Voiko pettämisen antaa anteeksi?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

en jos pettää kerran ja antaa anteeksi niin luultavasti se tapahtuu ennemmin tai myöhemmin uudestaan. ja suhdetta ei voi koskaan enään saada entiselleen tuollaisen tapahtuneen jälkeen.

Vierailija

jos jotain ihmistä rakastaa oikeestaan koko sydämestä nii kyllä pettämisen voi antaa anteeksi, toki siinä luottamus menee mutta ajan kanssa sekin varmasti korjaantuu.. Pettäminen on väärin mut me kaikki tehdää joskus virheitä. Eikä se kyllä aina mene sillee että kerran ku pettää, aina pettää..   virheistä oppii!! Enkä siis tarkota että pettäminen ois jotenkin oikein tai hyväksyttävää, sitä se Elolle todellakaan. 

Vierailija
Vierailija

jos jotain ihmistä rakastaa oikeestaan koko sydämestä nii kyllä pettämisen voi antaa anteeksi, toki siinä luottamus menee mutta ajan kanssa sekin varmasti korjaantuu.. Pettäminen on väärin mut me kaikki tehdää joskus virheitä. Eikä se kyllä aina mene sillee että kerran ku pettää, aina pettää..   virheistä oppii!! Enkä siis tarkota että pettäminen ois jotenkin oikein tai hyväksyttävää, sitä se Elolle todellakaan. 

siis *Ei ole

Vierailija

Kaksipiippuinen juttu...Jos pettäminen on jatkunut pitkään tai petikumppanina on ollut joku, jonka mies on ennestään tuntenut, ei toivoakaan. Jos kyseessä olisi random henkilö, jota mies ei ole ennen pettämistä edes tuntenut, kyseessä on yksi hairahdus ja mies siitä itse kertoisi, voisi anteeksi anto olla mahdollinen. Tämä kuitenkin riippuisi paljon miehen suhtautumisesta ja ymmärtämisestä. 

Hänen täytyisi ymmärtää, että minusta voi tulla hysteerisen vainoharhainen hänen menojensa ja oman ulkonäköni suhteen. Ja todennäköisesti tämä vaihe ei mene ohi viikossa tai kahdessa. Miehen olisi oltava valmis kantamaan vastuu siitä, mitä on minulle aiheuttanut, kestää epävarmuuteni, kyselyni ja varmasti pelokas suhtautumiseni miehen yksinään menemisiin. Miehen olisi syytä realisoida se, että tapahtumat tuskin koskaan unohtuvat minulta, ja luottamuksen palauttaminen on ehkä loppuelämän mittainen projekti, joka vaatii häneltä paljon. 

Ymmärrän, että aina löytyy tilaisuuksia pettää, jos niin aikoo tehdä, enkä tarkoituksellisesti tahtoisi lähteä rajoittamaan ihmistä, jos päätän antaa anteeksi.. siksi miehen rooli olisikin aika suuri. Minä tuskin alkaisin vainoharhaiseksi vaimokkeeksi, joka kyselee poikienillan kulun minuuttiminuutilta, vaan odotan että mies itse kertoo asian ymmärtäen, että se saattaa merkitä luottamuksen kannalta paljon. 

Vierailija

Anteeksi voi antaa, mutta unohtaa ei koskaan. Pitkässä parisuhteessa anteeksianto on mahdollinen, jos kumpikin on valmis miettimään syitä tapahtuneeseen. Siihen, että toinen pettää ja toinen pettyy tarvitaan jossain määrin molempia osapuolia, jos kyseessä on pidempi parisuhde. Lyhyen suhteen lopettaisin heti.

Vierailija

Huvittaa aina jotenkin nämä ihmiset, jotka sanovat, että kyllä se syy on petetyssäkin. Hyvähän se on pettäjän alkaa omissa tunnontuskissaan syyttää ja selittää sillä "nokun sinulta ei koskaan saanu ja ikinä et pussannu tai halannu, ni pakkohan minun oli jostain se hakea." Kuinka moni näistä syyllistäjistä on oikeasti yrittänyt ensin puhua kumppanille ja keskustella asiasta, ennen kuin on hypätty vieraaseen petiin. Itsehän en tiedä ainoatakaan tälläistä pettäjää, kaikki on vaan menneet ja pettäneet, ilman että kumppanilla on aavistustakaan, että toisen mielestä suhteessa mättää jokin. Kyllä varmasti löytyy niitäkin, jotka yrittää ensin puhua ja sitten vasta pettävät, mutta ei se tee pettämisestä sen oikeutetumpaa. Vai kuvitteleeko pettäjä oikeasti, että se toisen kanssa paneminen korjaisi jotenkin maagisesti hänen oman suhteensa? Niin... tuskin. Miksi sitten pitää väkisin roikkua suhteessa, jossa ei saa tarvitsemaansa, kun sen vieraan voi saada ihan rehellisesti ilman että loukkaa ketään, ja siitä voisi ehkä saada jopa uuden kumppanin, jonka kanssa ei tulisi samaa ongelmaa kuin nykyisen ihan paskan pihtaajakumppanin. 

Tai toisella esimerkillä, kenen mielestä pettäminen on ainoa ja oikea vaihtoehto ilmoittaa toiselle, ettei ole tyytyväinen? En usko kovinkaan monen myöntävän. Ei kukaan halua tulla petetyksi ihan puskan takaa. Miksi meille on luotu suu ja kyky ajatella analyyttisesti, ehkäpä siksi että voisimme kommunikoida toisillemme... 

En myöskään mitenkään pysty uskomaan, että pettäjä, jolla oikeasti on ongelmia suhteessaan ja väittää niiden johtuvan toisesta, pystyy olemaan uskollinen jatkossa, jos toinen päättääkin antaa anteeksi. Koska toisen itsetunto ja luottamus on pirstana, niin miten helvetissä sillä ihmisellä, joka ei osannut avata suutaan ja puhua siitä mikä harmittaa, olisi yhtäkkiä selkärankaa tehdä kaikki se työ, mitä luottamuksen ja toisen itsetunnon paikkaaminen vaatii. Se ei ole viikko eikä kaksi, niinkuin sanoin aiemminkin. Joten jos et ole aiemmin saanut aikaiseksi yhtä keskustelua, niin miten voi olettaa että nyt yhtäkkiä jaksaisit jauhaa samoja pettämiseen johtaneita asioita ja pönkittää sanoin ja teoin uudelleen toisen luottamusta ja itsetuntoa, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Koska jos oikeasti haluaa avoimen suhteen niin kipukohdista pitää voida puhua uudelleen ja uudelleen, jotta haavat oikeasti jossain kohtaa paranevat. Harvalle nimittäin tulee kaikki mahdolliset kysymykset ja ajatukset mieleen siinä ensi järkytyksessä, joten mielestäni sellainen "onko asia nyt käsitelty, eikä sitiä enää ikinä puhuta" -asenne on ihan perseestä sen petetyn kannalta. Hänen pitäisi saada ilmaista itseään vapaasti niin kauan kuin hänestä siltä tuntuu, että tarvitsee vahvistusta ja vastauksia toiselta.

Vierailija

[quote author="Vierailija" time="04.12.2012 klo 09:17"]

Koska jos oikeasti haluaa avoimen suhteen niin kipukohdista pitää voida puhua uudelleen ja uudelleen, jotta haavat oikeasti jossain kohtaa paranevat. 

[quote]

Avoimella tarkoitan keskustelulle avoimen suhteen, jossa kaikesta puhutaan ja tunteet ovat sallittuja jne. En siis sellaista avointa suhdetta jossa voi olla muita kumppaneita. Anteeksi huono ja harhaanjohtava sanavalinta.

Vierailija

Toki sen anteeksi voi antaa, mutta suhde tulee kaatumaan lopulta varmasti. En usko, että on mitään järkeä jatkaa suhdetta, koska se pettäjä tekee sen saman uudestaan 100% varmasti. 

Vierailija

Tämäkin riippuu ihan ihmisestä ja sen odotuksista ja siitä, mitä haluaa silloiselta parisuhteelta ja siitä, kuinka vakavalla ja arvokkaalla pohjalla parisuhdetta pitää. Ja en itse allekirjoita lausetta "pettäjä on aina pettäjä" enkä usko, että jos kerran sattuu pettämään, pettää varmasti uudestaan.  

En väitä, etteikö sellaisia ihmisiä löytyisi, jotka eivät vain kykene elämään yksiavioisessa suhteessa, mutta on turha yleistää, että kaikki pettäjät olisi sellaisia. Tai ainakin itse uskon siihen, että ihminen voi muuttua, jos hän itse sitä haluaa.

Itse antaisin anteeksi, jos kokisin, että suhde on säilyttämisen arvoinen. 

Vierailija

Minua ei ole koskaan petetty, ainakaan tietääkseni. Jos poikaystäväni pettäisi minua, olivat olusuhteet mitkä tahansa, en usko että pystyisin koskaan antamaan anteeksi. Siinä menisi luottamus, pelkäisi koko ajan että missähän se nyt menee ja kenen kanssa. Joka riidassa tulisi esille se, että sinä olet pettänyt minua. Toisaalta niin voi käydä, humalapäissään tms. Jos tilanne oli sellainen, että olisin naimisissa ja meillä olisi lapsia ja olisimme olleet pitkään yhdessä ja pettäminen olisi sattunut humalapäissään jonkun tuntemattoman ihmisen kanssa, voisin yrittää sulatella asiaa. Vaikeaa sekin toki olisi. Pettäminen on pahinta mitä toiselle voi tehdä, se on kuin repisi toisen sydämen irti rinnasta.

Vierailija

Olen antanut anteeksi muutaman kerran ja tässä ollaan...eronneena ja synkät muistot mielessä. En todellakaan enää anna anteeksi kohdallani. Se ei unohdu koskaan ja toinen jos on pettänyt kerran, pettää taatusti toisenkin jos kolmannenkin kerran. Yhteisiä vuosia oli jo yli kymmenen vuotta. Ja jokainen, jonka kanssa hän petti, oli myös melkein äitinsä ikäinen. Etttä kyllä siinä paljon muutakin oli pielessä

Vierailija

Jos omalle kohdalle tuo pettäminen tulisi ilmi niin en voisi koskaan antaa anteeksi. Ihan turhaan siinä on selitellä syitä miksi pettäminen olisi sallittua koska toinen osapuoli on silloin tietoisesti halunnut/ tahtonut toiminnallaan rikkoa "sen hetkisen" parisuhteen, oli kyseessä sitten lyhyt tai pitkä suhde. Rakkaus ja luottamus ovat niin isoja asioita ettei niiden kanssa kannata pelleillä. Miksi hukata aikaa jos kumppani pettää?, sanoihin kun on vaikea luottaa.

Vierailija

Vaikka antaisin anteeksi, niin se asia palaisi mieleeni aina kun harrastaisimme seksiä. Menisi into, enkä pystyisi enöön jatkamaan suhdetta tavallisesti. Mieleeni palaisi aina satunnaisin väliajoin se, että miehelleni ei riittänyt vain minä.

Vierailija

En pystyisi edes pitkässä suhteessa antamaan oikeasti anteeksi. Kun muistelee yhteistä taivalta, kuulostaisi se tältä: On ollut ylä ja alamäkiä, mutta luotettu ja tuettu olemme toisiamme, paitsi tuo toinen...
Kaippa olen iki-katkera, mutta ei se suhde ole enää sama.
Ja aika ristiriitaista on ajatella: jos toista oikeasti rakastaa niin...
Jos oikeasti rakastaa, tekee töitä suhteen eteen niin on todella epätodennäköistä että tulee petettyä toista?
Luottamus on kaiken perusta, ja jos se kerran järkkyy niin pahasti, ei se palaudu (minulla) ainakaan täysin ennalleen, eli suhteeseen on tullut särö joka ajan kanssa leviää.
Koen pettämisen ja lyömisen samana suhteessa. Henkinen ja fyysinen väkivalta, minulle henkinen on pahempi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat