Yazz e-pillerit lopettanut? Mihin vaihdoit?

Vierailija

Heippa, nyt kaivattais apua!
Nimittäin lopetin juuri noin. 5 päivää sitten yazz e-pillerit. En enään jaksanut, kun joka kuukausi tuli välivuotoa ja se kesti välillä pari päivää ja välillä 2 viikkoakin. Sitten alkoikin jo ne 4 päivän ''oikeat'' menkat. Eli perjaatteessa kokoajan menkat päällä -.-
Varasin nyt kuitenkin lääkärille ajan (parin päivän päästä), katsomaan että mitkä e-pillerit voisivat olla hyvät seuraavaksi. Ilmeisesti noissa ei ollut riittävästi hormooneja mulle tms, kun tollasta tuli. Mut kaipaisin apua siinä, et jos jollain on ollut samanlaista vaivaa noista yazz e-pillereistä niin mihin vaihdoit sitten niistä, ja onko ne ollut hyvät ILMAN mitään haittaoireita?

NIIIN ja tuli mieleen, että kun hain ekaa kertaa nuo e-pillerit sain 3 kk kokeilupakkauksen. Mutta entäs nyt, kun meen taas lääkärille ja saan sen jonkun tietyn uuden merkin, saanko siitäkin 3 kk kokeilupakkauksen vai joudunko ostamaan itse?

Kommentit (8)

Vierailija

Tiputteluvuotohan on alkuun ihan normaalia. Oletko syönyt pillereitä nyt siis vasta ensimmäiset 3 kuukautta? Oma gyne sanoi, että useamman kuukauden tiputteluvuoto on täysin normaalia. Itse en ole ainakaan kuullut yhtään tarinaa, jossa vuotoja ei olisi ilmennyt ollenkaan. Hormonit saa kuitenkin kropan alkuun aika sekaisin, joten menee aikaa, että elimistö tottuu noihin pillereihin. 

Vierailija

Mä syön tota kyseistä merkkiä, oon syöny jo ties kuinka kauan eikä oo tullu mitään tiputtelu vuotoa. Kun ekan kerran alotin e-pillerit (mercilon tai joku sen niminen) niin menkat jatku kuukauden ja heti ekan kuukauden jälkeen menin lääkärille ja vaihdoin merkkiä. Yasmin oli siinä välissä ja vaihdoin muistaakseni runsaiden menkkojen takia yazziin.

Vierailija

Itse vaihdoin kyseiset  pillerit ehkäisyrenkaaseen ja on todella hyvä! Itselläni oli pillereiden kanssa ongelmia muistaa ottaa joka päivä suurinpiirtein samaan aikaan. Joten rengas on todella kätevä ehkäisymenetelmä. Ei tarvitse kuin muistaa laittaa rengas ja 3 viikon päästä ottaa pois ja viikon päästä takaisin. 

Vierailija

Itse käytin yazeja suurinpiirtein reilun vuoden ja loppu aikoina alkoi järkyttävät päänsäryt, joita en varmaan halunnut yhdistää pillereihin koska sillonha vaihto olisi edessä. Yhtenä päivänä päätin vaan vaihtaa pois, koska halusin jotakin ei muistettavaa vaihtoehtoa. Lähdin sitten kokeilemaan minipillereitä mahdollisen kapselin takia, sitä ei sitten tullut kun hermot meni vuodon kanssa (ehkä turhan äkisti) ja rupesin miettimään menkkoja siirtämistä, että eihän se kapselin kanssa onnistuisi. ehkäisy toimi ainakin, mitään ei voinut tehdä kun oli niin runsas vuoto.

Noh, päätin ottaa kokeiluun ehkäisyrenkaan ja nytten sitä vuotoa vielä tulee, johtunee varmaan vaan siitä että hormoonit on aivan sekaisin. Toivottavasti nuo häviäis kuitenki ja rengas sopisi.

Vierailija

Hei! miulla on llut ihan täsmälleen samat oireet yazzista ja voihoin yasminiin! ne ovat toimineet kun unelmat ja tarpeeksi hormooni pitoiset on :) suosittelen!

Vierailija

Aina ihan ensimmäisellä kerralla kun gynekologille/ehkäisyneuvolaan menee niin saa tuon kokeilupakkauksen, jonka jälkeen aina maksat pillerisi itse. 

Mulla on ollut yazzit käytössä kolmisen vuotta eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Ikinä ei ole tullut minkäänlaista tiputteluvuotoa, ei edes alussa. Huomioithan sen, että vaikka vaihtaisitkin pillerisi nyt toiseen merkkiin niin niihinkin tottuminen saattaa aiheuttaa tiputtelua. Lisäksi jos tuota e-pillereiden maksuasioita murehdit niin yazz-pillerit on huomattavasti kalliimmat kuin muut e-pillerit. Jotkut voi saada alle 10 eurolla/3kk, kun taas 3 kuukauden yazz-paketti maksaa 40e.

Sinänsä yazz-pillerit on kätevämmät kuin muut pillerit, koska yazzit sisältävät nuo plasebotabletit joiden vuoksi viikon taukoa ei pidetä vaan pillereiden syöminen on jokapäiväistä. Muissa pillereissä täytyy muistaa se 7 päivän tauko.

Yazz-pillerithän on kannattavampia migreenistä kärsiville (kuten minulle), mutta päänsärkyjen pahentuessa pillerit vaihdetaan minipillereihin.

Ja kuten sanottu, joillakin naisilla yksinkertaisesti vain kestää e-pillereihin tottuminen mahdollisesti hyvinkin kauan.

Vierailija

Tämän keskustelun kirjoittaja

Kiitos vastauksista! Mä en vaan yksinkertaisesti jaksanut sitä välivuotoa. Siitä lähtien kun aloitin nuo pillerit sitä tuli kuun keskellä ja kesti sen 2 päivää kerran, mutta loput kerrat se kestikin sen 2-3 viikkoa + oikeat menkat eli 4 päivää. Eli siis kuussa viikko - kaks ilman menkkoja ja loppu aikakin sitten menkoilla. Ja ehdin käyttää noita pillereita 5-6 kk. Mulle on sanottu monesti, että ne ei sovi mulle, koska tota välivuotoa tulee noin pitkään jos se hormoonitaso ei riitä. Eli perjaatteessa se ei olis ikinä lähteny multa, paitsi joskus voi käydä niin että tuleekin semmone kuukaus milloin ei tulis sitä välivuotoa. Mut nyt saan uudet pillerit! Jos siitäkin tulee välivuotoa, niin odotan sen 3-4 kk :) sitten täytyy miettiä, jos ottaisi vaikka renkaan jos tulee ongelmia seuraavista pillereistä.

Vierailija

Täällä on jo moni vastannut, mutta kaipa vielä sekaan mahtuu yksi "konkari"...

Oon käyttänyt Yazia, Yasminellea, Mercilonia, Nuvaring-ehkäisyrengasta ja nyt Zoelyä. Sekaan mahtuu matalahormonista, "luonnollista" (Zoely, suht uusi valmiste), vahvaa (Mercilon) sekä renkaan muodossa tasaisesti vuorokauden ympäri imeytyvää.

Käyttötarkotuksena mulla on ehkäisyn lisäks kipujen lievitys. Oireina on ollu pääosin mielialavaihtelut, kivut, turvotus, päänsärky, kuivat limakalvot... Ja siis nämä rajoittavat arkielämää, lekureiden kanssa mietitty tätä rumbaa jo monta vuotta... Nämä kaikki oireet on siis ollu lähes jokaisen edellämainitun merkin kanssa. Vielä "sitä oikeaa" siis etsimässä :)

Maksat nyt sitten itse pillerisi tms. Ja noin kolmisen kuukautta kannattaa ensin kokeilla että sopiiko vai ei, ja sitten vasta harkita merkin vaihtoa. Itse oon noin 6kk yrittänyt pärjätä ennen kuin oon vaihtanut seuraavaan, että voi olla varma ettei elimistö sovi juuri tämän valmisteen kanssa yhteen.

Tsemppiä, toivottavasti menee hyvin seuraavien pillereiden kanssa! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat