkkeilyä ja erilaisia jumppia kotona ym.

Olisiko teillä mitään ideaa mistä tämä voisi johtua etten saa painoa putoamaan? Tarvitsisin kipeästi neuvoja! Olen siis 165cm pitkä ja painan 70 kiloa.

 

Ei kyllä heti tule mieleen mistä tuo voisi johtua. Tuolla on tieteellisiä artikkeleja laihduttamisesta: http://www.kolumbus.fi/kuntosali_ja_ruokavalio/ Sieltä voisi ehkä löytyä. Saatat kuitenkin laihtua, vaikka paino ei heti putoaisikaan. Oletko varmasti laskenut kaikki syömäsi kalorit, esim mehut ja muut.

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Olen laskenut. Käytän tuota kiloklubia mihin pystyy merkitseen kaikki syömiset ja juomiset ja olen tarkistanut että kaikki kalorimäärät täsmää tuoteselosteisiin ja myös punninnut ruuat ym. Voihan se olla, että aineenvaihdunta on ihan jumissa, mutta luulisi että puolessa vuodessa se olisi jo nopeutunut, eikö...

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Puolessa vuodessa on 2cm lähtenyt reisien ympärysmitasta ja lantiolta. Vyötäröltä ei yhtään, mutta rinnanympärys pienentynyt 7cm! Ja 4kg yhteensä lähtenyt puolessa vuodessa. :o

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat